Gå til innhold
Arkivverket

[#48166] Amalie Sofie Bekkevold, gift med Henrik Wergeland. Hvem var foreldrene hennes?

Gjest Kjell Hamberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg tillater meg en liten fortsettelse av 'sidesporet' knyttet til billedhuggeren Hans Hansen. Jeg vil nok likevel tro at det er Henrik Wergelands hustru Amalie han omtaler i brevet til Steensballe. Det virker ikke logisk at han skulle ha forvekslet henne med Camilla Collett, som - så vidt jeg vet - han ikke hadde hatt noen spesiell kontakt med.Sonja Hagemann skriver i sin lille biografiske skisse HENRIK WERGELANDS HUSTRU AMALIE SOPHIE BEKKEVOLD (Aschehoug 1960) at Amalie, både i egne og andres øyne fortsatte å være fru Wergeland, også etter ekteskapsinngåelsen med sokneprest Biørn. Betegnende i så måte er det at hun konsekvent hele livet omtalte sin første ektemann som 'min Henrik', mens ektemann nr. 2 kun ble omtalt som 'Biørn'. Hagemann nevner også at Amalie i et brev gir uttrykk for 'at hun er redd for at Biørn skal bli sett overhodet'. Det kan virke som om hun ikke helt vedkjenner seg ham som ektemann, mens hun fortsatt holder kontakten med noen av Henrik Wergelands gamle venner, og sammen dyrker de minnet om dikteren.Noe av det Hagemann ellers skriver, er at Wergelands-familien etter Henriks død nokså konsekvent brøt kontakten med henne - med ett unntak: Henriks bror Oscar. I et brev til ham etter Nicolai Wergelands død i 1848 skriver hun bl.a.: 'Du kjære gode Oscar, den Eneste av min Henriks Familie, der har vedblevet at være den samme blide venlige Broder mod mig, de faa Gange vi mødtes...'.Og nettopp Oscar Wergeland var en av dem Hans Hansen holdt godt kontakt med i sin utlendighet. Da HH søkte om nytt statsstipend 7/2 1855, var det Oscar Wergeland, som på kunstnerens vegne formulerte søknaden. Og året etter skriver HH i et brev til Kunstforeningen i Christiania at Kaptein Oscar Wergeland er hans kontaktmann i hjemlandet. Han hadde (i tillegg til bysten av Henrik W.) også laget en byste av Oscar Wergelands hustru, Cathrine Thurine Wergeland (1846).-----------Jeg kan ellers nevne at det i Sonja Hagemanns Amalie Wergeland-biografi selvsagt også finnes en del utfyllende opplysninger om Bekkevold-familien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Kurt Østbye, dette var en spennende oppdagelse etter hjemkomst en sen torsdagskveld! Saken er nemlig den at min kone er en etterkommer etter Wergeland-familien fra Vergeland i Brekke, nå Gulen. Hun er altså fra Claus Hansson Fram Breche, gift med Haldis Rasmusdatter slekten, besteforeldrene til Nicolai Wergeland.Med vennlig hilsen og ønske om en fortsatt god Påske!Birger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Hei Birger, Ja det hadde seg slik at jeg ofte fikk høre at min svigerfar, Sigurd Leknesund, var i slekt med Wergeland og J.C. Dahl ......Det korrekte er imidlertid som nevnt ovenfor at de har felles 'stamfar' - Claus Hansson Breche (f. 1619)- som du nevner. Jeg har notert tre barn av paret Claus og Haldis: Brita, Hans og Rasmus. Min svigerfar stammer fra både Brita og Hans. Wergeland stammer fra Hans, og maleren J.C. Dahl stammer fra Rasmus.Jeg har navnene nedover hvis du trenger dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar med et par avsnitt fra Sonja Hagemanns Amalie Sophie-biografi, som bl.a. vedgår Peter Bekkevold og sønnen Frederik:'Peter Svendsen Bekkevold var forhenværende skipper og kjøpmann. I 1820-årene flyttet han fra Moss til Christiania og bosatte seg som høker og traktør i Skippergaten. Han var født i 1780 og giftet seg for annen gang med Gunhild Marie Ihlen som var 20 år yngre. Med henne hadde han 8 barn. Amalie Sofie, født på Moss den 9. juli 1819, var den eldste. Vi får et glimt av Peter Bekkevolds bakgrunn og familiens trange kår i et brev av 23. desember 1843 til Christiania Kathedralskoles Bestyrelse. Brevet er skrevet med Henrik Wergelands hånd, men undertegnet av Bekkevold. Han søker her om utsettelse med betaling av skolepengene for sin sønn Frederik. Om denne gutten, som for øvrig ble en kjent franskpedagog (og hvis franske stiløvelser ennå var i bruk iallfall frem til første verdenskrig ved Frøknerne Sylows pikeskole i Kristiania), heter det i brevet:'Saa tunge mine Kaar ere, maatte min Søn Frederiks tidlig yttrede Lyst til Bogen, hans Fliid, gode Opførsel og hans Læreres gode Vidnesbyrd gjøre mig det til en Pligt at gjøre mit til, at han kunde komme til at gaae i denne Bane'.Inntil da hadde Henrik Wergeland betalt skolepengene for sin hustrus lille bror, - han var 11 år yngre enn henne - noe som forteller litt om det gode forhold han visstnok den hele tid stod i til sin svigerfamilie. I brevet forteller Bekkevold videre at han ennå har seks barn å forsørge og at han kjemper med gammel gjeld fra det første tiår etter krigen, hvor konjunkturene støtte ham fra gode kår. Til støtte for ansøkningen beretter han også i all beskjedenhet om de tjenester han har gjort fedrelandet. Under krigen fra 1808 til 1814 lå han ute på landets kornforsyning. Det hendte at fartøy og ladning, som han hadde part i, gikk tapt. Han hadde tilogmed avvæpnet 5 svensker som i 1813 hadde besatt hans fartøy og ført dem som fanger til Moss, og var for dette innstillet til Dannebrogsordenens Hæderstegn'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hei Knut!Ja, det er samme forhold for min kone. Det er min svigerfar som stammer fra Claus og Haldis. De blir 8 G farmor/mormor til min kone. For å si det på en annen måte så er min svigerfar oldebarn av seksmenningen til Henrik Wergeland.Men jeg er litt usikker på fødselsåret du nevner for Claus? Er det korrekt?Jeg fikk også høre dette at min svigerfar skulle være i den slekten, men jeg betvilte det lenge. Men utfra deres evne til skriving og diktning så måtte de ha arvet noen gener fra den slekten.Jada, jeg takker og bukker for all mulig informasjon som du måtte ville dele med meg. Min mail-adr. er birgerfo@getmail.noMed beste hilsen fraBirger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Et spørsmål vedr. Amalia Sophie Bekkevold, hun hadde minst 3 halvsøsken (jeg kjenner Karen Dorthea, Svend og Johanne Maria, alle døpt i Moss). Deres mor var Anna Sophia Hansdatter, død 1812 og begravet 04.06.1812 på Vor Frelser Kirkes Urtegaard i Christiania. Men hvem var hun og når/hvor var vielsen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er en 16 år gammel Ane Sophia Hansdtr i Ormsund i ft. 1801 som vel kan være aktuell som kandidat: Lenke ?Jeg forstår innlegg 25 slik at Anne Sophie Hansdtr. bodde i Ormsund da hun giftet seg med Peter Svendsen Bekkevold i 1803.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt, jeg hadde jo til og med registrert vielsen 18.02.1803 - takk for at du vekket meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Peter Svendsen Bekkevolden, Fragtemand, og Anna Sophia HansDatter giftet seg 18. februar 1803 i domkirken i Christiania: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, at jeg overså henne skyldes at faren er registrert som Han Christophersen Legøen/Blechøen. Hun er døpt i Vor Frelsers kirke 19.10.1785.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...
Gjest Arne B. Kristiansen

Kjell... Lurer på noe angående innlegg (12). Hva heter foreldrene til Haldis Berntesen og når døde hun? Når ble Andreas Mortensen gift opp igjen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Arne! Haldis' foreldre het Bent Mogens Bentsen (boktrykker, f. Skien 26.5.1826) og Magnhild Arneberg (f. Romedal i Hedmark i 1844). Begge var i live i 1900. Jeg har notert meg at Haldis død i Christiania 4.3.1917. Den yngste sønnen; Hall Dreyer Mortensen, ble født dagen før så trolig døde Haldis i barsel.Du skriver at Andreas Mortensen ble gift opp igjen. I tilfelle han giftet seg enda en gang er det nytt for meg. Han giftet seg for 2x i Christiania med Haldis Bentsen 17.10.1910 (har ikke notert meg kilden).Jeg leste gjennom mitt innlegg #12 og fant at jeg tok feil når det gjaldt Andreas Mortensens koner, Ragna Juell og Haldis Bentsen. De rimelig nært i slekt, men ikke kusiner. Haldis' far, Bent Bentsen, og Ragna Juell var søskenbarn. Bent Bentsen mor, Lovise Augusta Juell og Ragna Juells far, Severin Løvenskold Juell var søsken.Mvh Kjell H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Halldis Mortensens dødsfall er registret i Johannes menighet i Kristiania i 1917 (bg#15). Iflg kirkeboka bodde hun i Huitfeldts gt.47. Jeg vet ikke om Huitfeldts gt. hørte til Johannes menighet. Det som forvirrer meg i så måte er at fødsel og dåp for sønnen Hall Dreyer, ikke er å finne i kirkebok for samme menighet.Mvh Kjell H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Hei! Iflg opplysninger jeg har fått (understreker fått) fikk de 6 barn: 1) Ada f.27.10.1910 2) Andreas f.6.4.1912 3) Morten Bent f. 8.3.1913 4) Borger Mogens f. 30.4.1914 5) Jon Henrik f.11.10.1915 6) Hall Dreyer f. 3.3.1917.Borger Mogens døde 15.1.1915.NB! Jeg har ikke funnet i hvilken kirkebok opplysningene ovenfor er å finne.Ada ble gift med Otto Thorbjørn Ruud (f.11.5.1915).Andreas ble gift med Wenche..(f.16.3.1907).Morten Bent ble gift med Alfhild Aslaug ...(f.15.9.1910).Jon Henrik ble gift med Ellinor.. (f.17.121925).Hall Dreyer ble gift 20.1.1940 på Odnes i Oppland med Margit Kolterud fra Nordsinni (f.15.10.1909).Mvh Kjell H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du følger med på Dis-Norge sine sider under Slektsforum, Slekt og Solør familien Juell så holder jeg på å samle sammen informasjon om familien. Om en liten stund så finner jeg ut hva arkivet om den familien vi akkurat holder på å snakke om. Det blir en stund til jeg begynner med familien til den eldste sønnen Jens som overtok som fogd etter sin far Christian.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Morten P. Mortensen

La meg få gjøre noen korreksjoner i diskusjonen om Andreas Mortensen og hans familie (Innlegg 42).Andreas Mortensen, min farfar var gift to ganger, første gang med Ragna Løvenskjold Juell (De er ikke i familie med Løvenskjold, men antagelig var en Løvenskjold fadder for hennes far). Det var et barn i ekteskapet, Vivi, som døde tidlig. Andreas, ble gift andre gangen med Halldis Bentzen, det yngste barnet til Boktrykker Bent Mogens Bentzen og hans hustru Magnhild Christensdatter Arneberg. Halldis var slektning av Ragna. Det var stor aldersforskjell mellem ektefellene. Andreas var født i 1856 og Halldis i 1879Det var følgende barn: 1) Adah, gift med, senere distrikstlege i Selbu, Christian Sigurdssøn Grenness,2)Andreas, gift med Wenche Bull, 3) Morten Bent Mortensen, gift med Alfhild Aslaug Berseth (mine foreldre), 4)Borger Mogens som ikke rakk å bli to år gammel,5) Jon Henrik, gift to ganger, først med Esther Odny Hole, senere med Ellinore Aas, og endelig 6)Hall Mortensen. gift med Magnhild Kolterud. Han tok mellemnavnet Dreyer da han vokste opp hos denne del av slekten. Årsaken var at Halldis døde i barselseng.Halldis, bestefar, Peter Bentzen, var gift med Louise Augusta Juell og er relatert til Kongsvinger-Juellene (Innlegg 43)Mvh Morten P. Mortensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Takk for korreksjonene, Morten! (Håpet du skulle gi lyd fra deg). Opplysningene jeg la ut om ektefellene har jeg 'sydd sammen' med utgangspunkt i 'DIS' Gravminner i Norge' og det ble følgelig feil for Adah. (Alltid en fare for at det finnes en med samme navn og fødselsdag).Med hensyn til å kunne dobbeltsjekke.. i hvilken kilde kan vi finne vielsen til Andreas og Halldis og fødsel/dåp for barna. Begravelsesinnføringen til Halldis står i kirkeboka for Johannes menighet, men jeg finner ingenting ellers.Mvh Kjell H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morten... Om ikke alt for lenge så begynner jeg å jobbe med den eldste sønnen Jens født 1706 til fogden Christian Juell i arkivet etter Ragnar Iuell på Riksarkivet. Der er Ragna og Louise en del av etterkommerne. I den forbindelse vil det være interessant å dele informasjon.Holder på å samle informasjon til en slektsbok.Om du er interessert så hadde jeg satt stor pris på det... Min mail er wontolla7@yahoo.no.Hilsen Arne B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morten... Om ikke alt for lenge så begynner jeg å jobbe med den eldste sønnen Jens født 1706 til fogden Christian Juell i arkivet etter Ragnar Iuell på Riksarkivet. Der er Ragna og Louise en del av etterkommerne. I den forbindelse vil det være interessant å dele informasjon.Holder på å samle informasjon til en slektsbok.Om du er interessert så hadde jeg satt stor pris på det... Min mail er wontolla7@yahoo.no.Hilsen Arne B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.