Gå til innhold
Arkivverket

[#48171] HORDALAND: Jeg gjør oppslag i Hosanger Bygdebok av Askild Eknæs

Gjest Jan Frode Johansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Frode Johansen

Leter du etter noen i Hosanger? Husk å oppgi gårdsnavnet så gjør jeg oppslag for deg! Ha en strålende dag !mvh Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest Synnøve Knarvik

Kan du finne foreldrene til Gudmund/Gudmon Sjursen/Siursen født 1759 og døpt ved Mikkelsmesse samme år i Hosanger.Jeg vet ikke hvor han bodde da han ble født men ved konfirmasjonen i 1775 bodde han på Rommereim/Romarheim i Moe pr.gj.Jeg søker også foreldrene til Aasa Jonsdtr./Johnsdtr født 1760/1761 og døpt i Hosanger. Ved konfirmasjonen i 1775 står hun bosatt på Otterstad i Moe pr.gj.Alle opplysninger om disse to og deres forfedre er av interesse.På forhånd takk for hjelpen! Synnøve

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Gudmund finnes på Romarheim nr. 21-g i Hosangerboka og Aasa på Otterstad, br. 4 – Elvikaluten, i Modalsboka (I s. 148). De er tremenninger, siden hennes farmor (på Otterstad), Aasa Romarheim, er søster av hans farfar. Aasas mor er fra Flatekvål (i Eksingedalen), med mor fra Straume (i Modalen).Gudmunds mor finnes på Løtveit nr. 21-b (i Hosanger), med ætt fra Tyssebotn (Elvikbotn), Hole (i Mjøsvågen), Kleiveland og Eikefet (begge i Hosanger).Gudmund ætter på farssiden fra Romarheim, Vike, Eikefet, Stor-Urdal, Fyllingsnes (Eikangerboka s. 324) og Kapperdal (Alenfitboka I s. 525 og 528), den siste antagelig med en ane fra Voss, siden familien eier et bruk på Vike (ved Bømoen). Kapperdal/Romarheim-slekten er tømmermenn, dvs. at de driver som byggmestre. På den tid er det gjerne velstående folk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Har sett igjennom gården Romarheim i Hosanger.intet resultat.Gården Otterstad finner jeg ikke nevnt i Hosanger Bygdebok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Til (6): Det er jo ikke noe problem, siden jeg alt har redegjort for dette i (5), men hvordan unngår du egentlig å finne Gudmund Sjursen (f. 1759) på s. 219 i Hosangerbokas 2. bind?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn H. Thorsen

Hei Min oldefar og oldemor kom fra Hosanger. Anders Andsersen f. 1833 Tveiten gard, hans mor Anna Gudmundsdtr Gatland gard.f 1812 hun var forlovet med Anders Josefsen som døde før de ble gift hun var da gravid, hun ble senere gift meg Anders bror Knud Josefen, Anders Andersen ble gift med Anna Olsdat. Heltveit gard f 1848, ekteparet kjøpte gård senere i Kjøkkelvik. Det kunne vært ok å fått bekreftet dette og en annen ting jeg lurer på er da jeg på kart ser at Tveiten finnes på begge sider av fjorden, men jeg føler / tror at dette er Tveiten gårt på Osterøy og at Heltveit ligger på andre siden av fjorden. på forhånd takkhilsen Thorbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Synnøve: Bd II HOSANGER :Romarheim side 216-219 :Gudmund f. 1759-bosted Otterstad. Foreldre: leilending Siver (= Sjur )Nielsen Romerem 1724-1782 gift i 1746 med Maria Knutsdatter Botnen.Sjurs foreldre: Niels Joensen Rommereim 1688-1747 gift for 2. gang med Gunnela Monsdatter Vico i 1716 , 1688-1780.s.216-217Niels Joensen's foreldre: Joen Erichsen Romeremb 1642- 1724 g.1685 med Anna Johannesdatter Fyllingsnes 1665-1746 s. 214-215Beklager at jeg overså fakta.mvh Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Til (8): Ditt opphav kommer fra Tveiten oppe i åsen ved Mjøsdalen (nær Åsheimveten). Gatland ligger i nærheten, ut mot fjorden. Paret du nevner er oppført på Heltveit nr. 16 i Hosangerboka. Heltveit ligger innerst i Hindenesfjorden, nær Ostereidet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Thorbjørn : Det er helt riktig at Anna Gudmundsdtr ble trolovet med anders Josefsen Tveiten, men han døde straks før de ble viet. Barnet hadde derfor ingen arverett eller odel.Anna ble straks gift med broren Knut Josefsen Tveiten, som no ble odelsmann. Side 408 bd. 1 Hosanger.Sønnen Anders f. 1833 er nevnt bosatt på Brostenes/Brøstenes i Kjøkkelvik.Når det gjelder beliggenhet og på hvilken side av fjorden kan kanskje andre hjelpre deg. mvh Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn H. Thorsen

Hei Jan Frode Johansen Tusen takk for hjelpen da er opplysningene jeg hadde riktig.mh Thorbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv Dahle Kokes

Hei, kan du hjelpe meg litt med Askild Johannesen Eikemo og Britha Olsdtr. Store Urdal? Han skal være født på Eikemo ca 1815, hun i 1807 ant på Urdal. Når giftet de seg? Hvem var deres foreldre? Andre oppl.? På forh. takk for hjelpen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

1. Utgave ved Askild Eknæs- Hosanger Bind 1-2. STOR-URDAL Bd.1 annen del side 288-289: Brita (17i) f.1807 gift 1840 med Askild J Eikemo Hennes foreldre: Nr. 17 Odelsbonde Ole Monsen St. Urdal 1665-1848 g.2 gang i 1794 med Gjertrud Olsdatter Fjellskaalnes (9d)1772-1852Bd.1 annen del side 316-317 EIKEMO Askild (11c) f.1815 (1841 til Røsland i Manger) Foreldre: Johannes Olsen Eikemo(10d) 1789-1826 g. 1811 med Ragnille Nilsdatter Sætre(7b) 1792- ?Håper det var litt hjelp! mvh Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arvid Lillebergen

Hei! Jeg søker etter foreldre til Hatle Hansen som skal være født i 1695 fra Drange i Hosanger. Han var først gift med Christi før han i 1749 ble gift med Marita Andersdatter Bernes, og ble da husmann på på Bernes. Hatle døde i 1771.Jeg vil være svært takknemlig om du kan hjelpe meg med opplysninger om Hatles foreldre, eller andre opplysninger ut over det som jeg har oppgitt her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Hosanger Ættebok bd.1 2.del side 44 , Bernes:Husmann Hatle Hansen (Drangen 8) 1695-1771 G.I med Christi f.? d. 1747G.II 1748 med Marita Andersdatter Bernes (44a) f.1722 d.? Iflg familysearch ble de gift 22.januar 1749.Side 640 Bd.1 1. del Drangen har følgende opplysninger: Dennne lyden kom med etpsr barn tilDrangevåg omkring 1744 , trolig inne fra Vassværen eller Voss.Omkring 1750 flyttet de til Bernes.mvh Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arvid Lillebergen

Tusen takk, Jan Frode. Jeg må vel søke videre andre steder for å forsøke å finne fram til denne Hatle Hansens opphav.Jeg tillater meg å komme med enda et spørsmål knyttet til Kari Larsdatter evt. Olsdatters foreldre. Hun skal være født i 1709 på Raknes i Hosanger, gift i 1742 med Jacob Haldorsen fra Nedre Bysheim. Hun døde i 1774 på Nedre Bysheim.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Hosanger Bd.1 del.1 s.160,Bysheim:Sjølveigar Jacob Haldorsen n. Bysheim (28d) 1715-1796 gift 1742 med Kari Larsdatter (Olsdtr.?) 1709-1774.Både i tingboki og i panteboki er ho skrevi Kari Olsdtr.Stedet/gården Raknes er ikke nevnt i innholdsfortegnelsene i disse to Hosanger bøkene av Askild Eknæs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arvid Lillebergen

Tusen takk for opplysninger fra tingbok og pantebok. Jeg har nå funnet ut at Raknes hørte hjemme under Hamre og ikke Hosanger. Jeg beklager de feilaktige opplysningene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Til (19): Jeg har en gang tidligere på BF vært inne på tanken om at Kari muligens kan være en datter av Lars Askildsen Askvik og Boel Børgesd. Raknes, bosatt på Askvik nr. 7. Disse har en eldste og en senere datter Ingeborg, samt en Helle / Helene. Kari har både Ingeborg og Helena. (To barn til, Haldor og Marita, er oppkalt etter farens foreldre på Bysheim.) Dette her litt sjeldne kvinnenavnet er gjerne en oppkalling av Børge Raknes sin kone Helga / Hille Olsd. på Raknes nr. 55 (Hamreboka II).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.