Gå til innhold
Arkivverket

[#48175] Nettsted med fotografier av kirker – drøm eller virkelighet?


Gjest Kari Thingvold
 Del

Recommended Posts

Gjest Kari Thingvold

Siw Sværholdt: Onarheim kirke, Hordaland, Utvik kirke, Sogn og Fjordane og Lom Stavkirke, OpplandJan E. Akselsen: Tolga, Holøydal, Hodal og Storelvdal kirker, alle i Hedmark.Takk for fine bilder!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Legg ved eit bilete av Stemshaug kyrkje i Aure. Bilete er eit postkort, men kortet er ikkje merka med copyright. Elles er det Viskom As i Aure som ha teke biletet.Mvh Finn Oldervik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

Kan ikke DIS-Norge få avtaler med fotografene om fritt bruk til ikke kommersielle formål? De fleste vil vel gå med på det? Er det ikke bare å sende e-post til alle og spørre?Siden DIS har gjort et flott arbeid med gravminneregisteret, var det kanskje naturlig å knytte fotografiene av kirkene opp mot det, men for brukeren er det kanskje ikke like naturlig. Jeg forbinder kirken med alle de kirkelige hendelsene som vi bruker til å finne våre forfedre og deres slekt. Det var viktige begivenheter, og kirken var ellers et samlingspunkt. Det var møtestedet for bygdens folk, og her ble bl a skifter kunngjort. Så kirken var så mye mer enn en gravplass. Så hvorfor ikke lage fylkesoversikter med bildene, slik at en kan gå rett dit og finne det en leter etter?Det er mange i slektsforskermiljøet som ønsker å bidra med hjelp til andre. Kildeavskrivninger, hjelp til å lese håndskrift, dele informasjon om egen slekt, oppslag for andre og mye mer. Alt dette gjøres vederlagsfritt (med enkelte unntak hvor foreninger skal ha betalt for kildeavkrifter). DIS-Norge er også med å gi verdifulle bidrag vederlagsfritt, så hvorfor i all verden skal det gjøres unntak for enkelte fotografier? Om det er noen som skal sitte å knote på bildene sine, må de være klar over at i overimorgen kommer det kanskje noen andre å tar bilder av den samme kirken. Ja, så kan de sitte der med opphavsretten sin. Den som bidrar, får også noe igjen. De fleste har vel aner/slekt helt andre steder i Norge enn der de bor eller naturlig ferdes. I et prosjekt som dette handler det om å gi og få. Mange bidrar og alle får. Det er moro å vise frem bildene sine, og kanskje vil akkurat ditt bilde være på forsiden av en webside. Betyr ikke det mer enn muligheten til å tjene noen kroner? Det synes i all fall vi som bidrar med bilder på denne bloggen.Kildeavskrivninger er også beskyttet av opphavsrettslige lover. Men det øser vi ut og er takknemlig for at noen vil publisere det. Hvorfor skal det være annerledes for et fotografi til det samme formålet? Ligger det en kirke langs kjøreruten, så tar det bare noen minutter å ta et bilde eller to. Sammenligner en fotografering med kildeavskrivinger, så kan en ta mange bilder på den tiden det tar å skrive av en kirkebokside.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Dersom vi leser det som står på DIS-Norges side som Renathe refererer til, så står detSitat: Vi gjør oppmerksom på at det ennå ikke er inngått avtaler med våre bidragsytere om at deres bilder kan brukes av andre uten samtykke. Unntak er kopi av bilder for privat bruk. Det arbeides nå internt i DIS-Norge med dette, og vi vil komme tilbake med mer informasjon senere. Sitat sluttAltså jobbes det med å få til avtaler med de forskjellige fotografene, akkurat som du, Kari, har fått tillatelse til å legge ut bildene for fritt bruk av de fotografene du har samarbeide med.Alle fotografer skal gi sitt samtykke. På DIS-Norges sider er det altså over 1000 kirkebilder fra forskjellige fotografer, og disse skal kontaktes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Harald Dahl

En liten kommentar i forhold til utlegg av bilder på Kari's blogg kontra bilder på DIS-Norge.På DIS-Norge må man helt ned til kommunenivå for å finne ei kirke, altså ei møysommelig leting etter kirkebilder, med mye klikking nedover og oppover.På Kari's blogg er disse samlet fylkesvis. Dermed får vi rask tilgang til flere bilder samtidig. Det jeg håper på sikt er at bloggen til Kari blir allment kjent og at det blir lett tilgjengelig på ett eller annen link. Slik som det er nå kan bloggene fort gå i 'historien' her på denne nettsiden og da blir det ikke så enkelt å finne de frem igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Renathe-Johanne Wågenes

På sikt er det stor fordel at kirkene i et fylke er sortert mer spesifikk en under bare fylket. Man kan fort komme opp i 100-200 kirkebygg i et fylke, skal man da sitte og bla og bla....??DIS-Norge har også en videre plan med dette. DET som ses i dag er bare en start på noe som skal bli større. Informasjon om alle kirkene, trolig flere bilder ute/inne. DA er det en fordel at man slipper å bla og bla på en laaaaang liste, men finne dem i den kommunen som de tilhører.Min plan videre er også at vi skal få inne en søkemulighet etter kirkene. F.eks hvor ligger Mariakirken?? Skriv dette inn og du finner kirken.Håper å få på plass samme måte på kirkegårdene, søking altså.Det diskuteres også å lage en egen side med kirkene at de ikke bare er under Gravminner. Men vi må alle huske at dette er et frivillig arbeid og noen må gjøre jobben. På fritiden. Jeg jobber allerede ca 8-10 timer dagen med dette og selv det er for lite for prosjektets omfang. Vi kan ikke forvente at alle skal bruke så mange timer dagen. Men på sikt blir alt bedre. PS: kommentar opphavsrett til bilder: rettighetene dreier seg om at navn på fotograf skal oppgis (opphavsmannen skal krediteres), og at det ikke skal gjøres endringer som kan virke krenkende eller utilbørlige. Å beskjære et foto kan oppfattes slik. Rettighetene kan IKKE overdras til andre. - de økonomiske rettighetene, som dreier seg om retten til å framstille eksemplarer, og retten til å spre åndsverket for allmenheten. Disse rettighetene kan overdras til andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

Jan E. Akselsen: Brekken og Hitterdal kirker, Røros, Sør-Trøndelag. Dalsbygda gamle og nye, Narjordet og Os kirker.Rune Landsverk: Birkenes, Austre Moland og Stokken kirker, Aust-Agder.Takk for fine bilder!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Niels Hegge

Til 212 Gravminneregistreringen er et fint prosjekt og har sin selvfølgelige plass på DIS Norges sider. Jeg tror vi må se litt videre når det gjelder debatten om kirkebildenes plass på disse sidene eller på 'private sider'. Som det er nå er ikke kirkebildene med på listen over de DIS '12 nyttigste lenker'.Man finner dem under 'gravminner'. Informasjon om hvordan kommer til kirkebildene burde derfor forbedres.Det som nå gjøres i privat regi er å samle bilder hvor det tydelig står at innsenderen gir lov til privat og ikke kommersiell spredning. De kan altså benyttes på private hjemmesider så lenge fotografens navn oppgis. Om vi kan komme videre å legge det hele opp med lenker mellom sidene i en felles database er et langt større prosjekt. Når det gjeller portrett og heraldikk så har vi også mye informasjon som ikke naturlig kan kobles til kirker.Videre har man på Digitalarkivet fått mange gårdsbilder. Der er det heller ikke noe informasjon om at bildene kan publiseres videre. Med andre ord så kan de det ikke.Hvordan man best skall få en varig lagring av samtlige disse resurser med enkle søk og lenker mellom kildene og bildene har jeg ikke svar på, men håper DIS Norge kan ta opp debatten om dette på sine egne sider. Et så stort prosjekt bør ikke settes igang uten at det er debattert skikkelig og også at medlemmene (brukerne) har kommet med sine synspunkter.Det viktige er at det blir en resurs som kan brukes av alle som vil friske opp en oversikt over sine aner med bilder av personer, kirken bryllupet sto i og gravstener. Og-vi bør vel også snarest legge ut i det minste engelsk tekst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Remi Pedersen

Kari, bare noen små rettelser, Veme kirke ligger i Ringerike og ikke i Ringsaker som det står under Buskerud.Ikornnes kapell i Møre og Romsdal skrives med to n'er slik: Ikornnes. Ligger i Sykkylven sogn/kommune i Møre og Romsdal.Jeg tror at det du har kalt Langøynest kapell i Averøy, Møre og Romsdal bare heter Langøy kapell, Bremsnes sogn, Averøy kommune.Liabygda kapell i Møre og Romsdal er vel egentlig Liabygda kirke, Stranda kommune, Møre og Romsdal.Hilsen Remi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

Kjell Halvorsen: Heggen og Nykirke kirker, og Åmodt kapell, samt oversiktsbilde med Heggen kirke og prestegård, alt fra Modum i Buskerud.Takk for fine bilder! Vi har nå ca 300 kirker. Og takk for tips om feil fra Remi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Øystein Nybø

Til Remi, innlegg 216.Liabygda kyrkje har i alle år vore kapell, men for ei tid sidan vart Liabygda eige kyrkjesokn. Kyrkja skulle vel då kansje kunna kallast kyrkje og ikkje kapell?Eg har i dag snakka med prost Øystein Kjølberg i Austre Sunnmøre prosti,der Liabygda er med, om dette. Han meinte at den framleis vert kalla kapell, men vart etter kvart litt usikker. Han vil sjå på det, om det ikkje formelt heller no burde kallast kyrkje.Han vil i slutten av september sjekke med bispekontoret på Molde kva som er rett. Og lova då å komme tilbake.Han takka for interessa.Men kva som er definisjonen på eit kapell, veit neimen ikkje eg.mvh Ole Øystein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Remi Pedersen

Interessant, Ole Øystein.Jeg vet heller ikke nøyaktig hva som er forskjell på et kapell og ei kirke, men Wikipedia sier dette om kapell: [url="http://no.wikipedia.org/wiki/Kapell>http://no.wikipedia.org/wiki/KapellSå det ser ut som det kommer an på aktivitetsnivå og at det ikke er hovedkirken i soknet. Liabygda har jo ligget under Stranda sokn lenge og da var vel Liabygda kalt et kapell, men nå når Liabygda har blitt eget sokn, så bør vel soknet ha ei kirke.......Ellers så har jeg tatt Liabygda kirke (kyrkje)-navnet fra hjemmesidene til Austre Sunnmøre prosti, se her under dato 07.10.2007, så det ser ut som prostiet selv kaller den for Liabygda kyrkje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

Jeg hadde rettet det til Liabygda kirke, og da lar jeg det stå slik til det er avklart.Ole Øystein Nybø: Rosekyrkja og Stordal kirke på Sunnmøre.Marianne Derlick: Venøe kirke, Danmar og Fluberg kirke, Søndre Land i Oppland.Takk for fine bilder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Kari Thingvold

Det har vært en liten pause i tilstrømmingen av bilder, men nå kan jeg si takk til Kirsti Helene Arctander for fint bilde av Buksnes kirke, Vestvågøy, Nordland. Bildet pryder nå bloggen med navneregistre fra Busknes.Jeg har vært på Nordmøre, men kuling og regn er ikke fotovær. På hjemveien fikk vi sol fra Dombås, men på Fåvang sprutregnet det, så der stoppet fotograferingen. Jeg har lagt ut bilder fra Dombås, Kvam, Sør Fron, Ringebu (stavkirke) og Fåvang kirker, alle i Gudbrandsdalen i Oppland. Med 9 timers kjøring, var det fint med noen pauser. Det var en opplevelse å vandre rundt den spesielle kirke på Sør Fron og den gamle stavkirken på Ringebu. Med disse pausene ble kjøreturen mindre slitsom. Så jeg både anbefaler og håper at andre vil ta noen kjørestopp i høstferien for å fotografere flere kirker.Om det blir vinterpause i fotograferingen, håper jeg at noen av dere vil være med å lage navneregistre til kirkebøkene. Der har det vært stille nå i sommermånedene, naturlig nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

Petter Langeland:Kroken, Drangedal, Tørdal og Sannidal kirker i Telemark.Høvåg og Iveland kirker i Aust-AgderGrindheim, Bjelland, Hægeland, Øvrebø, Vennesla, Randesund og finsland kirker i Vest-Agder.Takk for fine bilder. Vi har nå foto av ca 330 kirker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Kari Thingvold

Finn Oldervik: Høyforsmoen kapell i Beiarn kommune i Nordland.Ole Øistein Nybø: Fiksdal, Brattvåg og Hamnsund kirker i Møre og Romsdal.Takk for fine bilder!Når løvet faller, er tiden inne til å ta gode bilder av kirker som er delvis skjult at store trær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.