Gå til innhold
Arkivverket

[#48175] Nettsted med fotografier av kirker – drøm eller virkelighet?

Gjest Kari Thingvold
 Del

Recommended Posts

Gjest Kari Thingvold

Jeg har vært 'på farten' og bidrar med Lesja, Lesjaskog, Lesjaverk og Sel kirker, samt Øverdalen kapell, alle i Oppland. Jeg har litt fra Møre og Romsdal også, men rekker ikke mer i kveld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest Arnfinn Kjelland

For ordens skyld (til 301): Kyrkja i Øverdalen (tettstaden er Verma) er kapell, og det ligg i Rauma kommune i Møre og Romsdal, ikkje Oppland.Teksten til bildet av Voldskyrkja (evt. Volda kyrkje) er feil; det står 'Vold kirke'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Bjerkevoll

Også Møre og Romsdal: I tekst for Hildre Kirke står: Hilde Kapell så en r må inn.Mener også betegnelsen ble endret fra kapell til kirke for noen år siden. I alle fall brukes den betegnelsen i det kirkelige fellesrådet:LenkeVh Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

Takk for fine bilder fra:Anne Elise Rønning av Gjesvær kapell og Honningsvåg kirke, Nordkapp i Finnmark.Kirsti Helene Arctander av Reine og Moskenes kirker, Moskenes i Nordland.Ole-Einar Andersen og Junn Paasche-Aasen av San Carlo Al Corso med Hellig-Olavskapellet i Roma.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest Thomas Friis Konst

Beste Kari THINGVOLD,- först av alt mange takk for et interessant initiativ. Har tatt en del bilder av kirker og kapeller her i Ramatuelle i Frankrike, samt i nabo landsbyene.Undrer om dette er av interesse for denne tråden?!I så fall oppgi gjerne i hvilken teknisk form du vil ha fotografiene. Med vennlig hilsen Thomas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag T. Hoelseth

Til 310: Hva spør du egentlig etter her? :-) Basen http://kirkefoto.blogspot.com/ ser da ut til å fungere greit i øyeblikket.Generelt: Er kirker i norsk-amerikanske miløer interessante? Har bilder bl.a. av de norsk-lutherske i Bosque County i Texas (der for eksempel Cleng Peerson slo seg ned mot slutten av sitt liv).DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

Hei Thomas! Hyggelig at du liker initiativet. Denne bloggen er først og fremst laget for norske kirker, slik at folk med interesse for slekt kan finne et bilde av kirkene som har blitt brukt i nåtid og fortid. Noen få foto av skandinaviske kirker er også blitt lagt ut av samme årsak. Dertil har det kommet bilder fra Olavsalteret i Roma, som også er et norsk 'kirkested'. Et prosjekt med europeiske kirker kan fort bli svært omfangsrikt. Jeg har fått tilsendt bilder fra andre, og bare det siste året har jeg selv tatt en mengde bilder av kirker fra Kreta, Paris, Tallin og St. Petersburg som jeg gjerne kunne dele med andre. Kanskje vil en Wiki-løsning hvor en selv laster opp bildene være en ide? Wikimedia Commons har en kategori: “Churches by country: LenkeKan dette være noe å satse på for europeiske kirker?Teknisk feil. Jeg fikk også opp en liten rute med melding om teknisk feil da jeg gikk inn på dette teamet i går. Sikker noe rusk i Digitalarkivet og neppe noe med våre kirker å gjøre.Hei Dag! De norsk-amerikanske kirkene kan være interessante for bloggen om det ikke blir for mange. E-postadressen er kirkefoto@gmail.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

Jeg har fotografert og lagt ut bilder av:Vinstra kirke, OpplandTingvoll, Grip, Straumsnes og Gjemnes kirker i Møre og Romsdal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

Guri Dragseth Brekke har vært på rundtur i Sogn og Fjordane og spanderer fine bilder av Gimmestad gamle og nye, Reed, Fjærland, Stedje, Aurland, Borgund kirker og Underdal og Borgund stavkirker. Takk for bildene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

Takk til Stig Dragseth for fine bilder av Bryggekapellet i Sandefjord, Vestfold og Ranheim kirke i Sør-Trøndelag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest Kari Thingvold

Takk til Guri Dragseth Brekke for fine bilder av Gol og Hemsedal kirker i Buskerud, samt bilder av 30 kirker i Oppland - se album.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

Takk til Bjørn Haaland for fine bilder av:Oslokirkene: Klemmetsrud, Fagerborg, Svenske Margareta, Gresk-ortodoks, Adventkirken, Frikirken på Motensrud.Østfoldkirkene: Askim og Herland, samt Domkirkeruinene på Hamar, Hedmark

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

Takk til Tore Johansen for fine bilder av Skrukkeli kapell, Hurdal og Stensgård kirker i Akershus og Moen, Nes og Nordre Oppdal kirker i Oppland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

Takk for fine bilder fra:Vigdis Nygaard, Vinje kirke i Telemark.Inger Eik, Fjellberg kirke, Fjellbergøy i Hordaland.Inger-Berit Østby-Deglum, Haug kirke, Vardal i Oppland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest Kari Thingvold

Takk til Inger Eik for fine bilder av Vegustad kapell, Vegusdal, Evje, Hornnes, Iveland, Mykland og Vestre Moland kirker, alle i Aust-Agder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

Takk for fine bilder fra:Kirsti Helene Arctander: Flagstad kirke og interiørbilder fra Hol kirke, begge i NordlandArnstein Rønning: Åsskard kirke, Surnadal i Møre og Romsdal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.