Gå til innhold
Arkivverket

[#48175] Nettsted med fotografier av kirker – drøm eller virkelighet?

Gjest Kari Thingvold
 Del

Recommended Posts

Gjest Kari Thingvold

Takk for opplysningen. Det er 4 1/2 mnd siden jeg la frem denne ideen. Vi har samlet inn bilder av ca 250 kirker, mesteparten fra de to siste månedene.Vi har brukt 16% av tilgjengelig lagringsplass på bloggen, så vi har nok plass til alle kirkene.Det 29 personer som har bidratt med bilder. Jeg håper flere vil bidra. Hvem kommer med det første bildet fra Vest-Agder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Celvin Ruisdael

Bare hyggelig - dere har en kjempegod fremdrift i prosjektetFant noe enda mer spesifikt hos Kultur- og kirkedepartementet :'Det er vel 1620 kirkebygg som faller inn under kirkelovens definisjon av kirke eller kapell. 220 av dem er fredet, og 760 kirker har status som verneverdige. Riksantikvaren har utarbeidet en oversikt over landets kirker, der graden av vern framgår, se Riksantikvarens hjemmeside'.c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Er det også aktuelt med bilder av andre enn lutherske kirker - f.eks. katolske. Jeg legger ved en lenke til St. Franciscus Xaverius kirke i Arendal - en sjarmerende, syd-europeisk inspirert bygning. Man ser Trefoldighetskirken i bakgrunnen (og dessverre en skjemmende bil i forgrunnen): http://home.no.net/kaellefs/sider/Jun24_03.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Siden det svarte taket var litt skjemmende på det flotte bildet av kirken, tok jeg den friheten å fjerne taket og rette opp perspektivet. Mvh. Johan Arthur Hansen

bilete3315.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

Dessverre kan vi ikke bare forsyne oss av bilder som ligger på Internett. Selve grunnidéen i dette prosjektet er jo nettopp det å samle inn bilder vi kan bruke fritt til ikke kommersielle formål. Nå kan det godt hende at Rune Ellefsen vil si sin tillatelse til bruk av bildet, men han må spørres først.Ellers vil jeg si at bildet er helt nydelig etter redigeringen. Mange av våre bilder kunne bli mye bedre med litt redigereing. Jeg har klippet litt på noen, og rettet opp åpenbare skjevheter, men å rette opp perspektivet har jeg ikke verktøy til å gjøre. Jeg har prøvd å installere Gimpshop, men får det ikke til å fungere. Så har du lyst til å redigere noen av våre, vil det være flott.Vi tar med kirker fra alle trossamfunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Nei, jeg tenkte absolutt ikke å stjele Ellefsens fotografi. Derfor la jeg bare en lenke til hans side på nettet - som et eksempel på en liten, vakker katolsk kirke som kanskje burde vært med i databasen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Jeg kan godt være behjelpelig med å redigere, rette opp perspektivet. Bildene av høye bygninger får ofte fallende linjer og kan ofte bli bedre etter en redigering. Selve horisonten kan også være skjev, så det er lett å få rettet opp slike ting.En annen ting er oppløsningen. Ser at flere av bildene har lav oppløsning og en eventuell utskrift av slike bilder blir ikke så veldig gode. Det går an å lage større oppløsning etterpå - interpolere bildene, men det er en nødløsning. Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

Det er fint Johan. Kan du ta kontakt med meg på kirkefoto@gmail.comBidene som sendes til meg har som regel bedre oppløsning enn det som blir lagt ut på bloggen. De er store nok til en pen illustrasjon på en webside eller i en papirutgave av en slektshistorie.Jeg velger en oppløsning når jeg legger ut bildene. Det går raskere, og bildene tar mindre plass. Med bedre oppløsning ville jeg ikke få plass til bilder av 1600 kirker.Til redigeringsformål trenger du vel en fil med så høy oppløsning som mulig, vil jeg tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

Runde tall er alltid morsomt. Vi har nå 30 fotografer:Toril Osther har bidratt med bilder av Eikefjord, Nordal og Lærdal kirker. Alle i Sogn og Fjordane.Takk for fine bilder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

Takk for oversikter over kirker.Vi har fått de første bildene fra Vest-Agder:Harald Søren Storaker: Fjotland, Hægebostad, Konsmo, Laudal, Mandal, Spangreid, Søgne, Tveit og Valle kirker. Enkelte av filene er små.Takk for fine bilder.Johan Arthur Hansen har rettet opp perspektivene i 3 av min bilder. De er lagt ut i et eget album, før og etter redigering. Han tilbyr seg å redigere flere. Er det noen som vil ha sine bilder forbedret, er det bare å si fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingebjørg Romulslie

Hei! Dette er et supert tiltak! Kjempebra!Men jeg lurer på; går det an på en eller annen måte å legge in et felt for hver kirke med opplysninger? Eks. hvilke steder sogner til denne kirken, når ble den bygd, -prester, klokkere? De som tar bildene vet jo sikkert noe om de kirkene de fotografer?Beste hilsen Ingebjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Niels Hegge

Alle som har eller åpner Google konto kan legge kommentarer til bildene. Om du titter på Støren kirke så har jeg lagt i kommentar feltet en lenk til presten Christopher A. Bernhoft. På samme måte har jeg lagt lenke til Støren kirke på bildet av C.A.B. i http://eldre-portrett.blogspot.com/. Jeg har også kommentarer på bildene av Erik E. Blix og hustru Dortea P. Darre.Det er jo bra om de som har detaljkunnskap om kirken/personen legger inn kommentarene. Jeg passerte mange kirker i sommer, noen ligger på sidene her, men en del vet jeg ikke så mye mer om hvor de lå ;-)Mvh Niels

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingebjørg Romulslie

Men det er jo flott! Håper riktig mange føler trang til å gjøre det samme :) Det blir en storartet ressurs!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

Ja, er det ikke flott at så mange stiller opp og bidrar med sine bilder?Flere bilder fra Thore Bakk: Blaker og Sørum kirker i Akershus og Rømskog kirke i Østffold.Takk for fine bilder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

I tillegg til at hvem som helst kan legge kommentarer til bildene, så har Wikipedia opplysninger om de fleste kirkene i Norge. En god ide ville være å supplere Wikipedia med opplysninger og korrigeringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

..og da kan vi fastslå at det ikke er Bagn;'I forbindelse med de gjennomgripende forandringene av kirken i 1897 ble muren erstattet av hvitmalt stakitt. I 1951–52 ble stakittgjerdet erstattet med en stenmur, der porten av smijern mot vest ble tegnet av Cato Enger fra Riksantikvaren.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

Thore Bakk har bidratt med flere kirker fra Akershus: Bjørkelangen kirke, Setskog kirke, Aurskog kirke og kapell.Takk for fine bilder!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

Bilder som har kommet i løpet av helgen:Rune Landsverk: Vest-Agder:Tveit kirke i Kristiansand, Aust-Agder: Eide og Landvik kirke i Grimstad, Froland kirke og Froland kapell i Froland, Herefoss kirke i Birkenes, og Justøy kapell i Lillesand, AASteinar Nyløkken: Bakkehaugen Kirke og Grefsen Kapell, Oslo, Balke Kirke Østre Toten, Oppland og Dybvåg Kirke Aust-Agder.Monica Schinker Staal: Svenske kirker, Romfartuna, Badelunda og Lundby kirker, alle i VästmanlandTakk for bine bilder!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.