Gå til innhold
Arkivverket

[#48182] Weien, gårdsnavn i Kongsberg?

Gjest Solfrid Therese Stordalen Henriksen
 Del

Recommended Posts

En Johannes Svendsen Weyen døde i 1789, 65 år gammel.Han het Johannes Svendsen Weien da han giftet seg i 1788.En Johannes f. 1760, døde i 1823, het Svendsen Weien. I tilgangslistene står det Johannes Weien. her i 1801: Lenke Mitt spørsmål er: hvor lå dette stedet Weien? Har søkt i matrikler og O.R Norske gårdsnavn.Eneste i Buskerud som jeg fikk treff på, var i NordrehovSolfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

2 stk på Ringerike (Buskerud) - den ene hadde postadresse (i 1981) Hønefoss, den andre Tyristrand (Norsk stedsfortegnelse). Det finnes også andre gårder med dette navnet ellers i landet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Jeg var ikke veldig presis, Navnene jeg nevner over står i Kongsberg kirkebok.Hvis den elsdte Johannes Svendsen Weyen som ble født rundt 1724 tok med seg navnet til Kongsberg, da må barn og barnebarn beholdt navnet. Jeg tenkte at det var et sted i Kongsberg Kommune.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Remi Pedersen

Forferdelig mange personer i kirkebøkene for Kongsberg på 1700-tallet bruker navn fra steder de kommer fra før de eller far/besteforeldre flyttet til Kongsberg.Etter det jeg vet så er ikke Weien eller lignende varianter noe lokalt sted i Kongsberg eller omegn. Men jeg har sett navnet noen ganger i kirkebøkene for Kongsberg.Remi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar.Da er det sansynlig at navnet f. eks. kommer fra Nordrehov.Solfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 år senere...
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.