Gå til innhold
Arkivverket

[#48192] Bare en prøve - ikke noe å lese

Gjest Sissel Endresen
 Del

Recommended Posts

Gjest Sissel Endresen

Jeg skal bare forklare en i Usa hvordan man kommer inn her. Tester bare selv samtidlig som jeg sender en mail og forklarer.Ha en ellers fin dag og takk for et vidunderlig sted for å få hjelp.Med hilsen Sissel Endresen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Vi er vel bare i startfasen -- hvor mange innlegg blir det i denne interessante debatten, mon tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Ingen grunn til bekymring om et par hundre mennesker en gang i blant leser noe her inne som ikke er noe å lese. Se og Hør selger fremdeles over 400000 blader hver eneste uke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Inge Nilsen

Tja, jeg kan vel fortsette med å komme med en betraktning om kildetilgang kontra vær.Å flytte over grensa og nesten 200 mil fra Statsarkivet i Tromsø var jo å klippe over kildetilgangen brått og abrupt. Det har jo medført at når andre fisker, soler seg og bader i ferien, så har jeg fått sitte 'innestengt' i arkivet og blitt sett på som en sær figur på grensen til det utilregnelige.Men nå kommer det stadig flere kilder på nettet, og slektsforskning fra hjemmekroken blir stadig enklere. I dag drakk jeg formiddagskaffe på balkongen og noterte meg at påskeliljene stakk hodet opp og lurte på hvor trinitatis blir av.Med andre ord: Det går mot lysere tider på alle fronter og moralen får bli et stort takk til Digitalarkivet.Mvh Per Inge Nilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

Da jeg så det var så mange som hadde vært innom, måtte jeg bare ta en titt på hva i all verden dette var.God påske!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Er det noen grunn til å gi seg nå?Dette er da et av de mer morsomme og avslappende temaene som har vært her på en stund! Jeg leser ikke Se og Hør eller Her og Nå, og da har jeg jo tid til å skrive her i stedet.Før påske kommer palmehelgen. Det høres jo godt og varmt ut, så vi får håpe at godværet fortsetter.Er det flere som vil si noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Inge Nilsen

Kan man skrive om hårsåre mennesker her?Fikk nettopp en mail som orienterte meg om at navnet R***nes er et beskyttet navn som absolutt ikke har noen opprinnelse i Nord-Norge.Årsaken er at på en av mine hjemmesider står følgende sitat av O. Rygh:'Qvigstad (Lehnw. S. 261) formoder paa Grundlag af det lappiske Navn paa Gaarden, at den gamle Form er R***nes,'Det må da være måte på hvor beskyttet et navn kan være!-- Per Inge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Et navn er bare beskyttet for bruk som etternavn, og bare dersom færre enn 500 (tror jeg det er) bruker det. Du har selvsagt lov til å sitere Rygh og andre så mye du vil. For eksempel: Røysnes, Røysnes, Røysnes, Røysnes, Røysnes, Røysnes, Røysnes, Røysnes, Røysnes, Røysnes, Røysnes, Røysnes, Røysnes, Røysnes, Røysnes, Røysnes, Røysnes, Røysnes, Røysnes, Røysnes, Røysnes, Røysnes, Røysnes, Røysnes, Røysnes, Røysnes, Røysnes, Røysnes, Røysnes, Røysnes, Røysnes, Røysnes, Røysnes, Røysnes, Røysnes, Røysnes, Røysnes, Røysnes, Røysnes, Røysnes, Røysnes, Røysnes, Røysnes, Røysnes, Røysnes, Røysnes, Røysnes, Røysnes, Røysnes, Røysnes, Røysnes, Røysnes, Røysnes, Røysnes, Røysnes, Røysnes, Røysnes, Røysnes, Røysnes, Røysnes, Røysnes, Røysnes, Røysnes,Røysnes, Røysnes, Røysnes, Røysnes, Røysnes, Røysnes, Røysnes, Røysnes, Røysnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Nå holder jeg på å sovne av å telle Røysnes. Hvordan skal jeg holde meg våken utover kvelden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Foretrekker heller at noen leser den høyt for meg, så jeg slipper å tolke skriften selv. Jeg har det jo travelt nok med å skrive her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Lån ei kirkebok på mikrofilm og en projektor, så kan du lese skriften på veggen, evt. få noen til å lese deg teksten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Inge Nilsen

Nå leder tråden sånn helt usøkt meg inn i en ny fundering:Ved avskrift av kirkebøker fra 1700-tallet, bør man normalisere navn og stedsnavn eller beholde de mange variantene som ofte skifter fra trolovelse til copulation?PS: Har vasket kjøkkengolvet. Flinke mannen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrin Jegersberg

Er det kjedelig gutter? Prøver å laste opp en karikatur av meg selv, når jeg studerer skanna 'kyrkjebøker'.Cathrin

bilete2484.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Ang. siste linje i (17), så har jeg brukt dagen til å hvitslemme de innvendige murveggene i det nye nøstet mitt. Nå er det så lyst der at jeg er nær ved å bli snøblind (samt sjøblind av solrefleksen i bølgene utenfor). Men jeg la fra meg slemmekosten før jeg tastet inn innleggene her og på et annet forum i dag, da de ellers ville blitt grafitti på PC-skjermen, og den får jo ingen lese. Heldigvis er Røysnes gjentatt 72 X (+ 2 R***nes litt før), så det ordet klarte jeg å tyde etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Til innlegg 6 og 7: Vi skal vel også igjennom f.eks. Dom. Jubilate og Dom.Cantate før vi kommer til trinitatis.Til Per Inge: Når det gjelder navn på 1700-tallet så prøver jeg stort sett å holde meg til det som står i kirkeboka på det som står når de er døpt dem jeg skriver om.Jeg har forøvrig akkurat gjort meg foreløbig ferdig med manntallet 1701 for Helgeland på mikrofilm, og har tatt utskrifter på sidene for Herøy,Alstahaug, Lurøy og Træna. Har valgt å prioritere utskrift av steder som ikke er utlagt på internett, og da ble Rødøy og Rana valgt bort. Forøvrig er de manntallet på de nevnte steder enkelt å lese, mens manntallet for f.eks. Buksnes i Lofoten var så tilgriset av blekk av skriver av den originale boka at det nesten er uleselig. Tok likevel utskrift av dette også, selv om jeg har mye ugjort på kirkebøker i Buksnes.Etter å ha sittet flere timer med mikrofilm var jeg på møte i Slektshistorielaget her i Sandnessjøen.Det blir vel heller mindre fokus på slektsforskningen fremover nå, og imellom husarbeid og påskepynting tar jeg kanskje noen melodier på trekkspillet som er min andre hobby. Det har vært så fint vær her at jeg faktisk har sittet ute med trekkspillet en stund lørdag, mandag og onsdag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Å spille trekkspill utendørs, er det lov da? Jeg trodde både naboloven og lov om alminnelig ferdsel i inn- og utmark hadde strenge begrensninger på slikt allerede tidlig i første paragraf...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Det eneste jeg kan si er at jeg hittil kun har fått positive reaksjoner på spillingen min, og jeg satt en del ute og spilte i fjor. Tar jo kun det jeg kan når jeg sitter ute og spiller, og det jeg øver på ut fra noter og gehør øves på inne. Jeg har hatt mye glede av hobbyen min, og ferieturen i år går til Landsfestival i gammeldans i Vågå i Gudbrandsdal. Har allerede nå måttet bestille overnatting for å få det.Tilbake til slektsforskningen igjen: Jeg slår selvfølgelig opp i manntallet 1701 for Alstahaug, Herøy, Lurøy, Træna og Buksnes for dem som har behov for oppslag der. Det kan vi jo ta privat på mailadresse: anlih@online.no. Det er ikke sikkert jeg får tid til å slå opp der før påske da. Skulle gjerne tatt utskrift av flere steder på manntallet 1701, men siden det faktisk koster en del å ta utskrifter måtte jeg prioritere steder som ikke er utlagt på internett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Inge Nilsen

Det fine med dette forumet er at det er mange som kan og forstår mye, men påskeliljenes følelsesliv tenker dere ikke på.Hestehov og hvitveis i all ære, de må jo få lov til å lengte etter sine kusiner, pinseliljene, uten at noen som ikke forstår deres lengsel skal komme her og ramse opp en haug med mer eller mindre obskure helligdager.Forøvrig mener jeg at jula varer helt til påske!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Niels Hegge

Om vi nå skall følge Linné som fyller jevnt i år (300) så er hverken hestehov eller hvitveis kusiner til påske- eller pinseliljer. Forøvrig så reiser jeg til Japan for å titte på kirsebærblomstring imorgen. Har ingen slektninger eller aner der så det får vente.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.