Gå til innhold
Arkivverket

[#48192] Bare en prøve - ikke noe å lese

Gjest Sissel Endresen
 Del

Recommended Posts

Gjest Knut Sandblost

Neida, for innimellom kommer faste.Til innlegg 20: Har du slammet nå? Her er det for kaldt om nettene ennå til sånt arbeid. Det sier iallefall jeg til kona mi ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Det måtte vi nok tatt privat Birger hvis jeg hadde hatt datakunnskaper til å spille inn noe og legge ut lydfiler. Gleder meg virkelig til å få sett de forskjellige gammeldansorkestre og orkestre med torader i konkurranser og konserter der på festivalen i sommer. Dette er viktigere for meg enn å drikke.For å si noe om slektsforskning igjen så kan jeg jo fruste litt over hvor vanskelig enkelte kilder er å lese, og jeg har også en mikrofilm med kirkebok for Trondheim på fjernlån for å prøve å finne ut av teorien min i et annet tema har om Maren Renholtsdatter Tønder. Finner henne ikke som døpt i Domkirkens sogn i Trondheim ca 1701-1705(hun ble nok døpt i Vår Frue kirke som ikke har kirkebøker så langt tilbake i tid). Har funnet den sannsynlige moren Sophia Krogh som gift med Hans Collin i 1710 og tatt utskrift. Forstår jo navnene og at de ble gift, men det er en lang uleselig kommentar. Enn om det er en kommentar som kunne løse teorien min om Maren Renholtsdatter Tønder? Har fått et par forslag til hva jeg kan gjøre videre, men da må jeg på arkiv. Jeg bør vel ta opp det i det emnet hvor det hører hjemme før eller senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Bare spill det inn på en kasett, Anne Lise, så skal jeg lage lydfil til deg. Holder nemlig på med å legge inn musikk ogfså på datamaskinen. Har utstyr til det også!Med vennligste hilsen Birger som elsker trekkspill-musikk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv-Inger Jørgensen

Hestehov og hvitveis hører våren til. Mannfolk føler seg flinke når de vasker gulv og slammer. Jeg føler meg flink når jeg går i skogen og kjenner på at det snart er vår. Trekkspill er midtsommer for meg. Og det er heldigvis ikke lenge til!Knut (26): Snart er det varmt nok om nettene til at jeg må beise garasjen. Da har ikke du flere unnskyldninger, du heller.....Tibake til Per Helge, slektsforskning og skanna kirkebøker: I ledige stunder har jeg lest side opp og side ned i kirkebøkene for Skjervøy. Jeg har forsøkt å finne vår felles formor, Catharina Johanne von Ely. Men jeg finner henne bare som 'mor til' ved 3 konfirmasjoner (og med galt navn ved Jørgens konfirmasjon). Kom ho fram til Skjervøy i det hele tatt? Når og hvor døde ho? Har du funnet ut mer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Jeg har lufta dette udyret denne uka. Han drar meg slik at jeg er blitt stokk stiv på forsida av leggene, driter to ganger på fortauet på vei til Bøkeskogen, men heldigvis aldri i selve Bøgeskoven! Det verste er at anene hans allerede er utforsket.

bilete2486.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Artig tema, som ikke var ment som tema. Jeg drister meg til en påskehilsen 'litt på kanten', men en god framstilling av en kognatisk slektslinje. GOD PÅSKE!!Mvh Lars Ove

bilete2487.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag T. Hoelseth

Til nr. 12: Tallet er nå 200, ikke 500, jf. navneloven § 3 første og annet ledd:'Navn som flere enn 200 personer her i riket har som etternavn, kan tas som etternavn av andre uten samtykke fra dem som allerede har det.Navn som 200 eller færre personer her i riket har som etternavn, kan bare tas som etternavn dersom alle som allerede har det som etternavn, samtykker. For barn under 18 år gis samtykke av den eller dem som har foreldreansvaret.'http://www.lovdata.no/all/hl-20020607-019.htmlDTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Inge Nilsen

Om bilde i #12:Det blir nok mye klaging på skvetting utenfor toalettet med en sånn redskap.Nytt bilde:

bilete2490.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Til (31): Siden jeg har Haus-bøkene i hyllene, kan jeg nevne at i bind III på Haugland nr. 104 nevnes Katarine Johanna von Ely, f. 1790 og i 1821 g.m. metallstøper Hans Jørgensen Åse fra Davik i Nordfjord, f. 1799. Senere er han i Skjervøy, og ved skifte i 1838 bor Katarina i Troms, alt ifølge Hausboka, som har med en oversikt over slekten von Ely (på Haugland). Det henvises også til Åland sin bygdebok om Davik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Skifte etter hvem? Catharina er jo død før 1865, i og med at Hans er oppført som enkemann da. Men jeg fant ikke begravelsen hennes i kirkebøkene for Skjervøy i går. Nå skal det sies at presten i lange perioder ser ut til å ha brukt en 70/30-blanding av vann og blekk, så det var nesten umulig å lese til tider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

HA,HA,HA, høglytt latter ang. (36). Eg trur det er meg, bortsett frå krøllgreiene(kva heiter det då??)då!!Trur mannen min er heilt einig.Kjempemorsomt!!Venleg helsing Mariann. PS:forresten er eg for gammal, HA,HA,HA!!!God Påske!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrin Jegersberg

Til nr. 36.Er ikke sikker på om det var mitt første bilde du viser til, men følger opp det du viser til vedrørerende toalettet.Er det copyright på bildene deres?Cathrin

bilete2491.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Kanskje en litt merkelig blanding dette her, men likevel et svar til (38): Siden foreldrene hennes dør i 1817 og 1821, må det vel være skiftet etter Catharina selv som finner sted i 1838, vil jeg anta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Sidan vi no er så fullstendig ut på jordet, vil eg helse dykk alle med dette biletet av ein av dei flottaste vi har greidd å få til her på garden. Namnet er 4546 Ryssdal, og han har mange etterkomarar rundt omkring i landet - god påske til dokke alle!

bilete2493.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Siden det snart er Akevittens dag, så tenkte jeg at det ville være fint å minne hverandre på Anna von Sachsen f 1544, hun som gikk i graven med 180 brennvinsresepter i 1577. I går åpnet vi bergens første akevittbar, og da fikk vi bl a et urtebrennevin etter en av Annas recepter; det var sterkt.Her er hun:

bilete2494.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrin Jegersberg

Siden dere fikk Bergens første akevittbar ,så er det vel slik enkelte vil se ut!!!Kanskje det ikke frister til å 'lage' flere generasjoner 'gutter'?Cathrin

bilete2495.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Flotte damer (innlegg 44+45).Første akevitt-bar ble ellers åpnet i Trondheim. Det var kanskje ikke så rart, for det var hit erkebiskop Olav Engelbregtsson fikk sendt det krydrete brennevinet han kalte Aquavitae.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Ja, den første akevitten (som er dokumentert) ble sendt fra høvedsmann Eske Bille på Bergenhus til erkebiskop Olav Engelbrigtsson i 1531. Det var Jon Teiste som fraktet brennevinet til Trondhjem. I dag har mange norske byer sin egen akevitt.Her er debatt om brennvinet i Norge:Lenke

bilete2496.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Arnfrid:Er det vår felles venn i 2. i femte som står bak 'livets vann'-baren i Bergen?Skal over snart, og da må jeg beregne litt lenger tid der borte skjønner jeg (forbrenningstid).Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.