Gå til innhold
Arkivverket

[#48192] Bare en prøve - ikke noe å lese

Gjest Sissel Endresen
 Del

Recommended Posts

Gjest Aase R Sæther

Kva seier forresten stakkar Sissel Endresen til at temaet hennar har blitt så til dei grader kuppa? Innboksen hennar går nok varm av meldingar om nye innlegg - god påske, Sissel!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Inge Nilsen

Jeg har alltid kjent en dragning mot eksotiske steder som Soppero og Korpilombolo. Nå viser det seg at en av mine forfedre levde under falskt flagg som fiskerbonde utenfor Tromsø.Han var egentlig svensk, og etter en krangel med familien gikk han seg vill mens han var på multebærtur i det nordsvenske høylandet.Dette skal han ha betrodd presten i Tromsøkirka da han fikk den siste (tran)olje.Dette vet vi er sant, så nå gjenstår det bare å finne noe som kan bevise dette.Slike praktbygninger kan jeg være den rettmessige arvingen til.

bilete2505.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Har nå sendt en mail til BA der jeg sier at slektsforskermiljøet foreslår at personen på fotoet i til venstre i (59) og (69) er Yngvar Numme. Trolig tatt i forbindelse med Dizzie Tunes plateutgivelse 'The New Sound Of Edvard Grieg/Folk Music' i 1969.Apropos slott og dess like: Dette sto å lese i BA for tre dager siden, under Summetonen:«– Ønsker bare sannheten!– Ifølge artikkelen i BA lørdag 17. mars (om nordmennene som hevder å være av østerriksk hertugslekt, red. anm.) uttaler Markus Habsburg: «Jeg går ikke rundt og påstår at jeg er etterfølgeren av keiseren av Kina». Det var vel for mye forlangt!– Det vil alltid bli både negativ og positiv respons ved slike arvesaker, og påstander dukker opp. Fra slektsgransker Jan Frode Johansen og min side gjør vi utrykkelig oppmerksom på at dette ikke er noe forsøk på svindel, men at vi kun forfølger opplysninger fra dokumenter som er kommet oss i hende. Hva andre tror eller sier, får stå for deres regning.– I denne moderne tid, hvor vitenskapen har kommet så langt med DNA-profiler etc, kan vi få uomtvistelige bevis på om dette er sannhet eller et fata morgana, skriver Johan Frantz Køhler Nilsen, en av de to påståtte arvingene, til BA.»

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Arnfrid, korleis får du til den slengen med foten? No har eg prøvd i snart 10 minutt utan å kome i nærleiken av å greie det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Nei, eg gir opp. Men no er eg så trøtt at eg må ha ein liten matpause. De har vel registrert at vi nynorskbrukarar endeleg har fått vårt eige påskesnop?

bilete2507.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrin Jegersberg

Tror vi får la sjokoladen være og heller komme oss ut å trene, da det er slik vi kan bli seende ut etter å ha studert våre forfedre time ut og time inn.Cathrin

bilete2509.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Nå når kirkene har åpnet opp for det meste, til og med 'metal', kan vi jo danse oss gjennom påskehøytiden

bilete2510.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Dette blir bare mer og mer morsom lesning. HVor tar dere alt dere skriver fra? Kommer til og trår til med trekkspillet slik at det blir musikk å danse etter her inne, men dessverre kan jeg ikke noe med å legge ut noe bilde av det. Spiller: Å Nå er det tango for to, og det er ingen som kan tango som han Gunnar på Mo osv.. Noen andre kan jo synge. Etterpå kan vi jo ta: 'Å mannen han ?? til kjæringa si, ??? me hæljeboksa min, utpå endan der, utpå endan der osv. Noen som melder seg til å synge? :o)Fra spøk til alvor: Skal være hjemme i påsken, og har en del å legge inn i slektsprogram fra 1 skifte, kirkebøker og manntallet 1701. Skulle jeg få tid til overs så har jeg en helt ny bygdebok for Frosta i Trøndelagsom jeg har kjøpt(bind 10) som jeg ikke har fått lest noe særlig i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Anne Lise, eg er ein reser på harpeleik, så viss du berre spelar i dur skal eg akkompagnere deg! - utpå endan der, utpå - tjo og så hei - !

bilete2512.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Ja du kan jo bestemme hvilken durtoneart vi skal ta den i, men kanskje vi skal få med noen andre instrumenter før vi setter igang? :o)Flott instrument du har forresten, og jeg skulle gjerne hatt et slikt et å øve meg på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Egil Larsen

Hei alle påskeharer. Helt uten musikk, helt uten strøm, helt uten pc..Og dermed helt uten dere, skal jeg prøve og overleve i denne sæterbua i påsken.Men med god øvelse over flere år, tror jeg det skal gå bra.En hilsen til dere alle sammen fra de Trønderske skoger.Take care. Hilsen Jan Egil Larsen Melhus

bilete2513.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Har vært i tigertaden i hele dag, og så ikke disse bildene fra Arnfrid (69) før nå. Jeg er nesten 100% sikker på at mannen til høyre (eller ventre?) er Hugo Køhler, og han mener jeg var Griegs ukjente bror, (eller søster?.) Men der finnes jo bedre eksperter enn undertegnede her på forumet.Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest knut fasting

A propos Veblen, her er en FIKTIV Veblen-beskrivelse av en kvinnelig byråkrat som steller med universitetssaker (kvalitetsreformer):'På sammenkomster vil man som oftest se henne som midtpunkt i en krets av universitetspolitikere. Hun vet meget vel at hun ved sin nøkkelposisjon som formidler av store summer penger kan influere på hvorledes universitetene skal drives. Selv har hun ingen som helst vitenskapelig innsikt og er heller ikke interessert i dette. Hva hun interesserer seg for er sin egen makt, og hvorledes hun gjennom sine disposisjoner kan trygge denne. I samtaler smiler hun ofte, men det er ingen hjertelighet i smilet. I det litt vasne ansiktet forblir øynene sure, mens leppene glir oppover og blottlegger et sett av rødvinsfargete tenner'Dette kalles kaktus-sti!; o} knut f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Håkon Christiansen

Er bilde (59) påskenøtt (59) fra 'Arnfrid på Bierget' løst? Er det ikke Yngvar Numme, så må det være Trond Viggo Torgersen. 'Bare se på aua på'n,' som det heter i visa, men de kan jo være like gale begge to, Trond Viggo og Yngve, mener jeg. Litt av en 'Bare en prøve - ikke noe å lese' Endresen har fått istand.Skal dere reise til utlandet i påsken så kan dere jo ha med et godt råd på veien. God påske!

bilete2517.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Annar tangen

Jeg tror jeg er skolekamerat av forfatteren, og dermed føler og gi en god hilsing til en tangmonitter fra en fra gata. V.h. årgang -53.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Hallvard Sundseth

Apropos innlegg (95). Sikkert en treffende beskrivelse. Mener faktisk å ha observert tilsvarende både med annet kjønn og i andre miljøer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.