Gå til innhold
Arkivverket

[#48247] Solveig Stensberg f 12.06.03 Oslo

Gjest Hanne Ludvigsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Hanne Ludvigsen

Ønsker å vite hvor hun er født, menighet.Hun døde 20 7 1987 i Oslo. Hun er bestemoren til en nær slekning, hun fikk vite om sin bestemor i går. Kan noen hjelpe. Mvh Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Hei Trond. Det skulle være Juni. Finner to Stensberg som kansje kan være far Martin stensberg på Norby i Elverum f 1881 og en Marin til i Elverum med samm fødtselsår, kan vare samme personen. Så har jeg en Anna Karesen Stensberg f 1883 på vestre Toten. Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Øivindsson Lunde

Solveig i Paulus ble født 12. juni, det kan se ut som mai, men hvis du ser lengre ned, ser du at mai er skrevet på annen måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Stensberg/Stenberg/Steinberg etc ser ikke ut til å være gårdsnavn verken i Spydeberg, Røyken eller disse herredenes naboherreder: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

De opplysningene vi har så skal hun være ugift når hun døde 20 Juli 1987. Men du har jo stor kunskap på dette, kan det bety at hun da kan være skilt? Mvh Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

(10): Jeg spurte fordi jeg oppfattet det som uklart om Stensberg var pikenavn eller ikke.Hvorvidt ugift skal kunne tolkes som skilt, kommer an på hva som er kilden til opplysningen og hvordan kilden ordlegger seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Frøken Solveig Stensberg er oppført i Oslo Adressebok 1959/60 med adresse Frydenlundgt. 15, 3. etg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Datteren til Solveig har aldri møtt sin mor å ønsker å vite alt om henne. De har bodd i samme by men hun har ikke vist hvem hun var. Kan huske en pen dame i kåpe som kikket veldig på henne en gang. Hun tror det var moren. Så hun er glad for alt av opplysninger. Mvh Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Siden hun er skrevet som frøken Solveig Stensberg i adresseboka på et tidspunkt da hun var 57 år gammel, må vi gå ut fra at hun levde ugift hele livet og at Stensberg var hennes pikenavn.Siden fødselsdatoen er den samme, *kan* hun naturligvis være identisk med Solveig Kristoffersen, men jeg ville absolutt ikke slått meg til ro med det uten videre.Jeg antar at denne datteren er adoptert(?), og at det derfor ikke er så lett å finne flere opplysninger om moren.Jeg tror jeg ville sporet adressene hennes lenger bakover (med adressebøkene), og gått over til de kommunale folketellingene i Oslo (på Oslo byarkiv) for å finne mer informasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

I følge adresseboka for Oslo 1945/46 bodde hun i samme adresse, Frydenlundgt. 15. Jeg kan prøve å få undersøkt kommunal folketelling. Det er 60 års sperrefrist, så det går greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Hei Trond Setter stor pris på din hjelp. Du er min store dårlige samvittighet for du har hjulpet meg med Jensen i Oslo også. Er kjempe takknemlig. Mvh Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved den kommunale folketellinga 10. april 1946 bodde Solveig Stensberg i Frydenlundgata 15, 3. etasje. Hun var enslig losjerende og hadde 'dagarbeide'. Fødested var 'Søndre Fron' (Sør-Fron i Oppland) 12/6 03. Hun bodde på samme adresse 1. desember 1943 som enslig losjerende. Hun hadde 'Husarbeide forskjellige steder'. Fødested 'Fron Gudbr. dal' og samme dato. Hun flyttet til Frydenlundgata 15 den 15. september 1943. I følge tellinga av 1946 bodde hun 8. april 1940 (dagen før invasjonen) i Elisenbergveien 9.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Du er utrolig. Tusen tusen takk. Var jo ikke noen kirkebøker fra den datoen der oppe. Fant en Anna Stensberg men hun var fra vestre Toten. Det vi håper er jo å finne noe levende slekt til Solveig. Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som var lagt ut av kirkebøker for Sør-Fron ga resultater likevel, se nr. 40 her: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=3599&idx_id=3599&uid=ny&idx_side=-128>LenkeMan må se nøye etter. Så meg blind på Solveig, men fullt navn var Jenny Solveig Stensberg. Foreldrene var altså ikke gift, iallefall ikke da jenta ble døpt. I 1900-tellinga for Sør-Fron var det bare ei Gustava Matiasdatter:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.