Gå til innhold
Arkivverket

[#48261] Oppslag i Sollieds kartotek

Gjest Karina Hansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Karina Hansen

Noen som har anledning å finne ut av om disse personer kan være nevnt i Sollieds kartotek.Det gjelder Anne Lauritzdatter Fretschen, som ble gift med Peder Joensen Bager Bergen gift i 1674 Domkirken,Bergen.Jeg har kommet over hennes etternavn skrevet på flere måter: Frelschen,Friske,Freuchen. Ved ekteskapet ble hun kalt Freseken.Peder Joensen Bager,ble forøvrig gift i 1702(KK) med Trine Michelsdatter. Da må jo Anne være død,men kan ikke finne hennes død i kirkebøkene.Anne skal være mor til Hendrich Nielsen Kannegytter-som jeg har et annet tema på(38216). Da hun er nevnt i Hendrichs brors(Hans Nielsen) skifte i 1696. Hun blir der referet til som hans barn farmoder.Skulle det ikke være noe informasjon i Sollieds kartotek,er jeg glad for all hjelp som jeg kan få!Mvh Karina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karina Hansen

Ja,det var raskt levert! Jeg syns det var vanskelig å tyde hva som som står om disse Jochumsdøtrene. Hva er relasjonen?Mvh Karina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Jeg tror det står noe sånt som dette:Fol. 422. Peder Jonsen Bagers kone. 15 juli 1691 Anne Lauritzdat. Fretchen Enkemd. Den sl. Qvs. Børn og arvgr 1. Hendrich Nielsen, som og er form. For hans sl. Broder 2. Hans Nielsen Schomagers 6 efterl. Børn, nml. Fridrich, Niels, Grete, Marie, Inger og Johanne, saa og den sl. Qvs 2 døttre 3 Clara Jochumbsdtr. g.m. Stiid (Stud?) og 4 Lisabeth Jochumbsd. g.m. Peter Gevers. Rede p. 30 rd. Guld 30-4-12. Sølv 146 rd. 4ss, varer 312 rd 3*. Søeboder i Sandvigen 200 rdr. Søboder neden i gaarden 100 rd. Iboende hus og gr. 300 rdr. Tils? Gd. 148 rd 3*. Indt. 1550 rd 2* Udg. Vederlag??? Mot begr. 100 rdr. Tils. 189 -5-4. Til arv 1360-2-12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karina Hansen

Takk for tyding! Det kan sikkert stemme at det er hennes døtre. Ikoppskatten for 1683,står Peder Joensen,med kone Anne og en datter Lisbet (Dargen?).Forøvrig ser jeg at Lisbet gifter seg med Pitter Gievers i 1689(KK) Der står også navnet Dargen-vet ikke hva det skal bety..[url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=151&filnamn=vigd1663_1&gardpostnr=6815&merk=6815#ovre>LenkeSøsteren Clare kan jeg ikke finne gift med Peder Stud/Studz. Men,de opptrer som fadder ved flere anledninger i fam.dåper.Det er noe rart ved at søstrene blir referert til som 'Nilsdatter' i andre anledninger.Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Det synes for meg at Anne må ha vært gift to ganger før. Først med en Niels og deretter med en Jochum, eller omvendt. Men jeg antar at guttene er eldre enn jentene.At jentene av og til benevnes som Nielsdøtre, kan skyldes at brødrene heter Nielsen til etternavn. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 år senere...
Gjest Eivind Kinck

Er det noen som kjenner til om Thommes Kinch (innført i Bergens Borgerbok 18.04.1639, f. i Kirkwad (=Kirkwall?) i Skottland) er omtalt i Sollieds kartotek?Eivind Kinck

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eivind Kinck

Takk for svar Lars Ove. Jeg er klar over den delen av hans samlinger som gjelder skifter i Bergen (Thommes Kinch er ikke nevnt), men jeg har forstått at Sollieds kartotek også inneholder en mengde annet material om tidlige borgere i Bergen som ikke er digitalisert. Ettersom denne Thommes Kinch sannsynligvis har fått en feilaktig innplassering i familiens slektshistorie, er jeg nysgjerrig på om han opptrer i andre kilder enn Bergens borgerbok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eivind Kinck

Takk for tipset. Jeg har notert meg navnet, men jeg tviler sterkt på at det er samme person som jeg søker. Navnet avviker for mye, og det kan ihvertfall ikke være første ekteskap pga alder.Mvh Eivind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.