Gå til innhold
Arkivverket

[#48287] Hvornår og hvor døde Anna Catharina Schou gift med Anders Nielsen Semb?


Gjest Svenn Chr. Trønning
 Del

Recommended Posts

Gjest Svenn Chr. Trønning

I 1786 bliver Anna Catharina Schou født i Christiania som andet barn af Visiteur Diedericen Hansen Scou. Den 16.10-1815 bliver hun i Moss gift med Ander Nielsen Semb. Derefter kan jeg ikke finde dem.Hvor og hvormår døde hun og evt hvad lavede Anders Nielsen Semb?På forhånd takSvenn Chr. Trønning

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Dette er riktignok 'etter min tid', men hun døde først og i Moss 17.02.1859, begravet 24.02.1859. Semb var kjøpmann, jeg vet ikke når han døde, men muligens flyttet han til Christiania til sønnen Lars (og døde i tilfelle der før 31.12.1865). Lars var født i Moss 27.02.1822.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svenn Chr. Trønning

Til Geir! Først tak for det tilsendt og god tur, dernæst tak for dette svar.Med venlig hilsenSvenn Chr. Trønning

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Leif Salicath

Hei Svenn, lenge siden kontakt!Jeg har i mine familiekrøniker funnet at Anders Semb døde i 1844, men dessverre ikke hvor. Ut fra nedenstående må en allikevel tro at det var i Moss.Jeg ser ellers i 'Personalia fra det gamle Moss' som jeg tilfeldigvis lånte på biblioteket idag, at der er det mye om vedkommende. Et lite utdrag:Bernt Anker var eneeier av Moss Jernverk fra 1784 og hans forvalter på Moss Jernverk var Lars Andersen Semb (1755-1822) som ble ridder av Danebrogsordenen som den, der fikk æren for at jernverkets kanoner var de beste og de eneste som holdt i krigen 1807-14. Han må ha vært en merkelig mann. Ca. 1770-80 kom han og hans bror Nils til Norge fra Semb på Thyholm i Jylland, begge uformuende. I Moss eller rettere på jernverket ved Moss slo han seg opp til en meget formuende mann og ble eier av Rosnes og Kambo som var skogeiendom og hvorfra han utskipet tømmer. På hans gravstøtte står f. 16/10 1755, g. 15/10 1785 død 15/1 1822. Hustruens navn ikke nevnt.Hans sønn Anders Semb 1786-1844 (!) etterfulgte faren som forvalter på jernverket.Anders Sembs datter Annette ble gift med kjøpmann i Moss, Carsten Smith. Deres datter ble fru Agnes Vogt. mvh Leif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

Jørgen Gløersen: Dødsfall i Norge 1841-1850: Anders Semb, i sin tid forvalter ved Moss Jernverk og kgl. fransk konsularagent i Moss, døde i Kra. 1/10-1844, vel 58 år g.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Visst er det en Anders Nielsen Semb født 1792, men også en Anders Larsen Semb født 20.09.1786, fetter til førstnevnte. Ved vielsen mellom Anna Catharina Schou og Anders Semb 16.10.1815 blir hans alder opplyst til 24 år (i sitt 24de år).At det er Anders Larsen Semb som dør 01.10.1844 og begraves 05.10 (Vor Frelsers Kirke) skulle alderen vise (58 år).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Salicath

Jfr. post 4, så var Lars og Nils brødre og de ga - som vanlig den gang begge sin førstefødte sønn bestefarens navn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Salicath

Her kommer lenken til den eldste Anders fødsel: Lenke, født 20. sep. 1786 og døpt 29. sep. 1786.Moren heter Christine Heiberg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Det står absolutt 29 år, jeg har notert 24 år - hvor jeg har det fra (når ministerialboken sier noe annet), aner jeg ikke. Muligens bygger jeg på tellingen rundt 1840 i Moss som jeg i farten ikke kan finne.Men i så fall er det jeg som har forvekslet fetter Anders d.y. med fetter Anders d.e. - jeg skal trå mer varsomt når jeg beveger meg utenfor Christiania for fremtiden - ikke minst lese kilder en gang til før jeg skriver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Salicath

Tusen takk for avklaring.Jeg håper herr Svenn Trønning fortsatt leser denne tråden for det var jo han som kom med innspillet. Jeg har i alle fall fått på plass mye mere omkring min tipoldefars søster og hennes ektemann.mvh Leif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.