Gå til innhold
Arkivverket

[#48290] Ulike årstall. Hva skal jeg tro ?

Gjest Helge Hålåsæter
 Del

Recommended Posts

Gjest Helge Hålåsæter

Nei, jeg har ikke kryssreferanse: Ole f 1854 hadde datteren Kari f 1885 med Marie f 1860. De reiste til Amerika i 1887 og -88. I FT 1900 står det at en Mary er født i 1853. Alle andre opplysninger stemmer. Hva skal jeg tro ? Det hører med til historien at transkripsjonene ikke stemmer med originalen på tre punkt. (Det ser jeg ved forstørrelse; men origanalen stemmer med mine tall !) Det kan hende at tilsvarende problemstilling opptar mange ? God påske. Hilsen Helge H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Takk for svar. Ole og Marie var ikke gift i Norge (vielsesprotokoll gjennomgått og farskapet til Kari viser at far var ungkarl Ole Olsen Ronningen). I USA er det ingen dokumentasjon, ut over at Marie's nevø tok vare på en jernbanebillett mellom Menomonie, dit han kom og til La Crosse, hvor hun var. Det blir tre alternativ: Jeg har fått feil Ole og Mary. Min Mary kan ha dødd og Ole giftet seg med en ny Mary. Eller at de ble forenet, men er ikke funnet. Helge H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.