Gå til innhold
Arkivverket

[#48351] Hva vet man om barnehjemsbarn på 1880-tallet i Kristiansand?

Gjest Terje Aarland
 Del

Recommended Posts

Gjest Terje Aarland

Jeg har i lengre tid søkt etter en slektning i Kristiansand. Nå viser det seg at hun hadde sin bopel i 1889 på et barnehjem i Kristiansand. Denne infoen har jeg fått fra den protokollen som hun ble innskrevet i da hun skulle konfirmeres.Jeg har en debatt gående for å prøve å finne ut hvor det ble av henne da hun ble utskrevet fra barnehjemmet. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav A. Nielsen

Dessverre har kvaderaturen i Kr.sand blitt herjet av mange og store bybranner. Den siste i 1893(?) ødela, etter hva som er blitt meg fortalt, alt av kommunalt arkivmateriale. Men ta kontakt med arkivaren i Kr.sand kommune. Han/hun kan sikkert gi deg et svar.Hilsen Olav A. Nielsne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Takk for tipset. Jeg har søkt etter et dertil egnet arkiv, så nå har jeg sendt en henvendelse til Kristiansand kommune. Så får vi se om dette kommer til den rette avd., så kanskje jeg får et svar etter Påske? Jeg håper at det det akutelle barnehjem lå utenfor sentrum, slik at arkivene var godt bevart under bybrannene og at det i dag lar seg gjøre å finne noe som kan føre meg videre i min søken etter 'en sporløst forsvunnet slektning'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gine Olsen

Hei!Dette er litt frekt å spørre om ettersom det ikke er min debatt, men min fars farfar og hans bror var også på barnehjem i Kristiansand rundt denne tiden og jeg vet ikke riktig hvordan man kan komme videre med opplysninger om deres tid der, når og av hvem de ble innskrevet og når de forlot stedet igjen mv. Kan noen hjelpe med råd eller oppslag? Siden jeg er bosatt i Danmark har jeg ikke umiddelbart adgang til annet enn de skannede kirkebøkene mv.Det handler om Alfred Gunerius født 30.10.1881 og døpt i Kristiansand Domkirke 13.11.1881, foreldre: Ole Aanensen og Anne Kathrine Gundersen og hans lillebror Hans, født et par-tre år etter (har ikke fått sjekket det i kirkeboka på nettet, hadde ikke tenkt å begynne på denne oppgaven ennå, men ville gjerne benytte meg av anledningen når en annen har omtrent samme problemstilling. Det finns åpenbart en eldre Hans også jf Lenke, men han må være død tidlig, siden jeg vet at Hans på barnehjemmet var yngre enn min oldefar Alfred. Jf. familiehistorien døde moren i forb. med fødselen av Hans og da faren var sjømann og familien for øvrig ikke hadde råd til å ta til seg guttene kom de på barnehjem hvor de i likhet med andre der ble mishandlet av lederen. Tross dette litt miserable livet hadde de god kontakt med sin øvrige familie, så de var ikke helt overlatt til seg selv. Da de to guttene ble store nok dro de til sjøs en tid. Desverre vet jeg ikke hvilket barnehjem i Kristiansand det er tale om. Noen som vet hvilke som fantes på denne tiden, altså i 1880-årene og frem?På forhånd takk hvis noen har opplysninger å videregi.Mvh. Gine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Jeg har fått melding fra Kristiansand kommune om at det har sendt saken over til den avd. som skal ha greie på dette, så jeg antar at jeg får melding fra vedk over Påske.Når jeg ser på de opplsningene som fremkommer av protokollen da Mathilde Helene Larsen ble innskrevet som konfirmant er det oppgitt en del info, men det er ikke alt jeg er i stand til å tyde. Det skal vere oppgitt hvilken skole hun gikk på etc. Er det mulig å finne info om det? Lenke Jeg var i kontakt med den dansk mann for noen år siden og han fortalte at en slektning av han ble gift med en Mathilde fra Kristiansand og at de drog til Amerika.Det er sikkert ikke utenkelig at Mathilde har dratt til Danmnark eller for den sagt skuld til USA. Den Mathilde Larsen som drar fra Kristiansand i 1893 forteller at hun ble født i 1875 og at hennes reisemål var Chicago. Jeg antar at det er den samme Mathilda Larson som man finner i Chocago i FT i 1900 i Chicago som oppgir at hun ble født i april i 1874. Det er ikke utenkelig at det er den Mathilde som jeg leter etter som til slutt har havnet i USA, men hvor er hun i 1910 eller 1920? Kan hun ha giftet seg og fått et annet navn. Lar det seg i heletatt gjøre å finne henne om det var hun som drog til USA? Hvis hun var hushjelp hos den familien hun bodde hos i Chicago, lar det seg da gjøre å finne ut hvem denne familien var?Selv om jeg har mange spørsmål, så vil det likevel vere av interesse å få vite hvor hun drog til da hun flyttet ut av barnehjemmet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 8 måneder senere...
Gjest Gine Olsen

I tilfelle andre leter etter barnehjemsbarn i Kristiansand har jeg på en annen debatt som Terje har startet på [url="http://da2.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe?slag=listinnlegg&debatt=brukar&temanr=55240&sok=&nr=2&antinnlegg=3#anker>Lenke skrevet flg. i innlegg 3:Jf. det jeg kan slå opp på sidene til Arkivverket, så finner jeg omtale av Waisenhuset Ebenezer:Felleskatalogen for Arkivverket:Arkivskaper: D/0954 C / Barnehjemmet EbenezerDepotinstitusjon: Statsarkivet i KristiansandHistorikk / biografi: Vaisenhuset Ebenezer ble tatt i bruk 24. juni 1882. Det var i virksomhet som guttehjem fram til 1952 drevet av Indremisjonen og økonomisk basert på frivillige gaver. Bygningen lå opprinnelig på Bakkegård, men flyttet senere til Jægersberg gård ca 1918 og ble da navngitt Barnehjemmet Ebenezer. Vaisenhuset tok i mot gutter fra midtre og østre deler av Vest-Agder og vestre deler av Aust-Agder.Arkivskapertype: InstitusjonSamfunnssektor: PrivatNæringskategori(er): Heldøgns omsorg for barn og ungdom Organisasjonskategori(er): Helse og sosial velferdKommune®: KRISTIANSAND

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Jeg har nylig jobbet med materiale fra Waisenhuset i Stavanger, som befant seg ved statsarkivet der. Jeg vil tro at materiale fra barnehjem i Kristiansand befinner seg ved det lokale statsarkivet. Lærerdagbøkene fra waisenhuset i Stavanger viste seg å være en gullgruve. De fortalte i detalj om livet på institusjonen, og de fleste av barna ble nevnt ved navn i forbindelse med beskrivelsen av ugangsstreker og avstraffingen for disse forseelsene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gine Olsen

Hei Per!Nå vet jeg ikke hva slags stilling du evt. har hatt, men lurer litt på dette med klausulene. 80 år står det på noe av dette jeg siterte ovenfor, får håpe det ikke er fra 2004 da protokollen ble sporet opp, men derimot fra den ble ferdigskrevet eller allerhelst fra de relevante barna ble 'skrevet' ut av barnehjemmet. Jeg vil tro at min oldefar dro til sjøs etter han ble konfirmert i Kristiansand i 1896 (han var en av 4 fra Waisenhuset som ble konfirmert den dagen i april) og han ble født tilbake i 1881, så siden da er det jo iallfall gått mer enn de 80 årene. Skal spørre SAK etter nyttår om det. Familien har jo noen overleverte historier fra tiden på barnehjemmet og hyggelige er de ikke, så å få ordentlig innsikt i materialet ville være veldig spennende!Mvh. Gine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Klausulene regnes fra året opplysningene ble skrevet inn. Lærerdagbøkene jeg kikket i (som privatperson) var fra rundt 1890.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 11 måneder senere...
Gjest Terje Aarland

Jeg ønsker å ta opp igjen denne saken. Jeg har ennå ikke klart å få noen opplysninger om Mathilde Heleen Larsen f. 20.04.1873 i Bergen. Hun flyttet sammen med sine foreldre til Kristiansand, der hennes far var gasmester. Foreldrene døde før Mathilde hadde fylt 8 år. Mathilde bodde nok en tid sammen med sin stemor, men flyttet etterhvert på et barnehjem i Kristiansand. Hun ble konfirmert i Kr. sand domkirke den 28. april 1889 og der stopper alle spor, bortsett fra at det ble oppgitt at hun bodde på et av byens barnehjem.Jeg har søkt i både inn og utland uten å finne spor etter henne? Det finnes sikkert info om henne et eller annet sted, men hvor?Jeg har prøvt å komme i kontakt med etterkommere av hennes stemor, men uten at det har lykkes.Stemoren var Signe Sofie gift senere med Jens Omdal og familien finnes i Kristiansand i 1900. Dette paret fikk mange barn, men om det var noen kontakt mellom denne familien og Mathilde vet jeg ikke noe om. Det kan tenkes at fam. Omdal har løsningen? Men hvordan skal jeg finne ut av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Jeg ønsker å ta opp igjen denne saken. Jeg har ennå ikke klart å få noen opplysninger om Mathilde Heleen Larsen f. 20.04.1873 i Bergen. Hun flyttet sammen med sine foreldre til Kristiansand, der hennes far var gasmester. Foreldrene døde før Mathilde hadde fylt 8 år. Mathilde bodde nok en tid sammen med sin stemor, men flyttet etterhvert på et barnehjem i Kristiansand. Hun ble konfirmert i Kr. sand domkirke den 28. april 1889 og der stopper alle spor, bortsett fra at det ble oppgitt at hun bodde på et av byens barnehjem.Jeg har søkt i både inn og utland uten å finne spor etter henne? Det finnes sikkert info om henne et eller annet sted, men hvor?Jeg har prøvt å komme i kontakt med etterkommere av hennes stemor, men uten at det har lykkes.Stemoren var Signe Sofie gift senere med Jens Omdal og familien finnes i Kristiansand i 1900. Dette paret fikk mange barn, men om det var noen kontakt mellom denne familien og Mathilde vet jeg ikke noe om. Det kan tenkes at fam. Omdal har løsningen? Men hvordan skal jeg finne ut av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen
LenkeHar du sjekket ut denne? Får ikke tilgang på de dig. kirkebøkene, må sjekke dåpen til barna, kanskje det kan avsløre om dette kunne være rett person?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Takk for alle tips, men det er trolig heller ikke denne Mathilde. Mange ting tydet på at de hadde en del sammenfallende data, men alt tyder på at dette må være en annen Mathilde. Lenke Aarland&nr=335&antinnlegg=15&startnr=&antall=&spraak=#ankerJeg har hatt en del innlegg om Mathilde, men foreløbig har jeg ikke kommet i mål.Som regel dukker det opp en liten opplysning hver gang jeg har hatt et innlegg inne og jeg har på den måten kommet et steg videre i letingen etter den forsvunne Mathilde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Her er dåpen til den Mathilde jeg søker etter: LenkeHun er nr. 70. Det kan være mange muligheter til å finne henne og jeg ser ikke bort fra at hun kan ha fått seg fosterforeldre etter at hun flyttet ut av barnehjemmet? Jeg vet ikke hvordan slike ting foregikk den gangen, men kanskje var det noen som tok seg av henne og at hun ble inkludert i en familie?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Og på nr 84 finnes den Mathilde som bodde i Barbu f. Bergen LenkeJeg ønsker fortsatt at noen hjelper meg å lete etter denne dama som bodde en del av livet sitt på et barnehjem i Kristiansand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Som nevnt har jeg hatt en del etterlysinger etter Mathilde, men uten å finne henne. Noen små spor har jeg likevel funnet etterhvert. Dette spesielt fordi det er så mange gode medhjelpere i dette fora. For at jeg skal være sikker på at alle nødvedige data er med vil jeg også i tillegg legge en av etterlysingene etter Mathilde her: Lenke Aarland&nr=106&antinnlegg=92&startnr=&antall=&spraak=#anker Det som kan være av særlig interesse er FT for 1891, denne skal visstnok være tilgjengelig på Riksarkivet. Denne kan muligens gi opplysninger om hvor Mathilde bodde etter at hun ble konfirmert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 10 måneder senere...
Gjest Terje Aarland

I mange år har jeg vert på leting etter Mathilde, likevel synes det som hun er sunket i en høystakk?Hva finnes det av informasjon om de som ble konfirmert i 1889? Flyttet de ut av barnehjemmet og hvor flyttet de til? Var det mulig å skaffe seg et levebrød her i landet på den tid?Kan hun ha utvandret? Det finnes flere Mathilde Larsen som utvandret, men ingen passer helt med alderen? Kan kanskje ha vert en skrivefeil her og der? Om hun utvandrest, så kan det kanskje tenkes at det var denne dama som bodde i Minneapolis i 1936 og som jobbet på et større varemagasin?Det er mulig at hun i den tiden hadde et annet navn og hvem var hun i såfall gift med og hadde hun barn?Tusen spørsmål, men få svar?Kanskje er det noen der ute som kan prøve seg enda en gang?Ser frem til å få litt mer hjelp med denne saken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest marit. elisebet totland

Barnehjemmet sørget ofte for at de kom i arbeid etter konfirmasjon. Jentene kom oftest i tjeneste. Mange ble plassert langt borte fra barnehjemmet, og da er det vanskelig å spore dem opp, men dersom hun kom i arbeid i nærheten av hjemmet, kan det være en ide å sjekke kirkeboka for vigde de årstallene etter at hun var blitt 18-19 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John Aalen

Har fulgt med i denne debatten og vet hvor mange timer arbeid som ligger bak. Har selv hatt noen tilfeller der en person er som ' sunket i jorden ' Et tilfelle som eg nettopp opplevde med å finne en av disse umulige, var gjennom fattigmanntallet i det aktuelle området, der fant eg og ut hvor barnet var blitt plassert som legdslem navn på gård etc. Dette har du vel forsøkt selv. men nevner det allikevel da en har litt lett for å bruke skylapper når en har brukt år for å finne en person.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.