Gå til innhold
Arkivverket

[#48356] Karen Dorthe Wiborg g.m. Nils Johansen Ytterdahl

Gjest Anne Bjørlo Fiskå
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Bjørlo Fiskå

Karen Dorthe og Nils Johansen gift i Borgund 1818. Finner ikke noen av dem i 1801 tellingen. Er det noen som kan hjelpe. Se lenke Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Bjørlo Fiskå

Mer opplysninger Nils Johansen Ytterdahl 1783 - 1834 Karen Dorthe Wiborg1786 - 1864 Jens Nicolai Nilsen 1820 - Berte Marie Nilsen 1822 - Johan Edvard Nilsen 1825 - Didriche Jørgine Nilsen 1827 - Johanne Otelie Nilsen 1827 - Anne Sophie Nilsen 1832 - Alle barna er født på Nottenæs, BorgundVed en barnefødsel er Karen Dorthe kalt Didrichsdtr. Nils får etternavnet Dahl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tove Tjøstheim Eek

Jeg finner ikke noen Didricksdatter som kan passe i 1801 tellingen, kan hun være av 'de reisende' ?.Tove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Jonson Dale

Nils Johansen Dahl var fra Trondheim, trulig son av høker John Pedersen Dahl og Gunhild Marie Berg. Karen Dortea Eriksdatter Wiberg (1787-1864) var av gammal ålesundsslekt. Foreldre: Erik Jenssen (1757-90) i Vika (Ålesundsvika, Didriksvika), gift 1787 med Brite Sivertsdatter (c1762-97), trulig fra Korshamn på Hareid.Erik Jenssen var son av Jens Didriksen i Vika (1727-90) og Margrete Eriksdatter (Ulfeldt)(1728-1801) fra Steinvågen, gifte 1751. Erik Jenssen hadde m.a broren Petter Jenssen Wiberg, skomakar (stamfar til bergensslekta Wiberg). Utanom datra Karen Dortea hadde Erik Jenssen også sonen Didrik Wiberg, kjøpmann i Ålesund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Bjørlo Fiskå

Takker for god hjelp - dette har jeg lett etter lenge. Kan jeg finne 'lesestoff' om fam. Wiberg. Finner ikke Wiberg, Ålesund i 1801 tellingen.Er litt mer usikker på foreldrene til Nils Johansen, da de ikke har døpt noen av barna Gunhild etter hans mor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Jonson Dale

Sigurd H Loennecker: Iohann Christian Loennecker og hans efterslekt. Slekten Tønsberg. Slekten Wiberg, Oslo 1956.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Jonson Dale

Skipperen heitte Krogh (von Krogh), jomfrua heitte Sofie Luchra (Løchra av Løkra). 'Elias' må helst vere Mad, altså madam B. Rath. (Jenter hadde to mannlige og tre kvinnlige fadderar.) Karen Wiberg var ikkje i slekt med noken av fadderane. Ambrosius Holm og B. Rath har eg aldri sett nemnt før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Bragstad

Du har selvsagt rett, burde sjekket antallet først. Rath-navnet har jeg truffet på i Bjørnør og Trondheim, veverfamilie?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.