Gå til innhold
Arkivverket

[#48362] Hvad er dødsårsagen 1874

Gjest Svenn Chr. Trønning
 Del

Recommended Posts

Jeg har et dødsfald den 15. sep 1874 i Grønland Kirkebog Ministiabog side 398 nr. 253. 1869-1880. Oslo. Det er: ' Den Begravedes fulde Navn og Stand: Gift Ølbrygger Christian Julius Schou. Alder eller Født: 1792. Opholdssted: Lakkegade 58. Om død af smitsom sygdom og da hvilken: Vit. org. bo??, paralp???. ' Det er hvad han døde af. Da jeg har en læge i familien er det kun den latinske tekst der ønskes tydet.På forhånd takSvenn Chr. Trønning

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Eide

Det står : Vit. Org. cordis. Paralysis cordis.Jeg er hverken lege eller latinkunnig, men har vært bort i dette i kirkebøker tidligere. Det er, som du sikkert skjønner, noen forkortelser her:Vitalis Organicum Cordis og Paralysis cordis.Begge 2 betyr hjertelammelse. Jeg mener å erindre det var en eller annen forskjell på de 2 uttrykkene, men husker ikke hva.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tak Geir.Jeg skal vende tilbage med forskellen, når jeg får forklaret denMed venlig hilsenSvenn Chr. Trønning

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carl Müller