Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#48362] Hvad er dødsårsagen 1874

Recommended Posts

Gjest Svenn Chr. Trønning

Jeg har et dødsfald den 15. sep 1874 i Grønland Kirkebog Ministiabog side 398 nr. 253. 1869-1880. Oslo. Det er: ' Den Begravedes fulde Navn og Stand: Gift Ølbrygger Christian Julius Schou. Alder eller Født: 1792. Opholdssted: Lakkegade 58. Om død af smitsom sygdom og da hvilken: Vit. org. bo??, paralp???. ' Det er hvad han døde af. Da jeg har en læge i familien er det kun den latinske tekst der ønskes tydet.På forhånd takSvenn Chr. Trønning

Gjest Geir Eide

Det står : Vit. Org. cordis. Paralysis cordis.Jeg er hverken lege eller latinkunnig, men har vært bort i dette i kirkebøker tidligere. Det er, som du sikkert skjønner, noen forkortelser her:Vitalis Organicum Cordis og Paralysis cordis.Begge 2 betyr hjertelammelse. Jeg mener å erindre det var en eller annen forskjell på de 2 uttrykkene, men husker ikke hva.

Gjest Carl Müller