Gå til innhold
Arkivverket

[#48362] Hvad er dødsårsagen 1874

Gjest Svenn Chr. Trønning
 Del

Recommended Posts

Jeg har et dødsfald den 15. sep 1874 i Grønland Kirkebog Ministiabog side 398 nr. 253. 1869-1880. Oslo. Det er: ' Den Begravedes fulde Navn og Stand: Gift Ølbrygger Christian Julius Schou. Alder eller Født: 1792. Opholdssted: Lakkegade 58. Om død af smitsom sygdom og da hvilken: Vit. org. bo??, paralp???. ' Det er hvad han døde af. Da jeg har en læge i familien er det kun den latinske tekst der ønskes tydet.På forhånd takSvenn Chr. Trønning

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Eide

Det står : Vit. Org. cordis. Paralysis cordis.Jeg er hverken lege eller latinkunnig, men har vært bort i dette i kirkebøker tidligere. Det er, som du sikkert skjønner, noen forkortelser her:Vitalis Organicum Cordis og Paralysis cordis.Begge 2 betyr hjertelammelse. Jeg mener å erindre det var en eller annen forskjell på de 2 uttrykkene, men husker ikke hva.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tak Geir.Jeg skal vende tilbage med forskellen, når jeg får forklaret denMed venlig hilsenSvenn Chr. Trønning

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carl Müller

I innlegg (2):'Vit. Org. cordis. Paralysis cordis. Jeg er hverken lege eller latinkunnig, men har vært bort i dette i kirkebøker tidligere. Det er, som du sikkert skjønner, noen forkortelser her: Vitalis Organicum Cordis og Paralysis cordis.' Ølbrygger Schou døde nok av vitium organicum cordis, hvilket utlagt i dagens terminologi gjerne vil si en følge av en klaffefeil (etter giktfeber?)i en av de to hjerteklaffene i hjertets venstre side, aorta eller mitralklaffen. Følgen er forsnevring eller lekkasje i klaffen(e) som over tid bryter ned hjertet pumpeevne. Paralysis cordis er idag fullstendig intetsigende - hos alle som dør stopper hjertet - de får 'paralysis cordis.' Det får f. eks. også alle som faller ned i fly, omkommer i trafikken, dør i brann eller drukner. Hvis ikke ølbryggeren hadde fått 'paralysis cordis', ville han kanskje vært i live idag.:-) 'Så lenge hjertet kan slå....' Han døde av sitt vitium cordis som kanskje førte til hjertesvikt med væskeansamling i lunger, buk og ben. Hjertet=pumpen sviktet. Som svikt i oljepumpen i en motor fører til motorhavari.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.