Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#48362] Hvad er dødsårsagen 1874

Recommended Posts

Gjest Svenn Chr. Trønning

Jeg har et dødsfald den 15. sep 1874 i Grønland Kirkebog Ministiabog side 398 nr. 253. 1869-1880. Oslo. Det er: ' Den Begravedes fulde Navn og Stand: Gift Ølbrygger Christian Julius Schou. Alder eller Født: 1792. Opholdssted: Lakkegade 58. Om død af smitsom sygdom og da hvilken: Vit. org. bo??, paralp???. ' Det er hvad han døde af. Da jeg har en læge i familien er det kun den latinske tekst der ønskes tydet.På forhånd takSvenn Chr. Trønning

Gjest Geir Eide

Det står : Vit. Org. cordis. Paralysis cordis.Jeg er hverken lege eller latinkunnig, men har vært bort i dette i kirkebøker tidligere. Det er, som du sikkert skjønner, noen forkortelser her:Vitalis Organicum Cordis og Paralysis cordis.Begge 2 betyr hjertelammelse. Jeg mener å erindre det var en eller annen forskjell på de 2 uttrykkene, men husker ikke hva.

Gjest Carl Müller

I innlegg (2):'Vit. Org. cordis. Paralysis cordis. Jeg er hverken lege eller latinkunnig, men har vært bort i dette i kirkebøker tidligere. Det er, som du sikkert skjønner, noen forkortelser her: Vitalis Organicum Cordis og Paralysis cordis.' Ølbrygger Schou døde nok av vitium organicum cordis, hvilket utlagt i dagens terminologi gjerne vil si en følge av en klaffefeil (etter giktfeber?)i en av de to hjerteklaffene i hjertets venstre side, aorta eller mitralklaffen. Følgen er forsnevring eller lekkasje i klaffen(e) som over tid bryter ned hjertet pumpeevne. Paralysis cordis er idag fullstendig intetsigende - hos alle som dør stopper hjertet - de får 'paralysis cordis.' Det får f. eks. også alle som faller ned i fly, omkommer i trafikken, dør i brann eller drukner. Hvis ikke ølbryggeren hadde fått 'paralysis cordis', ville han kanskje vært i live idag.:-) 'Så lenge hjertet kan slå....' Han døde av sitt vitium cordis som kanskje førte til hjertesvikt med væskeansamling i lunger, buk og ben. Hjertet=pumpen sviktet. Som svikt i oljepumpen i en motor fører til motorhavari.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.