Gå til innhold
Arkivverket

[#48367] Rana: Erik Nilsen f ca 1680/Marit Ørjansdatter Jamtli f ca 1670

Gjest Anne Lise Hovdal
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Lise Hovdal

Søker aner på mine aner Erik Nilsen født ca 1680, og hans kone Marit Ørjansdatter Jamtli født ca 1670. Jeg har jo mistanke om at Marit er datter av Ørjan Gregussen fra Jamtland, men kan ikke se det skrevet noen steder.Det jeg vet om Marit og Erik: De var brukere av 1/2 våg i Utigarden i Hauknes i Rana fra 1705, og de brukte 1 våg der fra 1707. Erik Nilsen Hauknes er oppgitt å være 49 år da han ble gravlagt Dom. 8p.trinit(07.08)1729 på Moe kirkegård. Derfra har jeg omtrentlig fødselsår på han. Jeg har ikke greid å finne noe giftermål i kirkeboka på disse, men kanskje andre finner eller har funnet det? Deres barn:1)Oluf Eriksen Hauknes døpt 06.08.1706 i Hemnes kirke. Han var bruker av Innigarden av Hauknes fra ca 1740, og døde i 1759 da han ifølge bygdeboka for Rana 'satte til om vinteren'. Gift med Maren Steensdatter(1719-1788) fra Mo i Vatna.2)Karen Eriksdatter Hauknes døpt i Hemnes kirke 1.søndag etter trinit(03.06)1708, og hun døde 12.07.1768. Hun ble gravlagt 17.07.1768. Den 12.05.1737 ble hun trolovet med Jens Fordelsen Fagerlia, som ble døpt i Hemnes kirke St.hansdag(24.06)1712. Jeg har ikke greid å finne noe giftermål på disse. Jens døde den 18.03.1778, og ble gravlagt 1.påskedag(19.04)1778. Disse er blant mine aner. Jens var i Anndalen ved trolovelsen i 1737, hvis jeg har lest kirkeboka riktig. I 1737 fikk han rydningsbevilgning i Lillevannet. Han avsto til broren Lars i 1741, men ifølge bygdeboka var Jens og Karen brukere i Lillevannet hele tiden.Karen er ifølge en utgave av den gamle bygdeboka for Rana fra Brennås, men det er feil og hun døde alt i 1754. Dette fikk jeg avklart en gang i et annet emne her på Digitalarkivet.3)Haagen Eriksen Hauknes døpt i Hemnes kirke 5.søndag etter påske(10.05)1711. Har ikke mer på han.4)Ane Eriksdatter Hauknes døpt i Hemnes kirke 11.p.trinit(07.08)1712. Har ikke mer på henne.Jeg har sett manntallet 1701 både som utlagt på internett og på mikrofilm HF-172, og finner 2 Erik Nilsen som kan passe. Begge var i Hemnes i 1701: Erik Nilsen som var 22 år og i tjeneste hos Nils Joensen i Brygfjell. Nils har jeg som bror til en ane på en annen gren, og Nils ble født 1659-65. Han kunne forsåvidt være Eriks far, men jeg har ikke noe bevis for dette, og har heller ikke Erik blant barna til Nils her.Den andre Erik Nilsen var 23 år og i tjeneste hos Per Andersen på 49 år som var oppsitter i lensmannsgården på Hemnes. Der var også Per Nilsen 36 år i tjeneste(mulig bror av Erik).Jeg finner en Erik Nilsen som kunne passe i skifte etter Karen Hansdatter i Valla i 1713, og Erik Nilsen er da sønn. Det er vel kanskje den samme som er ektefelle i skiftet etter Beritte Jacobsdatter i 1716. Siden jeg ikke vet når Marit Ørjansdatter døde så kan jo også dette være min Erik. Men jeg har jo ikke min Erik som gift med andre enn Marit Ørjansdatter da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.