Gå til innhold
Arkivverket

[#48376] Hans Hansen Kolberg, 50 i 1801, identisk med Hans Hansen Skara født 1752?

Gjest Bjørnar Tuftin
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørnar Tuftin

Fant tråd 39351 om Peder Hansen Kolbergs forfedre veldig nyttig og tenkte jeg skulle prøve å sikre meg mot å gi feil forfedre til en annen forfar, Hans Hansen Kolberg.Jeg tror Hans Hansen Kolberg er identisk med Hans Hansen Skara og har funnet ganske solide indikasjoner på det, men håper noen eventuelt kan bidra med ytterligere bevis. Her er det jeg har foreløpig: Hans Hansen Kolberg er nabo til Peder Hansen i 1801, men som den tidligere tråden viste har ikke Peder noen bror Hans.Hans Hansen Kolberg gifter seg med Kirsti Michelsdatter Faasen 18.10.1786, men før det finner jeg ingen Hans Hansen Kolberg. Derimot finner jeg Hans Hansen Skara døpt 7.5.1752, konfirmert 22.4.1770, og han er ikke å finne i 1801 tellingen eller i de digitaliserte oversiktene over dødsfall i Eiker som dekker tidsrommet.Jeg kom fram til Hansen Skara ved å se på fadderne til Hans og Kirsti's barn, der går nemlig Hansen og Skara igjen:1.7.1787 dåp for Anna Hansdatter (som ved konfirmasjonen og i 1801 heter Berthe :-o) faddere er: Kirsti Nilsdatter Skara, Kirstine Erichsd. Lied, Jacob Hansen Hegstad, Claus Hansen Skara, Christen Michels. Tegen12.4.1789 dåp for Anna Hansdatter, faddere er: Kirstine Erichsd. Ryg, Anne Pedersdatter Skara, Anders Hansen Skara, Peder Hansen Kolberg, Peder Michelsen Faasen6.3.1791 Hans Hansen, faddere er: Kirstine Ellefsd. Rud, Eline Syversdr Kolberg, Anders Michelsen underofficer(?), Peder Hans Kolberg, Jacob Hansen Lundetejen1.12.1793 Anders Hansen, faddere er: Anne Christensd. Anne Maria Olsdat Lundtejen, Nils Hansen Ruud, Halvor Michelsen Faasen, Christen Syversen Kolberg18.9.1796 Dorthe Hansdatter, faddere er: Marthe Kirstine Lundtejen, Eline Syversd. Kolberg, Peder Hansen ibid, Claus Hans. Skara, Steen Michelsen Faasen28.4.1799 Bodil Hansdatter, faddere er: Kirstine Erichsd. Ruud, Anne Maria Olsdr Lundtejen, Peder Hansen Kolberg, Halvor Mikkelsen Faasen, Christen Sjulsen Kolberg16.1.1803 Ingeborg Hansdatter, faddere er: Helene Syversdr Fosen, Marthe NilsDr Hals, Peder Hans. Kolberg, Hans Nilsen Hals, Hans Andersen Skara.I tillegg til Claus Hansen Skara og Anders Hansen Skara har vi Jacob Hansen Lundetejen. I 1801 på Lundetejen ser vi at han er gift med Marthe Kristine, og de blir gift 18.10.1774 som soldat Jacob Hansen Skara og Martha Christina Grønvold. Jeg tror også at Nils Hansen Rud er den samme som Nils Hansen Skara, men der har jeg bare alder i 1801-tellinga og dåpsdato å gå på. Nils Hansen Skara er født i 1745, og Nils Hansen Rud er 56 i 1801-tellinga.De andre fadderne ser ut til hovedsaklig å være naboer på Kolberg og slektninger av barnas mor.Når Hans Hansen Kolbergs sønn Hans i 1817 gifter seg med Peder Hansen Kolbergs datter Siri er forloverne Christopher og Nils Andersen Skara. Muligens fettere til Hans.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørnar Tuftin

Hans Hansen Skaras foreldre er Hans Andersøn Schare og Berethe Arnesd. Nebber, gift 3. april 1740. En Birthe Arnesdatter Skara blir begravet 18.11.1787, i en alder av 52 i følge avskriften til Eiker gotisk gruppe, men jeg tror det kan skyldes blekk-søl og at det står 72 eller 82, noe som passer med 'riktig' Berethe Andersdatter. (scannet kirkebokside - høyre blad, 24.e.T)At bestemoren dør rett etter dåpen gir en mulig forklaring, annet enn feil fra prestens side, på at 'Anna' skifter navn til Berthe.I det digitaliserte materialet har jeg (blant annet) også funnet: Arne Nebbers datter Berette, døpt 17160823Ni dåpshandlinger for Hans og Berethes barn: 17401218 Anders, Hans Schara; 17420408 Arne, Hans Skara; 17431101 Jacob, Hans Schara; 17450425 Nils, Hans Andersen Schara; 17450425 Claus, Hans Handersen Schara; 17460731 Niels, Hans Schara; 17480421 Klas, Hans Skare; 17501115 Anne, Hans Schara; og ikke minst 17520507 Hans, Hans ScharaForeldrene og alle guttene på Skara i 1765 Hans Andersen, Birthe Arnesd. (hustru), sønner: Anders, Arne, Jacob, Niels, Claus og Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.