Gå til innhold
Arkivverket

[#48379] Aner etter tordenskjold

Gjest Leif Stedtler
 Del

Recommended Posts

Gjest Leif Stedtler

I ett innlegg i Fosna Folket fra 1986 står det ett stykke om Hans Hulvand i Agnetlia ved Hulvann. Han fikk vistnok 10 barn, og den yngste av dem Peder ga han tilnavnet Wessel Tordenskjold. Dette fordi en gammel tante av han; Marie Wessel, søster av Petter Wessel Tordenskjold flyttet til Åfjord for å tjene hos sin bror som var prest her. Hun giftet seg med en Arnt Breivold, som jeg tolker er en gammel onkel av Hans Hulvand. Er det noen som vet om det finnes noe belegg for denne historien? Jeg skal vistnok være beslektet med folket fra Hulvann så det hadde vært moro å vite. Men etter det jeg vet så hadde ikke Tordenskjold noen søster som het Marie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Rådmann Johan Wessels eldste datter het Anne Maria f. 11. mars 1672, slik som Knut skriver. I følge presten Hans Grøn Bull så var Anne Maria først gift med en Kjøpmann Rasch i Trondheim og hadde en sønn, løytnant Johan Rasch, som døde i 'fremmed Tjeneste'. I sitt andre ekteskap med 'Værtshusmand Foct' hadde hun ingen barn.Så fremt kildene bekrefter at Anne Maria overlevde sin mann nr. 2, så er det vel ingenting i veien for at Anne Maria kunne være gift en tredje gang?I følge samme kilde er det riktig at Peter Wessel Tordenskjold hadde en bror som lenge var prest i Bjørnør. Navnet til denne broren var Christopher og han var prest i Ingen el. Ingøy i Vestfinnmark fra 1707 til 1718 og fra 1718 og til han døde (1754) i Bjørnør. Om det var Anne Maria som kom til sin bror i Åfjord, så måtte hun i tilfelle ha vært ca 50 år på den tiden og slik neppe fruktbar lenger.Den Maren Wessel som Knut nevner døde i barndommen i følge Grøn.Kilde; Årbok for Nordmøre 1997. (Tordenskioldske eller Wesselske Familie, opprinnelig forfattet av Hans Grøn Bull, innført i et håndskrevet manuskript, 'Nordmøres beskrivelse' som ble påbegynt av Eilert Hagerup Kiempe og avsluttet av Hans Grøn Bull. Manuskriptet er oppbevart ved Vitenskapsmuseet i Trondheim og kapitlet om Wesselfamilien er transkribert av Kåre Hasselberg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Jeg har flere ganger lest at Peters bestemor var fra Stange, men husker ikke lenge hva hun het. Noen som kan hjelpe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Rådmann Johan Wessel skriver følgende om sitt opphav;Anno 1646 den 11. Marti er jeg Johan Wessel fød af mine Christelige forældre Henrik Johansen Wessel og Hermiken Johansdatter, boende i Bergen.Anno 1656 den 17. april er min kone fød i Trondheim af Forældre Christopher Eilersøn Schiøller og Karen Nielsdatter.Farmoren, Hermiken Johansdatter skulle være av en fornem hollandsk familie skriver Grøn Bull. Om noen skulle være fra Stange så måtte det i tilfelle være Karen Nilsdatter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Håkon Christiansen

Bare et spørsmål: det finnes jo folk som bruker Tordenskiold-navnet senere enn Peter W., f.eks. Premier-Lieutenant Peter Schnitler v. Tordenskiold, som var ved Det Rakkestadske Compagnie i 1802. Hvem og hvor mange arvet egentlig æresnavnet Tordenskiold? Det var vel brorsønnen Johan Christopher Wessel som brakte navnet videre til sønnene Peter Schnitler og Johan Christian - og så tok det kanskje slutt med dem, eller tok navnet slutt på norsk grunn med grunnloven av 1814?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Den tidligere nevnte presten i Åfjord (Bjørnør), Christopher Johansson Wessel, hadde i andre ekteskap med Karen Bie en sønn som het Johan Christopher Wessel f. 4. juli 1727. Han 'deponerede' fra Københavns Universitet i 1748. Ble Capitain des Armes i 1757. over det Trondhjmeske, nasjonale infanteriregiment i 1772, den 3. september. Ble 'nobiliteret' med tilnamn av Tordenskiold 21. aug. 1761, major og krigskommisar i det Bergenhusiske distrikt den 21 august i 1776.Johan var gift 3 ganger. Først med Karen Augusta Paasche. Han ble skilt fra henne i 1766. Andre gang ble han gift med Anne Margrethe Schnitler og tredje gang med Christina Brun Kaasbøl. Johan hadde 17 barn i sine tre ekteskap, hvorav en i første, Johan Henrik Wessel, som var forstander for en 'stor Sirts-fabrikk på Fredriksnagore i Bengalen i Ostindien'. Døde samme sted som koffardikaptein i 1820 i sitt 63 år.Den Peter Scnitler som blir nevnt i forrige innlegg var en sønn i andre ekteskap, mens Johan Christian var av tredje. Den første var i i følge Grøn Bull ritmester, bodde i Rygge, var gift med Maren Wrigt Bruun og døde i 1827. Han etterlot seg 2 døtre.Den andre, Johan Christian var løytnant i sjøetaten og fikk avskjed med pensjon i 1804. Var da 'forykt i hovedet'.De to sønnene arvet sikkert tittelen etter sin far som ble adlet. Noen andre som brukte Tordenskjold-navnet nevner ikke Grøn Bull.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Kåre Larsen

Jeg har notert at Peter Wessel Todenskjolds søster Anne Marie Var gift 2. gang med Christopher Herforth, Apotheker i Trondhjem. (Kilde: De ældre norske familier Wessel, side 2) Jeg har ikke notert noe ekteskap med Vertshumand Foct.Mvh. Jan Kåre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest knut fasting

Jeg er litt usikker på hva temaet skal bety, men her er noen personer med Tordenskjold i navnet :Trygve Tordenskjold Støren, f. 1880, Roald Johan Tordenskjold Støren, f. 1919, Johan Nicolai Tordenskjold Støren, 1839 - 1857, Peter Tordenskjold Wessel, 1835 - 1838, Anna Brun Tordenskjold, f. 1781, Anna Holck Tordenskjold, f. 1783, Anna Margrethe Schnitler Tordenskjold, 1776 - 1793, Anna Petronelle Tordenskjold, f. 1788, Johan Christian Tordenskjold, 1778 - 1828, Johan Christopher Wessel Tordenskjold, 1727 - 1793, Johan Henrich Wessel Tordenskjold, d. 1820, Karen Sabine Tordenskjold, f. 1751, Peter Schnitler Wessel Tordenskjold, 1767 - 1827, Pernille Tordenskjold, Thea Tordenskjold d. 1853.; o} knut f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Stedtler

Takker for alle svar som har kommet. Etter som jeg kan se av Deres svar så kan vi utelukke at Tordenskjold hadde noen søster som het Marie, og at noen av hans søstre i det hele tatt ble gift i Åfjord. Det må være dårlig journalistikk i fra Fosna Folket eller så er historien misstolket fra Journalisten. Men det skulle vært morsomt å vite om Arnt Breivold i det hele tatt ble gift med en av Tordenskjolds søstre, eller en i familien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...
Gjest Terje Breivold

Tordenskjolds søster i Åfjord.Lokalhistorikeren Hjalmar Salthammer (1882-1965) har samlet en del opplysninger om dette som idag ligger i Åfjord kommunearkiv og som er gjengitt i en artikkel av Astrid Nesheim i heftet «Vi ser tilbake» utgitt av Åfjord heimbygdslag i 1994.Bygdesagnet om Tordensskjolds søster i Sørdalen er nedskrevet av kirkesanger Hans Jørgen Næss og trykket i tidsskriftet «Den norske Folkeskole» i 1871. Historien er godt skrevet og forteller blant annet at Tordenskjolds bror, Anders Wessel var sokneprest i Åfjord i 1750-åra. Forordningen om almueskole i Norge kom i 1741, og Anders si ugifte søster Beret fikk i oppgave å være omgangsskolelærer. Senere ble hun gift med en gårdbruker på Breivollen i Sørdalen og fikk en sønn som de gav navnet Teodorius.Her er det en del som ikke stemmer. Magister Anders Bredal Wessel (1714-1798) var sokneprest i Åfjord 1751-1771. Anders Wessel er ikke bror, men brorsønn av Peter Wessel Tordenskjold. Før han kom til Åfjord, var han predikant hos stiftsprost mag. Jacob Thode ved domkirken i Trondheim.I et brev fra Tordenskjoldeksperten kommandør Olav Bergersen fra 1945, opplyses at ingen av Tordenskjolds søstre kan ha blitt gift i Åfjord. Historiene deres er godt kjent. Anders Bredal Wessel har heller ingen søstre med navn som ligner Berit. Bergersen ser det også usannsynlig at en kvinne kunne bli skoleholder på denne tiden.Fra kirkeboken i Åfjord finner vi at Anders Johansen Brevold og hustru Beret Marie Flintenberg ble viet 25. februar 1752. Theodorus ble døpt 26. januar 1753. Beret Maria døde i 1760 og Anders i 1786.I følge statsarkivar Todal ved Statsarkivet i Trondheim skal Beret Marie være datter av skipper Tore Ulrikson Flintenberg fra Trondheim (druknet 1750) og hustru Guru Klausdatter (død St.Jørgens hus 1789) Hjalmar Salthammer opplyser at Beret Marie Flintenberg har vært husjomfru for den ugifte magisteren og predikanten mens han bodde i Trondheim, og at hun kan ha fulgt presten til Åfjord da han kom i 1751. Wessel giftet seg 16.sept 1752 i stillhet med enka etter forgjengeren sin i prestestillinga, Dorothea Carstensdatter Tostrup.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Stedtler

Tusen takk for mange verdifulle opplysninger Terje, her falt mange biter på plass, bl.a opplysningene om Beret Marie Flintenberg som jeg stammer direkte ned ifra, men ikke har klart å finne flere opplysninger om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(5 og 4:) Petter Wessel Tordenskjold's mormor Karen Nielsdatter (Brynie/Brynde?) skal visstnok være datter av lensmann Nils Brynie i Romedal, så da kan hun vel være født i Stange.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.