Gå til innhold
Arkivverket

[#48389] Dåp i Skoger i 1788

Gjest Astrid K. Natvig
 Del

Recommended Posts

Gjest Astrid K. Natvig

Jeg ser i innlegg 48359 at en har funnet dåpen til flere barn i Skoger i samme tidsrom. Jeg har prøvd å finne dåpen til Gullik (Gullich) Hansen i Skoger 12. mai 1788 (foreldre Hans Andersen og Kari Gulliksdatter). Jeg HAR sett i kirkebøkene for Strømsø, men ikke funnet ham. Ifølge FS er han døpt i Skoger - noe som egentlig er litt underlig, da Hans og Kari bodde i Sigdal, men der står han ikke oppført, så jeg setter min lit til 'bedre øyne' her på Forumet,vennlig hilsen Astrid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else B. Rustad

Jada, Gullich ble døpt i Skoger den 12. mai 1788. Foreldre: 'Hans Andersen fra Sigdal og Kari Gullichsdtr.' Faddere: Berte Andersdtr., Karen Tobia Thomesdtr., Gullich Torgrimsen og Niels Gullichsen.Mvh Else B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

Tusen takk, Else! Du skjønner, jeg vet ikke hvor Hans Andersen egentlig kommer fra - finner ingen 'passende' dåp i Sigdal (ca. 1743), så jeg lurte derfor på om Skoger OG fadderne kunne gi noe svar. Nå har jeg fire navn å sjekke, så atter en gang: tusen takk!!vennlig hilsen Astrid.PS: hvor fant du dåpen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

Takk igjen! Går den kirkeboka tilbake til 1766? To av fadderne, Gullich Torgrimsen og Berthe Andersdatter, giftet seg i Skoger 2. november 1766, fortsatt ifølge FS, og jeg skulle gjerne visst litt mer om dem,Astrid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else B. Rustad

Ja, kirkeboka begynner i 1746, men om vielsen finnes innført der, er det ikke sikkert det er noen særlige opplysninger i forbindelse med giftermålet. Ikke engang foreldrenes navn pleier å stå i disse tidlige innførslene. Dette får jeg dessverre ikke sett etter akkurat nå.Mvh Else B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

OK - takk uansett så langt! Jeg er obs. på det med manglende foreldrehenvisning, men er en riktig heldig, kan det stå gårdstilknytning,hilsen Astrid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest Astrid K. Natvig

I likhet med innlegg 48625, har Gullik Torgrimsen og Berte Andersdatter 'adresse' Værket da de giftet seg i 1766, og de bor der fortsatt i 1783 (siste barnedåpen jeg har funnet, - et av barna, Niels (1770), er vel blant Gulliks faddere i 1788).Konnerudgruvene/verket, er et spennende kapittel i Drammens (Skogers) historie, men jeg er like langt hva gjelder 'mysteriet' med Hans Andersens opphav. Må tilstå at jeg hadde et håp om å finne 'bevis' for familietilhørighet mellom Hans og Berte (søsken?) Rent aldersmessig passer det bra - Hans giftet seg to år seinere i Sigdal og skal være født rundt 1742/43, men hvor i all verden kommer han fra??????????Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

Til orientering kan jeg tilføye at Berte Andersdatter døde 19. oktober 1788 (50 år), Tosten (han som ble født i 1783) bare 7 år gammel i 1790 og Enkemand Gullich Torgrimsen 24. juni 1795, 57 Aar. (Skoger/Konnerudverket).Astrid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.