Gå til innhold
Arkivverket

[#48425] Grindstuen i Løten, Ole Hansen og Kari Larsdatter

Gjest Thor Böhmer
 Del

Recommended Posts

Gjest Thor Böhmer

Ole Hansen kjøpte Grindstuen i Løten i 1825. Han er f ca 1782 og død 27 jun 1833 g m Kari Larsdatter som er f ca 1786 og død 28 jan 1848. Er det noen som kjenner deres opphav?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Espen Skjærbakken

Jeg er oppvokst i Grindstuen, og det er broren min som eier stedet nå. Men jeg har dessverre ikke kommet bort i familien til Ola Hansen og Kari Larsdatter så langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Kari Larsdatter kan ha vært datter til Marte Nilsdatter som bodde på Vølestad-eie i 1801. Det er flere Marte Nilsdatter som passer sånn rimelig inn i bildet: Ei Marte Nilsdatter døpt 31 mar 1753 i Løten Foreldre: Nils Torkelsen og Margrete Nilsen el Nilsdatter. Eller: Ei Marte Nilsdatter døpt 30 mai 1756 i Løten. Foreldre: Nils Olsen og Kari Torstensdatter Ei Marta Nilsen født:1757 i Loten død 20 nov 1836 Ei Marte Nilsdatter g 28 des 1792 m Lars Nilsen, men for det siste paret kan være litt feil tidsmessig i og med at Kari Larsdatter er f ca 1786?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Böhmer

Lars Nilsen g m Marte Nilsdatter. Disse finnes på øvre Vølestad-eie i 1801. Hun er g første gang. Han andre gang. Men de to oppførte barna er hennes, altså født utenfor ekteskap? Da blir det en annen Lars som er far til hennes to barn. Og selvsagt Lars er et vanlig navn, så det kan være to forskjellige Lars involvert også.Imidlertid tror jeg at det kan være motsatt, altså Lars Nilsen som er faren? En ser stadig at det er feil i folketellingene (og sjøl gjør jeg banale feil når jeg sitter og skriver av og innser at det er mulig at skriveren har tatt feil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...
Gjest Asgeir Lund

Hei!Jeg er også interessert i dette spørsmålet. Ole Hansen Grindstuens foreldre. Det kan være kjekt å friske opp spørsmålet?Dette er også mine tipp tipp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sverre Søgaard

Jeg har ikke funnet svaret på spørsmålet, men jeg har noen korreksjoner.Ole Hansen i Grindstuen står i Løtenboka oppført som gift 2. gang med Kari Larsdatter. Det er en forveksling med Ola Hansen på Ådalen vestre. Ole Hansen Grindstuen var gift med Anne Larsdatter. Når og hvor hun dør har jeg ikke funnet. Dattera, Andrine/Andrea blir konfirmert 1842 i Finstadeie, men Helene blir konfirmert 1845 i Ommangseie. Videre sjebne er usikker. Da Ole Hansen Grinstuen dør 27/5 1833 står det at han er 40 år. Dan er han ikke født i 1782 som det står i Løtenboka. Løtenboka har rotet sammen Ole Hansen Grindstuen og den samtidige Ole Hansen Ådalen. Den siste var fadder til Helene. Ole Hansen Ådalen kom flyttende til Løten fra Stange med attest 4/3 1828. Han er da oppgitt å være husmann og 46 år og da passer 1782 som fødselsår. Han blir dessuten oppgitt å vær født på Toten. Han hadde med seg kona Ingeborg Trondsdatter fra Berget i Stange. Hun blir oppgitt å være 77 år og født i Romedal. Hun dør 22/11 1831, 80 år. Med på lasset var også tjenestejente Kari Larsdatter, født 9/2 1800 i Rotlia i Stange. Hun giftet seg med Ola Hansen Ådalen 31/3 1832.Det som står om Ole Hansen Grindstuen skulle vært skrevet om Ole Hansen Ådalen. Jeg tror Anne Larsdatter kom fra Løten eller hadde slektninger i Løten. Påfallende mange av fadderene heter Larsen/Larsdatter, men jeg har ikke klart å plassere de sikkert. Ole Hansen kan være den Ole Hansen som kom flyttende til Løte omkring 1816. Han var da 21 år og flyttet som tjenstegutt til Jevnaker fra Vang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sverre Søgaard

Jeg har ikke funnet svaret på spørsmålet, men jeg har noen korreksjoner.Ole Hansen i Grindstuen står i Løtenboka oppført som gift 2. gang med Kari Larsdatter. Det er en forveksling med Ola Hansen på Ådalen vestre. Ole Hansen Grindstuen var gift med Anne Larsdatter. Når og hvor hun dør har jeg ikke funnet. Dattera, Andrine/Andrea blir konfirmert 1842 i Finstadeie, men Helene blir konfirmert 1845 i Ommangseie. Videre sjebne er usikker. Da Ole Hansen Grinstuen dør 27/5 1833 står det at han er 40 år. Dan er han ikke født i 1782 som det står i Løtenboka. Løtenboka har rotet sammen Ole Hansen Grindstuen og den samtidige Ole Hansen Ådalen. Den siste var fadder til Helene. Ole Hansen Ådalen kom flyttende til Løten fra Stange med attest 4/3 1828. Han er da oppgitt å være husmann og 46 år og da passer 1782 som fødselsår. Han blir dessuten oppgitt å vær født på Toten. Han hadde med seg kona Ingeborg Trondsdatter fra Berget i Stange. Hun blir oppgitt å være 77 år og født i Romedal. Hun dør 22/11 1831, 80 år. Med på lasset var også tjenestejente Kari Larsdatter, født 9/2 1800 i Rotlia i Stange. Hun giftet seg med Ola Hansen Ådalen 31/3 1832.Det som står om Ole Hansen Grindstuen skulle vært skrevet om Ole Hansen Ådalen. Jeg tror Anne Larsdatter kom fra Løten eller hadde slektninger i Løten. Påfallende mange av fadderene heter Larsen/Larsdatter, men jeg har ikke klart å plassere de sikkert. Ole Hansen kan være den Ole Hansen som kom flyttende til Løte omkring 1816. Han var da 21 år og flyttet som tjenstegutt til Jevnaker fra Vang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.