Gå til innhold
Arkivverket

[#48483] Hvor langt tilbake er det mulig å komme?

Gjest Tone Temte
 Del

Recommended Posts

Gjest Knut Sandblost

Til Tore:Finnes det mange andre slekter i Norge som føres tilbake til 1300-tallet? Det skal visst slekten på Vrålstad/Roaldstad gjøre. (Av frykt for å få hele åsgårdsreia på nakken skal jeg ikke nevne den 'kjente' fyren som etter tradisjonen bodde der omkring 1430)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

jeg har ikke så mye å bidra med i dette emnet, men ville bare nevne for kuriositetens skyld at i ei ane-rekke jeg har så kommer jeg borti denne Gyrd Ingjaldson O, f. ca.1370, d. 1448(innlegg 22) i 15. ledd, men hvem som var kona hans er jeg neimen ikke sikker på? Er det noen av dere som vet det? Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Arild Vesthagen

Til nr. 23.Min forbindelse går gjennom slekten på Gullaug i Lier (som i ettertid har blitt kalt Tordenstjerne). Jon Audensen Gullaug (født ca. 1595, død 1656) var gift med Magdalena Henrichsdtr. Mylting fra Langeland i Danmark (født ca. 1615, død 1688). Hennes mors slekt har sin opprinnelse i Slesvig-Holstein. Jeg har ikke forsket noe selv på dette ennå. Jeg har opplysningene dels fra Danmarks Adels Aarbog, men mest fra boka ”Middelalder-familier i Flensborg og Nordfrisland og deres efterkommere i Danmark, Tyskland og Norge” av Knud Gether. Boka er utgitt i Danmark i 1986. Den er på nesten 900 sider pluss et tilleggsbind med register og rettelser på 150 sider. Jeg tror den kostet omkring kr 1400. Den virker svært etterrettlig med gode kildehennvisninger og gjengivelse av mange dokumenter både ordrett på gammel nedertysk og i dansk oversettelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Handeland

Reidar(28)Kanskje kan du lete videre med dette ?Jeg kan ikke gå god for det, men har sett Gard Engelsson som gift med ei datter av Øystein Astesson(Bottner påLøken.Høland.Akershus) og Tora (Jonsdatter?)Nitteberg.Blaker)..Øystein var(kanskje) sønn av Aste Gunnarsson Kvit (Mykkla-Misseimi.Krakastada-Sokn.Follo)Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Ja vel, Ja, nei dette er det vel ingen som kan gå god for så takk skal du ha, har du ei slik anerekke du også Knut? den jeg har går 75 ledd bakover og det er mange rare navn på slutten skal jeg love. Men disse navnene du kom med her, jeg skal se på det i morra for disse er det nok ikke sikkert jeg har. Jeg regner med at dette bare blir for moro skyld for det kan vel ikke dokumenteres, så!? Det var kjempemoro at du svarte Knut, så takk skal du ha. Jeg forstyrrer vel temaet, så håper Tone tilgir meg. vennlig hilsen Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Handeland

Reidar(31) Mente bare å hinte hvor du kunne lete videre.Kan jo hende du finner noe spennende ? Underveis har jeg nok blitt noen illusjoner fattigere.Greiner som fordamper pga at de tidligere slektsforskerne ikke satt med dagens kildematerial og data.De gjorde noen menneskelige feil men ting kan forandre seg.Se bare på Heyerdahls teorier.Det som blir vanskelig er at enkelte ikke ønsker noe forandring på gamle vedtatte dogmer.Mange bygdebøker har nok villedende materiale og mange mister veien tilbake til de svunne tider etterhvert som heltidsforskerne får tatt tak i misforståelsene.Ei bok om godkjente ytterledd kunne vært verdifull å ha.Personlig tror jeg alle har greiner tilbake til berømte konger osv. men så var det dette med å finne bevis for det da.Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Ja, Knut jeg forsto det. Jeg tror egentlig ikke jeg kommer til å lete så mye etter disse folkene. jeg skal studere litt på det jeg har, det kan hende de står der også. Flott hjelp Knut! Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Jeg begynte å kikke litt på navnene i innl. 30 og begynte på Bottner på Løken, Høland. Legger ved ei lenke til noe jag fant, det var i hvertfall en 'tunglest' og pussig biografi her. Så kona til denne Gyrd var kanskje herfra? Gard Engelsson og Gyrd Ingjaldson, er det samme person det da? Reidarhttp://www.tore-nygaard.com/middelalder/495.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Handeland

Ja samme mann.(Gyrd,Gard,Gjurd,Gord.Osv.) Det var noe lignende jeg tenkte på, men dette kan kanskje gi deg noen korrekte kilder og håndfaste opplysninger.Lykke til..Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Trur ikke jeg legg så mye tid og energi på ham, det var bare at han var nevnt i 22 og at han stod i 15. ledd i denne anerekka mi. Vi arver vel ikke fyren likevel. Men denne sida fra Løken i Høland var snodig, språket i biografien, hva er det? Det har da vel ikke vært brukt i Norge det der? Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Det er ikke godt å si hvor mange slekter som kan føres tilbake her i landet til f eks 1300-tallet. Men tallet betyr vel ingen ting, det hele står og faller på bevart kildemateriale, og slikt kildemateriale finnes *ikke* bevart jevnt dekket over hele landet, kun for enkelte områder.For diskusjon om *enkeltslekter* vil jeg foreslå at disse diskusjonene tas inn under den enkelte slekts navn (det finnes allerede alt for mange debattråder om middelalderslektene).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Merethe Schumann Thorsen

Jeg har en oversikt over mine aner som går veldig langt tilbake i tid. Har i disse dager lett rundt på nettet for å få den bekreftet. Det ser faktisk ut som at det stemmer. Min tippoldemor er av Bugge-slekten og når jeg følger dette bakover via Coldevin/Skjerven - Skaktavl/Galde - Friis osv så kommer jeg tilbake til diverse kongelige og adelige. Morsomt er det iallefall..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Skjerven går ikke videre til Skaktavl/Galde...Hvis du skal bekrefte/avkrefte ting, bør du lese forskningslitteratur (f.eks. Norsk Slektshistorisk Tidsskrift) istedet for å lete deg fram i jungelen av slektstrær på internett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Til Merethe i 39? I hvilket ledd er det du har Skaktavl du da?, jeg har det også i ei anerekke i ca. 11.ledd (og det er jo ikke lenge siden), en Oluf Bjørnsen Skaktavl, f. 1460. Det var litt fristende å innpå temaet igjen. Til Brage i 36, ja vel, er språket i denne biografien noe gammelt dansk tror du, ja jeg tenkte på noe i retning Island men det stemmer vel ikke riktig? mvh Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola Ljødal

De fleste som kommer så langt tilbake som tidlig 1500-tall, kan slå seg til ro med at det er umulig å komme lenger bakover, vel å merke hvis slekten har opprinnelse i distrikter der Svartedauen herjet og gårdene ble liggende øde i 200 år. På 1500-tallet begynte driftige karer å dyrke gårdene opp igjen, oftest fra 'raa Rod', og fra da av er det selvsagt lettere å finne forfedre- og mødre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brage H. Pedersen

Til Reidar i innlegg 41. Jeg er (selvsagt med forbehold) meget sikker på at språket er en form for dansk, men med islett av meget gamle former som 'til vaar' istf. 'til oss'; dette finnes den dag i dag på islandsk og færøysk. Ikke så rart kanskje, siden diplomet er skrevet i 1329. At det er en østnordisk (eller i det minste østnordisk påvirket) målform vi har med å gjøre, ser man av former som f.eks. 'haffuer' (uten i-omlyd, jf. islandsk 'hefir') og 'arffuinger', og ordformene 'fölge,' 'giör', 'andre' samt alle endelsene med svekket utlydsvokal (loffuede, epterkommere, etc.) og diftongforenklingen i f.eks. 'angerlöst', er i mine øyne danske trekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Jeg ser at Reidar påberoper seg en ane som ikke kan sees å ha eksistert, og da skjønner man jo at det er vanskelig å finne aner lenger bakover enn 1500-tallet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Nei da, jeg skjønner at dette er høyst usikre saker og har ikke peiling på om dette har realitet eller ikke, så jeg vil ikke påberope meg at jeg har ovennevnte mann som ane. Jeg har heller ikke selv lett meg fram til ham så. Ellers må jeg beklage at jeg tullet litt for det var ikke i 11. men i 13. ledd han var, men jeg har andre personer med samme etternavn i 11.ledd som er oppført som død i 1584. Jeg har ikke så mye greie på det men det årstallet virker da ikke helt tullete. Jeg tror ikke jeg vil innlate meg så mye i disse tingene, men jeg stusser jo også litt da, for ett sted må vi nå stamme ned fra. Beklager hvis jeg har sporet av debatten. Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Per Nermo har gjort en kjempejobb med å samle opplysninger fra tråder både i dette forumet og i andre. Det er nok en god del feil der også, men han har vært ganske så edruelig i det han har lagt inn. Han har stort sett ikke kildebelagt opplysningene, men det kan i alle tilfelle være et utgangspunkt for videre diskusjoner: [url="http://www.nermo.org/slekt/surnames.html>http://www.nermo.org/slekt/surnames.htmlEi anna side, som jeg synes er utrolig bra, er det som Simon Ellefsen har lagt inn, med veldig mye fra N-Norge. Han har vært veldig flink med kildeopplysninger: http://www.nose.dk/Norge/Sida til Erik Berntsen er også bra (mye fra N-Norge), men vel uten kilder:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Glemte vel i dag å takke deg Brage for svar i 43 vedr. dette språket, ellers ser jeg at slektene du nevner i 16 er også jeg borti der bak, bare for kuriositetens skyld, men hos meg står det Sundbu, er det det samme som Sandbu tror du? Og f. eks. Hamre i Vågå midt på 1300-tallet er nevnt(Det er vel rundt svartedauens tid), har det eksistert eller eksisterer?. Får være slik for denne gangen. mvh Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.