Gå til innhold
Arkivverket

[#48497] Presten Jens Colstrup, død 1720 Nes, gravlagt hvor?

Gjest Vigdis Skaar Nygaard
 Del

Recommended Posts

Nes i Akershus har noen glimrende kirkeboksider som Raumnes historielag har lagt ut http://aasvangen.link.no/Kirkebok/1700.htmI flge Google-søk døde han 21 april 1720, men jeg finner ikke at han er gravlagt i Nes. Jeg kan på de samme sidene heller ikke finne hans datter Torborgs vielse med sognepresten til Skiptvet, Jens Andersen Aalborg, ca 1712.Kan noen gi svar på disse to utfordringene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Davidsen

Hei Vigdis, Jens og Torborg Colstrup er mine aner, men jeg kan deverre ikke hjelpe deg med hvor han ble begravet. Men takk for linken til Nes kirkebok, der fant jeg begravelsen til Torborg og deres fire barn som dødde i en brann i 1689. Hvem var datteren Torborgs mor? Henne har jeg ikke notert og Jens var jo gift fire ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Torborg Jensdatter døpt 17. desember 1690, oppkalt etter Colstrups hustru Torborg, og født i neste ekteskap. Jeg har ikke funnet morens navn. LenkeVet du hvem C. giftet seg med etter Torborg Nilsdatter Arctander, Svein?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Svein, jeg sitter og leser videre i dåpsprotokollen fra 1689- og tror Torborg Jensdatters mor heter Else. se dåp 25 juli 1695. Har du eller andre vært borti det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carl Müller

Jens Colstrups 3. ektefelle var Else Iversdatter Tyrholm (1666-1703)fra Fredrikstad, datter av kjøpmann Iver Nielsen Tyrholm og Alhed Sørensdatter Moss, kfr bl.a. Norsk biografisk leksikon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott å få bekreftelse og utfyllende opplysninger!Torborg Jensdtr Colstrups vielse omkr. 1712 med presten Jens Andersen Aalborg kan jeg ikke finne i Nes kirkbok. Skiptvet kirkebok beg. 1715, og Aalborg kunne vel ikke vie seg selv. Det var 1722 en sorenskriver J. Colstrup på Hauge, Eidsberg. Sorenskriver over Heggen og Frøland. Det er en mulighet for at de traff hverandre der og er viet samme sted. Noen som har møtt på slikt i Eidsberg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opplysningene fra Norsk Biogr. Leksikon bekreftes ved lesning Nes, Begrav. mars 1703.1724 bor sorenskriver Janus Colstrup på Narvestad i Eidsberg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Gaarder

15. januar 1712 Viede: Jens Andersen Aalborg og Torborg Colstrup.Fant den i kirkebok for 1710-1719, lenke fra innlegg nr 1.Har også denne familien som aner, og satte meg ned for å lete etter alle Colstrup i disse bøkene.Berit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsten Falch

Morsomt å lese om Jens Colstrup. Får bekreftet at mine opplysninger ser ut til å stemme. Hans datter Regine fra første ekteskap (gift med Holger Nielssøn Arctander) hadde en sønn ved navn Niels Holgersen Arctander. Sistnevnte var gift med Karen Sophie Sehested, og dette er mine aner (slekten Cammermeyer i senere ledd). Ser ut til at Regine har giftet seg med en slektning av sin fars andre kone, Torborg Nielsdatter Arctander...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For dem som orker lete, er det en del stoff om sorenskriver Janus Colstrup og hans familie i Eidsberg kirkebok 1731-1741, skannet her. Boka er ordnet kronologisk, som regel understreket når navnet opptrer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Davidsen

Etter Kirstens innlegg undersøkte jeg litt hva jeg har satt inn og hva jeg har er at Regina, datteren fra første ekteskapet, fødd i 1666, giftet seg med en eldre bror av Torborg, Jens's andre kone! Holger N. Arctader var fødd i 1656 og Torborg i 1660, dvs bare 6 år eldre enn Regina. Jens og Torborg giftet seg i 1675 da Torborg var 15 år! Deres første barn ble fødd ca 1677, men omkomm i brannen i 1689. Jens's tredje kone, Else, var fødd i 1666 så det ser ut som konene ble yngre og yngre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...

'Noen ganger er det ålreit'å se på tråder som jeg selv har startet. Her er det gått ett år siden siste innlegg. Svaret på dette spørsmålet fant jeg i Skiptvets kirkebok. Colstrups svigersønn var sogneprest i Skiptvet, Jens Aalborg. Han har skrevet i kirkeboken om begravelsen.Jeg fant jo ikke innførselen i kirkeboka i Nes. Har noen funnet noe siden sist?Skiptvet mini 1, Lenke begravet 18. april 1720 i Nes:April *d 14, Paa denne Søndag blef Embedet her ved Schibtved forrættet af min kiære Naboe Hr. Hans Smith til Eidsberg saasom jeg nu var fraværende, nemblig paa Næs udj Øfre Rommerige, ved min Hustrues nu ved døden afgangne H(err) Faders H(err) Jens Colstrups Liig-begiængelse, som skulde holdis næstkommende torsdag d 18de Aprilis, …*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Siden du spør om Jens Colstrup, er det kun hans gravsted du trenger, eller ønsker du flere opplysninger knyttet til ham?Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Are!Fordi jeg transkriberer kilder fra Skiptvet, har jeg en viss interesse av embetsmennene i fylket - sorenskrivere, fogder, prester etc. Sorenskriver Janus Colstrup i Eidsberg støtte jeg første gang på i Skiptvets kirkebok. Han viste seg å være svoger til sognepresten og sønnen til Jens C. på Nes. Det står om ham i NST, tror jeg. Har du også noe i Genealogen? Et lite referat hadde vært interessant. :-)Vigdis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Jge dro kjensel på navnet, da Torbjørn Steen-Karlsen hadde en artikkel om apoteker Hans Spar i Gjallarhorn nr. 16 (jul 1995). I denne er det gitt en referanse til en søsterdatter av Hans Spar (Johanne Marie Stobbæus) som ble gift Colstrup:'III.1.JOHANNE MARIE STOBBÆUSGift med kappelan i Stokke. Nils Jensen Colstrup, født 1679, død 1719 i Stokke. Sogneprest i Stokke 1717-1719, sønn til sogneprest til Nes på Romerike, Jens (Johannes) Colstrup og dennes andre hustru Torborg Nilsdatter Arctander, død 1689, datter til V. Gøtsk sogneprest Nils Holgersen Arctander (død 1667) og hustru Sara Paulsdatter Cleve. Nils sønn til prest i Værdal, Holger Pedersen Arctander, sønn til borgermester i Trondheim, Peter Nielsen (1533-1609) som ble gift 1558 med Ærmegaard Kaspersdatter (død 1634). Peter sønn til borgermester i Trondheim Nils Lauritssøn, født ca. 1490 på Sjælland og hustru Byritta Laurentii (Birgitta Larsdatter). (Se boka 'Familien Breders stamtavler')'Steen-Karlsen har også gjengitt portretter av ' JENS JONSEN (..) NILS JENSEN (..) ERIK NILSEN', i artikkelen.Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Boken Steen-Karlsen har en referanse til er følgende:Tittel: Stamtavler over familien Breder og de med den beslægtede familier Preus og Arctander med alle disse familiers sidelinier / ... samlet af Martin Arnesen og Ivar Hesselberg Breder Forfatter: Arnesen, Martin Breder, Ivar HesselbergÅrstall: 1876 Trykt: Kristiania : Sidetall: 220 s.Det er kommet tillegg til denne i 1939 og 1990 (jfr BIBSYS).Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, her kom man lagt tilbake i tid med familien Arctander. Er det ikke litt spesielt at Nils Holgersen Arctander var V. Gøtsk sogneprest, som jeg forstår som prest i Vest-Gøtaland i Sverige?Når det gjelder skrivemåten av Colstrups fornavn, varierer: Jens og Johannes. Sønn av Janus eller Jonas? Og sønnen het Janus Colstrup, men Jens ble kanskje også bruk om ham. Dette er en liten utfordring, men slikt må man bare forholde seg til. Janus her er kanskje i pakt med prestenes forsøk på latinisering av navn?Jeg finner dette hos NST, prestene i Nes. Etter begravelsen jeg har funnet datofestet til 18. april 1720, kan en oppjustering av dødsår være på sin plass.NES PÅ ROMERIKE Trond SP 1557 1561 Søren Ivarsen SP 1575 1610 Christen Nilsen PKAP 1597 1597 Jens Mauritsen PKAP 1609 1611 Paul Christensen Trane SP 1611 1647 Henrik Henriksen Roggentin PKAP 1624 1630 Christoffer Olsen KAP 1630 1635 Mikkel Pedersen Escholt PKAP 1636 Samuel Paulsen Trane PKAP 1642 1647 Samuel Paulsen Trane SP 1647 1670 Knut Mikkelsen Munch PKAP 1656 1658 Gregers Yndersen KAP 1658 1667 Paul Jensen Munchgaard SP 1670 1673 JENS JONASSEN COLSRUP P 1677 1719 Christen Steffensen PKAP 1685 1689 Holger Nilsen Arctander KAP 1689 1698Min utheving av Colstrup. Tabellen ble litt rotete. Er det noen som vet om andre prestebiografier hvor Jens Colstrup er nevnt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min utheving, og dermed klarte jeg å forvrenge navnet hans til feilaktig Colsrup. NST har korrekt COLSTRUP :- )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke litt spesielt at Nils Holgersen Arctander var V. Gøtsk sogneprest, som jeg forstår som prest i Vest-Gøtaland i Sverige?Eget sitat. Er forklaringen at det svenske området Morlanda Ouruft (Orust øy i Bohuslen?) lå under Danmark-Norge? Bohuslen ble avstått til Sverige 1658 iflg. mitt leksikon. Nose-dk opplyser at han var prest i det området.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Glørud

Både Niels H. Arctander og Jonas Colstrup var prester i Båhuslen som jo var norsk før Roskildefreden 1658.Lenke)_Christiania/Elvesyssel.htm Husker jeg helt feil når jeg mener at Jens Jonassen Colstrup hadde vært 'feltprest' under krigen med Sverige?Egil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest May Karin Henriksen

Colstrup er også en av mine aner og jeg kan legge til at det finnes en samling av prestebiografier:'Nye Samling af Danske Norske og Islanske Jubel-Lærere, med Slægt-Register og Stamtavler', af Christopher Giessing.Colstrupe biografi står i bind nr. 3. Som innlegg finnes også Colsrup og Archtanders stamtavler, men jeg vet ikke i hvilket bind den ligger, sansynligvis i samme bind.Utkommet i København 1786.Den er gjenopptrykt av Dansk Historisk Håndbogsforlag 1979. Jeg lånte den som fjernlån på biblioteket.Jeg har et spørsmål, vet noen hva betegnelsen Jubellærere står for?Mvh. May Karin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gøy at flere engasjerer seg! Da siterer jeg fra Giessing, May Karin, slik jeg finner det på Nose.dk:Jens (Johannes) Colstrup Født 1639, Marstrand.79. Død 1720, begravet _____, Næs Kirke,80. Søn af Joen Colstrup. Jens eller som han selv skrev sig Johannes Colstrup, var ved Aar 1663 Sognepræst i Oddevald i Vester-Gotland ...79 Præst til Næss og Provst over Øvre-Rommeriges Provstie i Aggerhuus Stift. Jubel-Lærere79 og 80 er kildehenvisninger til Giessing.*Jubellærer* har jeg sett en forklaring på. Skal se om jeg kan finne det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.