Gå til innhold
Arkivverket

[#48497] Presten Jens Colstrup, død 1720 Nes, gravlagt hvor?

Gjest Vigdis Skaar Nygaard
 Del

Recommended Posts

Gjest Egil Glørud

Jubelår: hvert 50. år. Var det 50-årsjubileum som doktor gubben i 'Jordbærstället' skulle feire og bli jubeldoktor?Nå har vel den katolske kirken gått over til å feire jubelår hvert 25. år??? Så jubellærer kan kanskje være en som har vært lærer i 50 ev. 25 år???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

*Jubel-lærer, en. (nu sj.) lærer ell. (især) præst, som har 50-aars-jubilæum (jf. -præst). Danske Jubel-Lærere eller Historisk Beretning Om de Lærere, Som . . i offentlige Embeder ved Skole, Academie, og Kirken have tient i 50 Aar og derover. GTreschow.(bogtitel.1753). Grundtv. PS.I.267. (han) stod der som den festligt hilsede Jubellærer, ubøiet og usvækket. HNClaus.Tale.(1851).18. Provst H. bliver i Morgen “Jubellærer”, som det kaldtes i gamle Dage, naar en Gejstlig havde været Præst i 50 Aar. NatTid. 24/2 1925.Aft.6. sp.1.* Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Til dette med Arctander (les: Nordmann) og Nils Holgerssøn. Om jeg ikke husker helt feil, så finnes det muligheter for forveksling her. Jeg glemte dessverre i farten å opplyse om dette idet jeg la ut den siterte teksten fra 1995.Presten Nils Holgerssøn i Båhuslen er sønn av Holger Ovessøn (noen kilder har Aagessøn), sogneprest i Kungälv (Kongell) i Båhuslen. Denne Holger var gift med Torborg Helgesdotter, en borgemesterdatter fra Marstrand.Jeg har derfor gjort Steen-Karlsen urett, ved å sitere den feilkoblingen han hadde hentet fra den gamle slektsboken, uten å huske å gjøre oppmerksom på forvekslingen som vi oppdaget senere. Ved en annen anledning skal jeg ta for meg denne forvekslingen i forbindelse med en planlagt artikkel om borgemester Helge Torgerssøn [brun] i Marstrand.Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.