Gå til innhold
Arkivverket

[#48519] Alta:Marie Johannesd g.Qvamme og Johanne Johannesd, g.kobbers Michel Anders

Gjest Gry Axelsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Gry Axelsen

Er det noen som hvet hvem foreldrene til Marie Johannesdatter, gift med Halvor Olsen Qvamme i Alta var. Og foreldrene til Johanne Johannesdatter, gift med kobbersmed Michel Andersen.Kan Marie og Johanne ha vært søstre?Marie og Halvors første barn Anne:[url="http://www.rhd.uit.no/kirkebok/kbliste.aspx?kb=d&RR=113498>LenkeJohanne og Michels første barn jeg kan finne født i Alta:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas Friis Konst

Fra hvilket ekteskap til Skogfogden i Finnmark, Ole Halvorsen QVAMME/KVAMME f. 1748 i Overhalla, er den Halvor Olsen QVAMME som du söker informasjon om svigerforeldrene til?Har en god del data om etterkommere til noen av hans sösken/halvsösken!Mvh Thomas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gry Axelsen

Hei Thomas, og takk for svar.Halvor Olsen Qvamme var sønn av Ole Halvorsen Qvamme og Anne Andersdatter Kobberstad.[url="http://www.rhd.uit.no/kirkebok/kbliste.aspx?kb=d&RR=111938>LenkeJeg har ikke greid å finne noen bekreftelse på hvem Ole Halvorsen Qvamme var,men jeg jobber med saken.En av fadderne til Halvor blir kalt Aleth Hivam. Jeg lurer på om det skal være Aleth Hvam.I en annen dåp til Sivert Tollefsen Vestermanns barn, Lenkehar jeg funnet en fadder Anne fra Kvæfjord. Også henne har jeg funnet nevnt ved navn Qwam ved en anledning ved dåp i Kvæfjord.Det må være mulig å finne en eller annen fellesnevner. Muligens er det skogsfogden Halvar Tidemandson Hvam. Men det må jo bekreftes eller avkreftes. Hvis man finner flere søsken kan det være lettere. Ole og Anne må ha giftet seg før de kom til Alta, og Halvar Tidemandson Hvam fikk et uekte barn i 1762 i Alta uten at han er oppført som gift eller enkemann.Tidemanson tyder på at han er sønn av Timan eller Tideman, og der finnes i allefall en gård Hvam i Oppland.Derfor finner jeg det interssant at jeg har funnet ut at Johannes Jonsen Strande, min 3x tippoldefar kom fra Ringebu. Hans bestefar het Ole Halvorsen Brouten.LenkeLenkeLenkeLenkeLenke Far til Strandebrødrene Johannes og Peder.LenkeJon Olsen Brouten giftet seg med Anne Pedersd AarnæsHennes dåp: LenkeDeres giftemål:LenkeDåp til barn av Johannes Jonsen Strande, hvor Halvor Olsen Qvamme er fadder. Også¨Per Andreasen er fadder, og han har jeg også funnet nevnt som Qvamme, men da som Peder Andreassen Qvamme. I 1801 bor han i Finsjå som tjenestegutt, og er 20 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

I 1684 skal det på Kvam, Inderøy, Nord-Trøndelag ha bodd en Nils Hansen Kvam/Quam (kalt 'Tanke'). Han er muligens identisk med den Niels Hansen Tanche som senere bodde på Skei, Dønnes, Nordland (der han var jordforpakter) og på Sund i Leirfjorden.Opplysningene vedr. Kvam/Tanke/Inderøy skal skrive seg fra Kjeld Bugge (NST XXX, s.320). Iflg. Bugge var Nils Hansen Kvam g.m. Karen Hansdatter Leth (skifte 1688 på Skei, Dønna), enke etter Thomas Thomassen Sund (Leirfjorden, Helgeland).Er denne (?) Hans Nielsen en sønn av Hans Carstens Tanche, sorenskriver på Kluge i Vang, HE ? (Problemet er at HCT ''allerede'' HAR en (eldre) sønn Niels Hansen Tanche (ca.1643-1718) som var personell-kapellan på Toten 1679-1687 og senere sogneprest i Hof, Solør).NH på Dønnes var far til Karen Nielsdatter Tanche (ca.1685-ca.1749) g.m. Thor Thomassen Sund (Leirfjorden), og Bereth. Det er ikke klart om disse ev. var født på Inderøy eller i Nordland (Meløy ?).Kan Qvamme-navnet i Alta skrive seg fra ovennevnte ? (ref. innlegg #2 og skogfogd i Finnmark (bosatt i Alta ?), Ole Halvorsen Qvamme/Kvamme, f. 1748 i Overhalla, Namdalen, Nord-Trøndelag).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gry Axelsen

Hei Per,Det kan være en like god ide, som hvilken som helst annen. Jeg står fast her, og ettersom jeg skjønner er jeg ikke alene om å lete etter familien Qvamme og deres opphavssted.Til Thomas: Jeg fant dåpen hvor Peder Andreassen er navnet QvammeLenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas Friis Konst

Hei Gry,Takk for svaret hva angår foreldre til Halvor Olesen (KOBBERSTAD) QVAMME f. 1784.Hvilke andre barn har du i ekteskapet til Ole Halvorsen QVAMME f. 1748 og hans (förste?) hustru Anne Andersdatter KOBBERSTAD?Om jeg har forstått det korrekt så var Ole (OHQ) gift to ganger og far til minst 10 barn!Forövrig en interessant teori som Per nevner om opphavet til QVAMME navnet i Alta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gry Axelsen

Hei,Jeg har de samme barna, men jeg hadde ingen bekreftelse på at det var Halvar Tidemansen Hvam som var faren til Ole Halvorsen Qvamme, så takk til deg Stein Ole.Jeg fant Anders Johansen Kobberstad i går. Han er registrert i et branntaksregister i Skien i 1767.No. 142. Anders Johansen KaabberslagerForhuset af 1 Etage, derudj Stue med Kakelovn, Kiøken og andre Vaaninger, Bryggerhuus og Kielder, wurderet for 40 rd.[url="http://www.slekt.org/skiens_gater1767.html>http://www.slekt.org/skiens_gater1767.htmlDet styrker min teori om at de reiste nordover, og først slo seg ned i Trøndelag, før turen gikk videre til Alta.Jeg lurer på om ikke det er Halvar Tidemansen Hvam som blir født i Sandsvær i Buskerud fylke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stein Ole Kjær

Dette er hva jeg har notert:Halvor Tiedemandsen Hvam var skogsfogd i Alta 1763-69. Han fulgte i 1769 amtmann Hagerup på en reise til Trondheim. En kveld rodde han ut fra plassen Høvringen, og siden var det ingen som hørte fra ham. (Alta historie b.1 side 284). Han var nok fra Trøndelag, kanskje fra Høvringen.Stein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gry Axelsen

Jeg er ikke overbevist.I Alta historiebok står det at Johannes Jonsen Strand kom fra Trøndelag. Og det gjorde han nok sikkert, etter å ha jobbet der, før han dro videre til Alta. Det samme gjorde nok broren Peder. Han giftet seg i Gausdal, og hadde sikkert en stopp i Trøndelag han også. Men de var ikke fødd der, men på husmannsplassen Krogsveen under Strande i Ringebu. Også Anders Johansen stoppet i Trøndelag før han bega seg nordover.Det viser seg gang etter gang at mye av det som står i Alta historiebok ikke stemmer helt, så det kan være verd å dobbelsjekke opplysningen som står der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stein Ole Kjær

Følger deg der. Noterte bare dette da jeg fikk tilbakemelding på spm. for leenge siden. Synes det du skrev og linken du sendte virket nokså overbevisende. Har du mer om dette?Stein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas Friis Konst

Til Stein Ole, innlegg nr. 7, - har du ytterligere data hva angår Ole Halvorsen QVAMME's (andre) hustru An(n)e Marie Hansdatter - visstnok gift i Alta?Thomas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Henning

Til (8)Det ble visstnok født en Halvor Timandsen Hvam den 5 april 1722, sønn av Timand Svendsen Hvam (1689-1771) og Sibylla Olsdatter Vinnes (1698-mars 1725) gift 30.03.1721. Halvor hadde søstre Ingebor (1721) og Karen (04.03 1725). Timand Svendsen Hvam var sønn av Svend Andersen og Karen Timandsen. Sibylla var datter av Ole Olsen Skretta (1675) og Sigrid Sigvardsen Sending (1670). Jeg har ikke sjekket opp kilder for dette, bare refererer til en tavle som ligger på ancestry.com. Den følger også Ole Olsen Skretta ennå videre bak.Men om denne Halvor Timandsen Hvam er han som ble skogfogd i Alta vet jeg ingenting om, men han er sannsynligvis den du har funnet i linken i innlegg 8, derfor fant jeg på å legge inn det jeg hadde på han....En annen ting er om den Halvor Tidemansen Hvam som var skogfogd i Alta, var faren til Ole Halvorsen Qvamme. Det har jeg heller ikke sett noe kildebelegg for. Finnes det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gry Axelsen

Hei Tor Henning.Jeg er enig med deg. Det finnes foreløping ingen dokumentasjon på at Halvor Tidemansen Hvam er far til Ole Halvorsen Qwamme. Ole Halvorsen Qvamme giftet seg med Anne Andersdatter før de kom til Alta. Hun var sannsynligvis av taterslekt. De må jo ha giftet seg før de kom til Alta, og ville det vært naturlig at sønn av en skogsfogd giftet seg seg under sin stand? Det er jo tette bånd mellom familen Kobberstad og Qwamme.Spørsmålet er nok like åpent, og jeg er litt nysgjerrig på hvem konen til Halvor og Michel er, og om de er søsken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stein Ole Kjær

Da Ole og Ane døpte Halvor var en av Fadderene oppført som Aleth Hivam?? Jeg har anført at Halvor Tiedemansen Hvams kone het Alet Marie Haagensdatter?Stein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gry Axelsen

Du skrev det, og det er sannsynligvis helt korrekt.Har du funnet dokumentasjon for vielse, fødselen til Ole Halvorsen Qwamme eller tellinger?Aleth Hvam som hustru er i livet, og står fadder i Alta, mens mannen får barn på si, uten at det da står noen form for anmerkninger etter leiemål av en gift mann. Senere stikker han av, og dukker aldri mer opp. Jeg har ikke sett ett eneste dokument eller notat som sier noe om en gjenlevende enke i Alta.Jeg ville trodd han var ugift.leiemål:LenkeDet sies at Ole Halvorsen Qwamme ble født 1748 i Overhalden. Hvis Halvar og Aleth er foredrene vil det si at det var gått ca 20 år fra Ole ble født, til farens utroskap. Samtidig som begge foreldrene er i livet. Så stikker Halvar av etter underslaget. Da dukker plutselig mor og sønn opp i Alta, med hele sønnens svigerfamilie på slep.Jeg synes det er en litt rar historie. Særlig etter skammen Halvar Tidemansen Hvam må ha påført familien. Utroskap, underslag og selvmord / forsvinning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gry Axelsen

Glemte å sette årtall for forsvinningen til Halvar Tidemansen Hvam. Historien forteller at han i 1767 dro med amtmannen til Høvringen, og kom aldri mer tilbake.Familien kan jo selvsagt være her på dette tidspunktet, men det er jo bare Halvor Olsen Qwamme som blir født i Alta, derfor er det sannsynlig at de kom i tidspunktet før Halvors fødsel, altså rundt 1784, 17 år etter Halvar Tidemansen Hvams forsvinning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stein Ole Kjær

Thoms - har du fødselen i Overhallen i 1748 (kilde)? Jeg kunne tenke meg å få fastslått hva vi egentlig vet med sikkerhet om linjene i denne familien. Jeg kommer inn på denne familien via ekteskapet mellom Gjert Mathisen og Birthe Marie Olsdatter Qvamme som var datter av Ole Halvorsen Qvamme og Ane Marie Hansdatter.Stein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas Friis Konst

Stein - jag har ikke tilgang til datamateriale her og nå, men kan forsöke å kontrollere opphavet til kilden ved leilighet.Som nevnt i innlegg nr. 12 undrer jeg på om du har naermere data hva angår Birthe Marie's mor, An(n)e Marie Hansdatter?Birthe Marie's bror, Anders f. ca. 1801, har stor etterslekt som f.eks. via; RÖDE, STABELL, BOSTRÖM, BUGGE, KOBI, HÖEG, THYGESEN-BORCH og KURAAS-KONST m.fl.PS - hvilket födselsår har du for Birthe Marie?Thomas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stein Ole Kjær

Jeg har faktisk ikke funnet Ane's opphav. Noen tipset meg om at hun kunne ha kommet fra Skjervøy - men det har jeg ikke fått sjekket ut. Her er dataene jeg har på Birthe:født. 10 jun 1795, Qvamme, Alta, Finnmark, Norge død. 13 jan 1848, Lebesby, Finnmark, Norge beg. 18 jan 1848, Kjøllefjord, Lebesby, Finnmark, Norgeg. 22 sep 1828, Kjøllefjord, Lebesby, Finnmark, Norge med:Gjert Mathisenfødt. 1769, Lofoten, Nordland, Norge død. 2 mar 1851, Lebesbystranden, Lebesby, Finnmark, Norge beg. 9 mar 1851, Kjøllefjord, Lebesby, Finnmark, NorgeBirthe var først gift med Nils Andreasen - som jeg ikke har data på.Stein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas Friis Konst

Mange takk til Stein for opplysningen om QVAMME dataene på Tor ONSHUS's homepage. Kan avlese at det via QVAMME i ALta også finnes forgreninger til to store Svenske slekter, nemlig STAALNACKE og TORNENSIS/TORNE. Interessant.Ole Halvorsen QVAMME f. ca. 1748 hadde med andre ord ikke 'bare' 10 barn, men hel 13. Om jeg har oppfattet det hele korrekt så blir hans etterkommere i to ulike ekteskap som fölger;- I sitt förste ekteskap med Anne Andersdatter KOBBERSTAD d. 1788;- Halvor f. ca. 1783- Signhild Margrethe f. ca. 1785- Anders f. ca. 1786I hans andre ekteskap med An(n)e Marie Hansdatter f. ca. 1763 i Alta;- Ane Marie Elisabeth f. ca. 1790- Hans Christian f. ca. 1790- Andreas Bernhoft f. ca. 1791- Hartvig f. ca. 1792- Birthe Marie f. ca. 1794- Susanne f. ca. 1796- Ole f. ca. 1799- Anders f. ca. 1800- Birgitte Cathrine f. ca. 1800- Andreas f. ca. 1803Man kunne formode at med så mange etterkommere at 'noen' kjenner til bakgrunnen til Ole Halvorsen QVAMMEs andre hustru An(n)e Marie Hansdatter f. ca. 1763 i Alta!Mvh Thomas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stein Ole Kjær

Vi får vel bare vente til flere av KB for Talvik blir lagt ut på nettet. Da kan vi forhåpentligvis finne både fødsel, konfirmasjon, ekteskap osv. for disse personene.Stein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gry Axelsen

Se dåpen på første barnet Ole Halvorsen Qvamme og Ane Marie Hansdatter får. Fadder Mestermann Hans Nielsen, og en Caroline Hansdatter.[url="http://www.rhd.uit.no/kirkebok/kbliste.aspx?kb=d&RR=112188>LenkeCaroline Hansdatter får et uekte barn med Christian Mathisen. Det er det eneste jeg foreløpig har funnet om henne.Men det er vel sannsynlig at disse to kan være i slekt med Ane Marie. Det er i allefall en plass å starte.Jeg har et spørsmål i forhold til Halvor Olsen Qvammes kone Marie Johannesdatter. Under dåp er det Johannesen Nordholen-Røde Nordholen. Ser av Alta historiebok at navnet skal være Nordsolen. Jeg lurer på om disse kan være slekt av Halvors kone. Vet dere noe om hvor Nordsolen kommer fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas Friis Konst

Jeg kjenner ikke til Nordsolen i forbindelse med Alta. Ser dog blant fadderskapet til Ole Halvorsen QVAMME i 1820 i Alta at navnet RÖDE nevnes, ved Jens RÖDE NORDHOLEN (sannsynligvis NORDSOLEN).Kanskje denne RÖDE-'linken' kan gi deg en mere data om Marie Johannesdatter, gift QVAMME!I fölge meg så var en Jon Nilsen RÖDE fra Loppa gift med Inger Margrethe Mortensdatter GAMST HEGGEUND f. 1749 på Hamnes i Skjervöy.Blant deres barn så var Johan (HEGGELUND) RÖDE gift i Ata i 1806 med Margrethe GAMST. Johans söster, Johanna HYSING RÖDE giftet seg i 1809 med Kjöpmann Peder NÖRAGER i Alta. Deres bror, Nils (HEGELUND) RÖDE var også gift i Alta, nemlig i 1811, med Margrethe Hilleborg GAMST. En annen i denne söskenflokken, Morten HEGELUND RÖDE giftet seg i 1818 med Cecilie Jörgensdatter STABRUN i Skjervöy.Sist men ikke minst kan det påpekes at det var en forbindelse mellom QVAMME og RÖDE, se innlegg nr. 19. Sönn av Anders Olsen QVAMME f. ca. 1800, Ole Andersen QVAMME f. 1823 var gift med Ellen Margrtehe Christine Nilsdatter (THYGESEN)-BORCH f. 1822. Deres sönn, Edvart Martin som var födt i 1850 var svigerfar til Jensine RÖDE i Skjervöy.Jeg vet ikke om dette hjelper deg så mye, men jeg skal se om jeg finner den Jens RÖDE, som er nevnet under fadderskapet til Ole QVAMMES dåp i 1820

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.