Gå til innhold
Arkivverket

[#48519] Alta:Marie Johannesd g.Qvamme og Johanne Johannesd, g.kobbers Michel Anders

Gjest Gry Axelsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Gry Axelsen

Lars Johannessen Nordholen (Nordsolen) var lensmann i Alta i følge Alta historiebok. En mulighet kan være at er det en bror av Marie Johannesdatter. Hvis jeg søker på surename.navigator på Nordholen får jeg opp en håndfull folk med dette navnet i Aker, ingenting på Nordsolen.Jeg tror at jo mere vi greier å nøste, jo nærmere kommer vi en løsning på Qwamme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas Friis Konst

God ettermiddag,Til Gry, Stein, Per, Tor og andre,- ja det kan se ut som om at en naermer seg en lösning på QVAMME spörsmålene!Tror jeg har funnet den omtalte Jens RÖDE, men har en undring i den anledning.Vet noen hvem og hvorfra hustruen til ovennevnte Anders O:sen QVAMME (f. ca. 1800), Serianne/Sevrine Catharina Sigbjörnsdatter, kommer fra?Ulike kilder opplyser at hun var födt ca. 1777! -dessuten er hennes navn vel ikke tradisjonelt i denne delen av landet? Giftet skal visstnok vaere oppgitt i 1823, og hun skal på det tidspunkt vaert enke.MvhThomas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gry Axelsen

Hei,Ved søk på navnet Sigbjørn på digitalarkivet 1801 får jeg 10 treff i Vest Agder.Hustruen til Hans Christian Qvamme heter Nicoline Albertine Hansdatter Helmer. Hun har jeg funnet født i Tromsø,1823 av foreldre Hans Helmer Tharaldsen og Anne Margrethe Rasmusdatter.Hans Helmer Tharaldsen, født i Tromsø 23 juli 1786, må være sønn av Tharald Haldorsen. Er det noen som vet hvor han kom fra?Gry

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas Friis Konst

- til Gry i innlegg nr. 28 - ja, da ser det ut til at vi kan havne i helt andre deler av landet.Jeg har i forbindelse med denne debaten, som i flere andre, hatt paralell kontakt med Arfrid MAELAND. Hun har bl.a. utrolig god oversikt over slektene BUGGE, HEGELUND/HEGGELUND og FRIIS m.f. med utgangspunkt i Bergenhus.La meg her få uttrykke min takk til hennes innsats og gode samarbeidsvilje.Hva angår ovennevnte Severine Cathraine Sigbjörnsdatter hadde hun signifikante data. La oss håpe at hun også i denne tråden kan bidra med sine interessante opplysninger.Thomas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gry Axelsen

Hei,Jeg har tidligere denne uken funnet Anders Johansen Kobbersmed, bosatt på Taterbacken i Skien i et brantakstregister fra 1767. Ole Halvorsen Qvamme var jo gift med hans datter Anne Andersdatter. Det er sannsynlig at Anders jobbet ved gruvene, og av den grunn havnet nordover. Han er jo registrert i Stjørdal før han kom til Alta.Gry

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas Friis Konst

God morgen,Til Gry's innlegg nr. 30, - vet du hva Ole Halvorsen QVAMME var beskjeftiget med den tiden han opphold seg i Stjördal?Thomas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gry Axelsen

Hei,Etter det jeg har fått av opplysninger så var Ole Halvorsen Qvamme fra Overhalla. Det skal stå i bygdeboka for Overhalla, men det har jeg ikke lest selv. Jeg vet ikke om han har holdt til i Stjørdal.Ole Halvorsen Qvamme får en jente med Anne Andersdatter kobberstad. Navnet er Signild Margrethe, og det er sannsynlig at ett av navnene er oppkalling etter hans mor. Vi vet jo at Annes mor het Olive.Det eneste holdepunktet jeg selv har, er et gammelt skriv som er skrevet ned av min oldefar, etter diktat fra hans far. Denne lappet ga han videre til sin datter, som døde for noen år siden, 93 år gammel. Hun ga den videre til sin datter igjen. Peder Johannnessen Strand som dikterte lappen var sønn av Johannes Johannessen Strand og Olive Halvorsdatter Qvamme, født i 1850.På lappen står det at Johannes Jonsen Strande senior,født 1760 i Ringebu, var søskenebarn av fogden Andreas Pedersen Strand. Da jeg var ny innenfor dette med slektsforskning hengte jeg meg opp i dette Strand-navnet. Etter hvert har jeg skjønt at både på Ringebu og i Trøndelag byttet de slektsnavn ettersom hvilken gård de bodde på. Dette er jo forvirrende for en slektsgransker. Slektskapet kan jo være både på mors og farssiden.Far til Andreas Pedersen Strand het Peder Halvorsen Strand, og hvis jeg ikke husker feil bodde de i Stadsbygd, Sør-Trøndelag. Far til Johannes Jonsen Strande het Jon Olsen. Bestefaren het Ole Halvorsen Bråten. Moren til Johannes het Anna Pedersdatter, datter av Peder Ellingsen Aarnes og Maren Endresdatter.LenkeDet er vel ikke de store avstandene mellom Sør-Trøndelag og Ringebuområdet. Og Halvorsennavnet ser ut til å være både i Strand og Qvamme.En annen felles ting er at Anders Johansen Kobbersmed sannsynligvis var av taterslekt. Det samme var farsfolket Halvorsen til fogden Andreas Pedersen Strand.I Oppdal er det en gård som heter Vammen-jeg får assosiasjon til at det kan ha blitt forfinet til Hvam, og senere gått over til å bli Qwam-Qvamme-Qwammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gry Axelsen

Hei,Her er en link til dåp av et av barna til Johannes Jonsen Strande, Johannes. Han giftet seg med Olive Halvorsdatter Qvamme. Som dere ser er Ole Halvorsen Qvamme fadder på Johannes.Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas Friis Konst

Det var mange nye opplysninger på en gang.Jfr. Per NEREMOs innlegg nr. 4 hva angår QVAMME navents mulige opprinnelse.I hvilket år var den Signhild Margrethe födt som du nevner i innlegg nr. 32?På Tor ONSHUS's homepage omtales den eldste datteren til Ole HQ og Anne Andersdatr. KOBBERTAD som Signhild Margrethe Olsdatter QVAMME og födt i 1785, to år etter eldste sönnen Halvor!Thomas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gry Axelsen

Hei,Her er dåpen til Signhild Margrethe Olsdatter Qvamme:LenkeInge Strand, som jeg ikke visste forsket på Strand - Qvammeslekta, har hatt kontakt med Tor Onshus, (Han er dobbel søskenebarn av min mor gjennom Axelsen og Strand), og jeg, har uavhengig av hverandre kommet fram til samme resultat når det gjelder Strande. Det er jeg som, gjennom kontakt med Tor, har sendt opplysningen til Tor Onshus. MEN!!!!! det må ha sneket seg inn en feil når det gjelder Ane Marie Hansdatter, født 1763 i Alta. Jeg har sjekket og dobbeltsjekket, og kan ikke finne noe i oppsettet eller i notatene mine om at hun er født i Alta. Det kan hende Tor selv har funnet dette ut, men det anser jeg som lite sannsynlig. Jeg trur det er jeg som har sneket inn den feilen ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gry Axelsen

Tilleggsopplysning:Ingebor Guttormsdatter, gift med Lensmann Peder Strande er fra Gausdal. De giftet seg i Gausdal 1796-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Johannes Johannesen Strands dåp i 1761; foreldre Jon Olsen og Anne Pedersdtr[url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=34&filnamn=0520daap&gardpostnr=6348&merk=6348#ovre>LenkeAnne Pedersdtr dåp i 1722; foreldre Peder Ellingsen og Maren Endresdtr:LenkeJon Olsens dåp i 1722; foreldre Ole Halvorsen og Gjertrud Andersdtr:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas Friis Konst

Kanskje er An(n)e Marie Hansdatter födt i Skjervöy, - jfr. her Steins innlegg nr. 20!Dette stemmer bedre med ulike indikasjoner hva angår stedet hun er födt på i fölge tradisjonen innen QVAMME/KVAMME familien i Nord-Troms.Thomas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stein Ole Kjær

Når det gjelder Ole Halvorsen Qvamme og Overhalla, så har SA i Hamar disse bøkene. Jeg har begrenset tid på dagen, men ska prøve å lure meg til en tur i løpet av uka. Finns det opplysninger som kan begrense letingen i bøkene? Idéer til gårdsnavn etc. Mener at disse bøkene var litt tungvindt. Dessuten burde kanskje noen forsøke å kikke litt mer på Skjervøy med tanke på Ane Marie Hansdatter.Stein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gry Axelsen

Hei,Jeg har tidligere gått igjennom kirkebøkene for Skjærvøy, men da så jeg ikke etter Ane Marie. Men Anders Olsen Qvamme blir jo som sagt gift med Serianne Sigbjørnsdatter f. 1777 (Jeg har det i mine notater, men hvor jeg har årstallet 1777 fra aner jeg ikke). Hans adresse var Hamnes i Skjervøy, og hun bodde i Rotsund. De fikk i 1820 en sønn som ble kalt Ole Andersen KvammeBirgitte Cathrine Olsdatter Qvamme ble også gift på Skjevøy med Erik Johnsen, Hamnes. Så kontakten mellom Qvamme og Skjervøy er der.Jeg holder på med de registreringene som ligger nett over Trøndelag. Holder akkurat på med de militære rullene. Med en bakgrunn som omreisende er sannsynligheten for å klatre i rang liten, men jeg ser en mulighet gjennom en millitær karriere.Fant denne Vamb:LenkeJeg blir å dra til fjells med en skoleklasse, så de nærmeste dagene vil jeg ikke få anledning til å fortsette arbeidet. Skal se på Skjervøy når jeg kommer tilbake

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Så har vi Fogden Andreas Pedersen Strands mor og bror Elias i Overhalla i 1801:[url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=35&filnamn=f11744&gardpostnr=58&personpostnr=1139&merk=1139#ovre>LenkeHans bror Ole Pedersen Strand:LenkeHans søster Siri Pedersdtr Strand Lenke Mens hans yngste bror Jørgen Darre også bor i Overhalla i 1801Andreas Pedersen Strand ('fogden') skal visst ha vært død i 1801.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas Friis Konst

Dessuten ble vel Birgitte Cathrine og Anders QVAMME/KVAMME's bror, Andreas f. ca. 1800, gift med Anne Hansdatter KAURIN som oppgis vaere födt i Karlsöy i 1818?!Thomas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Her er en Seriana Pedersdtr, 31, Enke efter første ægteskab, Har kaar af gaarden, Overhallen, Schage, Qvatningen i 1801. Dersom alderen er korrekt er hun født ca 1770.Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas Friis Konst

Mange takk til Arnfird MAELAND's kommentar med interessante opplysninger (som vanlig)!I fölge ulike kilder skal Anders Olesen QVAMME/KVAMMME, f. ca. 1800, og (enken) Serianne/Sevriene Catharines (förste barn) vare födt i 1823!Har noen 'andre' kilde referanser i denne forbindelse?Arnfrid's 'Seriana Pedersdatter' oppgis til å vaere födt ca. 1770!Thomas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gry Axelsen

Takk til deg, Arnfrid. Jeg hadde en aning om at disse var av den slekta. Det var de første jeg så på, for noen år siden, men har aldri fått det bekreftet da jeg ikke gikk videre på dette sporet på grunn av at jeg ikke fant Johannes og Peder Strande fødd i Overhalla.Ja, det stemmer Thomas. Andreas ble gift med Kaurin. Av folk registrert i Alta, med tilknytting til Qvamme født på Karlsøy finner jeg:Johan Hysing Pedersen, Lanes, 1780-16/01 Foreldre: Peder Pedersen og Alette NielsdtrAnders Qvamme giftemål:Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas Friis Konst

I ekteskapet mellom Trine/Tine Eliasdattter LEMMING FIGENSCHOU 1777-1845 og Hans KAURIN BULL 1779-1850 i Karlsöy har jeg 9 barn, - bl.a. Olena BULL KAURIN f. den 8. Oktober 1816.Thomas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stein Ole Kjær

Må innrømme at jeg sliter litt med å henge med her nå. Jeg er primært interessert i å få fastslått fakta omkring Ole Halvorsen Qvamme og Ane Marie Hansdatter og deres opphav. Føler at dette nå har ført oss noe ut på siden, med mindre dere sitter med dette på et kart foran dere slik at dere prøver å sirkle inn fakta. Kan noen korrigere meg?Stein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gry Axelsen

Hei Stein Ole,Nå har jeg gått igjennom dåpslistene for Skjærvøy for årstallene 1772 til 1785, mer rekker jeg ikke i denne omgangen. Jeg fant ingenting, borsett fra ei jente, men ho dør. Jeg kan legge igjen en link over kirkebøkene i Skjærvøy.LenkeJeg er også i denne runden opptatt av å finne ut hvor Ole og Ane Marie kom fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Dette er vel foreldrene til Anne Hansdtr Kaurin f ca 1818 i 1801.[url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=4&filnamn=f11936&gardpostnr=32&personpostnr=519&merk=519#ovre>LenkeDeres lille datter Elen Katrine på 1 år finner vi igjen her i Tromsø i 1865.LenkeHusbonden her Ole Hansen Kvam er far til Olga Marie Kvam som igjen ble mor til den berømte forkser og forfatter Helge Ingstad.Lenkesom ble født i Meråker i 1899

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.