Gå til innhold
Arkivverket

[#48532] Slekten Romsdals opprinnelse

Gjest Arild Alander
 Del

Recommended Posts

Gjest Arild Alander

Slekta Romsdal med utgangspunkt Alta i Finnmark er tallrik. Dens opprinnelse er utvandring av en gruvearbeiderfamilie fra Folldal i Nordøsterdalen til Kåfjordverket i Alta i 1830-åra. Og slektsnavnet synes å ha vandra fra sted til sted gjennom flere generasjoner, i hvert fall fra Kvikne, via Folldal og til Alta. Jeg prøver å finne opprinnelsen til denne Romsdalsslekta.I Folldal levde slekta og slektsnavnet i 3 generasjoner. Han som dro til Kåfjord med familien het Ole Olsen Romsdal (f. 1784), og hans farfar som kaltes akkurat det samme dukker opp i Folldal omkring 1750 (gruvedrifta igang da). Ifølge tradisjonen skulle denne Ole Olsen Romsdal (f. ca. 1722) være fra Romsdalen, også sagt Nesset i Romsdal. Men han var helt sikkert fra nabobygda Kvikne (i Nordøsterdalen).På Kvikne vokste det opp en Ole på Romsdalsplassen. Hans far het Ole, og farfaren het Kristen Romsdal og rydda plassen. Denne Kristen skal ha kommet fra Røros på 1600-tallet. Og på Røros fins noen personer som kalles Romsdal på 1600- og 1700-tallet. Men det er vanskelig å finne noen klar slektssammenheng, sjøl om mannsnavnet Kristen fins på begge steder.Når folk på gruvestedene Røros og Kvikne på 1600-tallet kalles Romsdal, så sier det trolig ikke noe mer enn at de var fra Romsdalen et sted, så å finne opprinnelsen der vil være nesten umulig. Kirkebøker fins ikke så tidlig, så det måtte være om det fins skifter i Romsdal der folk på Kvikne el. Røros er nevnt. Slektsnavnets vandring fra Kvikne til Folldal har jeg flere klare indisier på, og slektas 80-90 år i Folldal har jeg oversikt over. Men har vi her for oss en familie og et slektsnavn som har vandra fra Romsdalen et sted, via Røros, Kvikne, Folldal og til Alta? Et interessant tema: 'slektsnavn på vandring'!Mvh. Arild Alander

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Alander

På Røros er Romsdalsfolk bare såvidt nevnt i Rørosboka bind 4, s. 426 og 536. Ut fra kirkebøkene kan følgende familie settes opp:Ole Romsdal, g. 1733 m. Berit Siversd. Barn: Christen f. og d. 1734, Ingeborg f. 1736, dødfødt sønn 1739. Ingeborg konfirmert 1753 og g. 1763 m. Ole Andersen Bru. Cathrina Romsdal d. 1732, 76 år gammel kan være Oles mor.I manntallet 1701 på Røros nevnes Christen Romsdahl 45 år. Han kan jo være Oles far (sønnen var døbt Christen).Et par personer til er også nevnt: Jens Nilssen Romsdal d. 1741 (alder ikke oppgitt). Manntallet 1701 nevner Christopher Romsdall 36 år, med 3 sønner (Anders, Nils og Ole).På Kvikne dukker en Kristen Romsdal opp og rydder Romsdalsplassen. Ifølge Kvikneboka var han fra Røros. Sønnen Ole Kristensen var f. ca. 1664. Han hadde 3 sønner, hvorav den yngste het Ole. Denne Ole Olsen Romsdal gifta seg på Kvikne i 1754 med Marit Tholsdatter (Torsdatter) og disse vet en ikke mer om på Kvikne. Mer om disse fins i nyeste Kvikneboka (2001) på s. 297-8.Den Ole Olsen Romsdal som dukker opp i Folldal bygsla i 1753 Rechertplassen, også kalt Romsdalsplassen, og var gift med ei Marit Torsdatter. Blant fadderne til barna deres er det et stort innslag av andre som kom nettopp fra Kvikne til det nye kobberverket i Folldal midt på 1700-tallet.Det synes å måtte være samme paret som gifta seg på Kvikne og som bosatte seg i Folldal. Men fins det noen sammenheng mellom disse Romsdalsfolka på Kvikne og Røros? En ser jo mannsnavnet Kristen på begge steder, men å sette opp noe sannsynlig slektsskap ut fra alder og farsnavn er vanskelig. Har noen mer informasjon om disse familiene?Mvh Arild Alander

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Hei Arild! Artig å sjå en sambygding, og takk for sist under de flotte dagene vi hadde under skiskytter-NM i Folldal for noen dager siden, Tve-kampen om bronse-medaljen på oppløpet mellom Troms og Buskerud under herre-stafetten som måtte avgjøres med målfoto var en fin dessert og avslutning på mesterskapet. Det var bare det jeg lurte på Arild, jeg ser at du har lagt temaet under Østfold og lurer litt på hvorfor?, jeg tenkte kanskje Møre og Romsdal var mer naturlig, men du bestemmer! vennlig hilsen Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torkild Knudsen

I innlegg 19 i tema 35514 angående slekta Hals har jeg skrevet følgende:Her er noen hypoteser jeg har: Jeg vil ta med noen skifter som muligens vil hjelpe litt i forbindelse med Hals slekta og slekta til Jonas Jakobsen Bjørgen (han lurer jeg fælt på hvor kommer fra).A)Skifte etter Ole Toresen Skogstad. Enke Guro Knudsdatter. Barn 1)Tore Olsen 2)Knut Olsen 3)Anders Olsen 4)Johan Olsen 5)Ole Olsen 6)Ingeborg Olsdatter 7)Randi Olsdatter 8)Elen Olsdatter 9)Gidsken Olsdatter.Formynder var mors søskendebarn Amund Hansen Totlund Jeg mistenker sterkt Enken Guri Knudsdatter å være datter av Knut Nilsen Veen f.ca.1677 og barnebarn av Nils Jensen Hals på Totlund.B)Skifte etter John Toresen Skogstad på Estenvolden 1759. Enke Goro Toresdatter. Barn 1)Tore Johnsen 2)Tore Johnsen 3)Esten Johnsen 4)Ingeborg Johnsdatter 5)Anne Johnsdatter 6)Berit Johndatter 7)Kirsten Johndatter.Formyndere mors søskendebarn Lars Jensen Bjørgen, søskendebarn Tore Olsen Skogstad, farbror Esten Toresen Skogstad, mors søskendebarn Amund Hansen Totlund Her mistenker Jeg sterkt at enken er datter Til Tool (Andersen?) Gridsibekken og en hypotetisk Nilsdatter Hals som igjen vil være datter av Nils Jensen Hals og Goro Halstensdatter (datter av Halsten Knudsen Storeng?)C)Skifte etter Jørgen Iversen Bjørgan 1752. Enke Maret Larsdatter. Barn 1)Sigri Jørgensdatter gm Lars Jensen Stae 2)Anne Jørgensdatter 3)Kirsten Jørgensdatter 4)Sophie Jørgensdatter 5)Dorthea Jørgensdatter 6)Berit Jørgensdatter 7)Marit JørgensdatterFormyndere Iver Helgesen Brattbostad søskenbarn, Lars Jensen Stae søstermann, Amund Hansen Totlund, Jonas Jakobsen Bjørgan halvmorbror.D)Skifte etter Jonas Jakobsen Bjørgan 1756?. Enke ser jeg har ikke skrevet noe her, men uansett, hennes navn var Kirsti Toolsdatter. Barn 1)Anne Jonasdatter 2)Anne Jonasdatter 3)Marit Jonasdatter 4)Sophie Jonasdatter 5)Kirsti Jonasdatter 6)Dorthea Jonasdatter.Formyndere søskenbarnsmann Ole Toresen Skogstad, søskenbarnsmann Lars Jensen Bjørgan, morsøstermann Halvor Olsen Løkke bergarbeider, morbror husmann under Mo Nils Toresen( Toolsen eller Tohlsen mener jeg). I dette skiftet mener jeg det også er nevnt en Ole Romsdal som er tremenning (av barna?) Her har jeg tro på at Kirsti Toolsdatter er en datter av Tool Andersen og hans ukjente kone, som kan ha vært en hypotetisk datter av Nils Jensen Hals på Totlund og hustru Goro Halstensdatter. Navnet Tool har jeg bare sett en gang nevnt, nemlig blant communikanter 1740 som Tohl Andersen med kvinne. En person med navnet Tool Andersen har altså eksistert. Jeg la merke til dette spesielle navnet da jeg lette etter eventuelle søsken av Kirsti Toolsdatter Bjørgan.Jeg vil tro det er mye mer å finne for de som har lettere tilgang til statsarkivet i Hamar. Det hadde sikkert vært lurt å dobbeltsjekke disse skiftene siden jeg fann de i løpet av en dag og skrev dem ned i hui og hast. mvh Torkild -------------------------------------------------------------------------------- Det er mulig at punkt D)ovenfor har interesse for deg. Jeg ville ha sjekket det originale skiftet for å se om Ole Romsdal virkelig er oppgitt som tremenning av barna. Hvis dette stemmer å er iallefall Ole Olsen Romsdal i slekt med Jonas Jakobsen eller Kirsten Toolsdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Alander

Ja, Reidar. Jeg ser det har blitt Østfold. Hvordan skjønner jeg ikke helt. Jeg mente å legge dette innlegget uten fylke, da det forsåvidt gjelder både Hedmark, Sør-Trøndelag og Møre og Romsdal. Må prøve å få endra dette.Mvh Arild Alander

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Alander

Takk også til Torkild. Jeg så disse opplysningene i tema 35514 og skal sjekke dette skiftet neste gang det blir en Hamartur.Mvh Arild Alander

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Tjade

Den første Romsdal som er nevnt i skifter på Røros, er Ole Bertelsen Romsdal, som var smelter. Skiftet er datert 26.04.1694. Enke: Maret Christensd. Barn: Christen Olsen, Anders Olsen, som da var i København, Christopher Olsen, smelter, gift og hadde barn, Chatrina Olsd. gm Mogens Olsen Jempt, Anne Olsd. gm Ole Tronsen. I tillegg hadde han en uekte datter: Maret Olsd. gm Jørgen Jetmundsen (skomaker i manntall 1705).I manntall 1705 er nevnt ved gruvene Christopher Romsdal, g. og 2 s., derav 1 gruvearb. Broren Christen er ikke nevnt.Mvh Odd Tjade

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erik Aas

Mulig et spor:I et skifte i Røros bergrett, 20/3 1748, s.540, etter Anders Larsen Rytter på Tolgen hytteplads kartlegges hans søsken og deres familier. En av hans søsken har jeg notert slik:Anna Larsd. Rytter død g.m/sal. Endre Olsen Romsdal. Barn: Lars Endresen bor i Romsdalen og Ingeborg Endresd. i Romsdalen.Jeg vil tippe at Endre O. var født rundt 1670.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Når vi er inne på denne slekta, er det noen som kan bekrefte Astrids antakelse i innlegg 25575 Lenke når det gjelder Marit Olsdatter Tronshat, gift med smelter Ole Christensen Haugen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Tjade

Skifte finnes etter sl. Ole Tronsens enke, Anne Olsdatter Romsdal, s. 645 i Røros Bergrett skifteprotokoll. Jeg har, dessverre, ikke notert innholdet. Der bør barna hennes være omtalt.Mvh Odd Tjade

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Alander

Jeg sier takk til dere som har kommet med tilleggsinformasjon. Dermed har en vel kommet dit det er mulig å komme (bakover, til de eldste personene i slekta) på Røros.Men hva med sammenhengen mellom Romsdalsfolka på Røros og Kvikne på 1600-tallet/først på 1700-tallet. Har noen informasjon som kan kaste lys over dette? Særlig da hvorvidt den Kristen Romsdal som dukker opp på Kvikne på 1600-tallet hadde noe med Romsdalsfolka på Røros. Den informasjonen jeg har om aldre osv. fins i innlegg nr. 2. Har kanskje ikke Romsdalsfolka på Røros og Kvikne noe med hverandre å gjøre, til tross for Kristen-navnet på begge steder?Mvh. Arild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.