Gå til innhold
Arkivverket

[#48549] Søker Thora Margrethe Arntz Svardal, født 26.07.1887

Gjest Kirsten Falch
 Del

Recommended Posts

Gjest Kirsten Falch

Thora Margrethe Arntz Svardal (død januar 1914)var gift med Haakon Hjalmar Qvistgaard (død 18.04.1944). Thora og Haakon er min mormor og morfar, men det har hittil ikke vært mulig å finne ut noe om Thoras slekt. Vet hun reiste til USA i 1909 og kom tilbake 1912 (dette går også frem av emigrantlister), men forøvrig kan jeg ikke finne henne i noen folketellinger. Er det noen som kjenner til henne eller hennes slekt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsten Falch

Takk for svar! Dette er faktisk det nærmeste jeg har greid å komme også, men er usikker. I hennes dødsannonse står det Thora Qvistgaard, f. Arntz, (og hvor kommer det navnet fra?), men vet hun også het Svardal. Hun og to brødre har muligens hatt stefar (K.M. Aronsen) og kanskje moren het Arntz som pikenavn og Svardal i første ekteskap?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

Dette finner du under de scannede kirkebøkene for Østfold og Sarpsborg: 1878-1891, Ministerialbok.http://www.arkivverket.no/URN:kb_readDette har du kanskje fra før, men jeg tar det med. I tredje bok av Våre Falne står følgende:Qvistgård, Håkon Hjalmar, skipsfører, Oslo. Født 20. Oktober 1888 i Oslo, sønn av Christian Qvistgård, f.1861 i Jylland, og Fanny f. Hansen, f. 1858 i København. Gift 1915 i Oslo med Nora Jensine Beck, f. 1887 i Ski. 6 barn. Styrmanns- og skipperskole.Var utsatt for torpedering to ganger under krigen 1914-18. Seilte under siste krig i alliert fart, og døde 18. april 1944 som følge av krigshandlinger på sjøen. Gravlagt i Brooklyn. Krigsmedaljen. Omtalt i Norwegian Shipsmasters` Publication, Norsk Skipsførertidende nr. 5, 1944.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsten Falch

Opplysningene om Haakon Qvistgaard har jeg, og har funnet hans slekt langt tilbake på Jylland. Den eneste vi frem til nå ikke har greid å finne ut om, er Thora, så tusen takk for hjelpen! Min mor forsøkte å finne opplysninger om Thora, men visste ikke en gang hvor i landet hun kom fra. Thora døde da min mor var ett år, og som det fremgår giftet Haakon seg året etter med Nora Beck (som da altså var min mors stemor). Iflg. min mor ble Thora sjelden nevnt, og min mor våget aldri å spørre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest Tore S. Falch

Fra én Falch til en annen: Jeg er ganske sikker på at morens navn er Karen Berntsen Berg. (En av Toras faddere er forøvrig pige Johanne Berntsen - kanskje en søster?)Legg også merke til at det står 'v.1883' mellom rubrikkene for foreldrenes fødselsår. Dette var altså året de ble gift - men jeg kan ikke finne vielsen i Sarpsborg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei !Ser jeg feil, om jeg ser i dåpen scanned kirkebok så er denne Thora født 24/9 1886 og i overskriften skal hun være født 26/7 1887 ?Kan det da være riktig Thora ?Marie Stephensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsten Falch

Det er høyst sannsynlig riktig Thora - hennes fødselsdato har variert, alt fra 1886 - 1888, også fødselsdato. Det er såpass mye annet som stemmer, bl.a. opplysninger om at hun hadde stefar, og antagelig hadde brødre.Forøvrig takk for hjelp fra Tore S. Falch, når jeg ser på skriften nå, ser jeg at du antagelig har rett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...
Gjest Kirsten Falch

Er det noen som har kjennskap til Thoras brødre, David Svardal, f. 1887 og Einar Svardal, f. 1890? Finnes det en etterslekt kanskje??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...
Gjest Kirsten Falch

Jeg har fortsatt ikke lykkes i å finne ut noe mer om Thoras brødre - prøver meg derfor igjen - er det noen som vet noe mer, enten om hennes brødre eller foreldre? Det kan se ut som faren, Ole Svardal emigrerte til Amerika i 1892, og at moren en eller annen gang før 1900 giftet seg på nytt med K.M. Aronsen, opprinnelig fra Sverige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.