Gå til innhold
Arkivverket

[#48550] Ane Katrine Martinsdtr Ustrand f. 1888 på Ørlandet

Gjest Kjellaug Robberstad Petit
 Del

Recommended Posts

Hvem var foreldra hennes? Hun ble gift med Ola Mathisen, men vi vet heller ingenting om han. De skal ha bodd på Ørlandet og siden i Kristiansund.Takk for eventuell hjelpmvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Marion Røen

Jeg finner ei Ane Katrine Martinsdatter, men hun er født i 1880 iflg FT 1900: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=5&filnamn=f01621&gardpostnr=395&personpostnr=2344&merk=2344#ovre>Lenke I Ørlandboka, bind III, side 179, er denne familien omtalt under Solheim og Solset, bnr. 13 og 14 på Utstrand: 'Martin Jakobsen Utstrand er født 10.7.1858 som sønn av Jakob Larsen (på bnr 3), gift i 1880 med Anne Peternille Olsdatter, født i 1859 som datter av Ole Petter Pettersen, husmann i Bjugn. De fikk 9 barn.'Anne Katrine, f. 16.1.1880, var deres eldste barn:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John H. Aarønes

Hei!Eg veit ikkje om dette kan vere den Ole du nemner, men han her er i alle fall født på Ørlandet på gården Lystad [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=4&filnamn=f61621&gardpostnr=17&personpostnr=115&merk=115#ovre>LenkeDet er kanskje den same du finn att i folketeljinga for Kristiansund som skipper i 1900, men då gift med ei heilt anna dame.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjertelig takk for innlegg, dette paret er nok det rette for blant deres fire barn sammen var eldstemann Agnes Otelie.Ole hadde vært gift før og hadde sannsynligvis 4 barn med første kone.Står det noe om hvor Ole Mathiassen kom fra?mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Marion Røen

Paret fikk også tvillinger på Ørland i 1922 (skannet kirkebok for Ørland på 'nettet'). Ved vielsen står det at Ole var født i Kristiansund, sønn av skomaker Mathias Evensen. Kanskje er ham som er på Strinden i 1865 ?: Lenkemvh Aud Marion

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nok en gang hjertelig takk. Den ene av tvillingene er min søsters svigerfar og de er alle fremdeles i livet, så derfor skrev jeg ingen navn. Men nå er det jo helt sikkert at det er rette folka.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Marion Røen

Hei igjen Ja, jeg regnet med at det kunne være slik (10) og 'begrenset' svaret mitt. Jeg har også bygdebøker for Åfjord, så dersom du ønsker det, kan jeg se hva jeg finner om familien lenger bakover senere i dag.mvh Aud Marion

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempefint, Aud Marion! Nå blir min svoger glad, de har ikke fått vite mye om familien sin.Nå er jeg på ferie i Norge, så det er ikke sikkert jeg svarer før jeg er tilbake i Frankrike.Vi er veldig glad for alt vi får.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser av linken til Ole Mathiassens konfirmasjon (9)at mora var Lisabeth Olsdtr, det ser ut for at han er født utenfor ekteskapet. Fant denne ene Lisabeth Olsdtr i Kristiansund: Lenke Hans far Mathias Evensen finner jeg og med to andre barn og mor Johanne Lovise Johnsdtr Soknæs.Er det sikkert at det er samme Mathias Evensen?mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Marion Røen

Nei, det er jeg slettes ikke sikker på, men det er vanskelig å finne andre som heter Mathias Evensen. Jeg har også funnet det samme som deg ang. Johanne Johnsd. Soknæs, men var svært usikker på om det var rette karen. - og se hva jeg har funnet her: [url="http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ftliste.aspx?ft=1875&knr=2001&kenr=002&bnr=0204&lnr=00og>Lenke her:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Marion Røen

Opplysninger fra Åfjord og Jøssund gårdshistorie, bind II, 1801 - 1875, av lektor Hans K. Hansen, side 242; Finset Mathias Jensen, f. 1754, sønn av forrige oppsitter Jens Persen og første kone Anne Persd. Mathias ble i 1791 gift med Maria Jonsd., f. 1770, datter av Jon Larsen Møreaunet og kone Maren Kristensd.De fikk 9 barn; deres 7. barn var Mette, f. 28. aug. 1804. Mette ble gift 8. sept. 1825 med Ole Arntsen 'Ole Arntsen var født ca 1792, var visstnok en utenbygdes gutt som ble konf. 1810 fra Valen under Rømmen, i 1824 nevnes i Lysøysund.'Ole og Mette fikk 9 barn (de 2 første er tvillinger). Mathea er deres 3. barn; født 7. november 1827, gift 18. okt. 1852 med ungkar Ole Peter Persen Kroken.Side 252; Kroken 'Per Olsen, f. 1792, konf. 1810, sønn av Ole Persen Grimstad og kone Elen Persd. Han er, uvisst når, blitt gift med Anne Sofie Persd., hvormed han i allefall hadde 2 barn: Ole Peter, f. ca 1821 og Elen Katrine.''Per Olsen var først gårdm. på Grimstad og nevnes første gang i 1844 i Kroken, hvor han må ha overtatt løpenr. 78 b. Noe bygselsbrev nevnes ikke i panteregisteret. Hans kone var da sanns. allerede død, da hun ikke nevnes, men de 2 nevnte barn hadde han med seg. Per Olsen var av god familie, og både han og hans barn nevnes ofte som faddere.' Han døde 5. aug. 1867, 75 år.'Ole Peter Persen, den foregåendes sønn, nevnes som innerst i 1853 og som gårdmann i 1857, og må altså ha overtatt gården etter faren, men allerede 1860 flyttet han med kone og barn til Bottengård i Bjugn.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen Aud Marion og tusen takk!Jeg har en fornemmelse at det er samme karen!! Ettersom min svoger har forstått av sin tante var de ikke riktig sikker på denne bestefaren.Han har nok reist litt omkring da!mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer tilbake til innlegg 9, jeg er ikke sikker på navna som står der for Oles foreldre (nr. 3)mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Marion Røen

Det hadde nok gjort seg med lokalkunnskap, det er sikkert. Ole M ble født 24.06.1867 og døpt 13.10.1868; dette er jo anført ved konfirmasjonen hans - og han er oppgitt født i Kristiansund. Jeg fant ei Lisabeth Olsdtr. på Smøla i FT 1865: LenkeI mellomtiden kan jeg jo ta med mer fra Ørlandsboka: Utstrand, b.nr. 3 'Ola Larsen er født i 1762 som sønn av klokkeren Lars Jonsen på Hårberg (II, side 205), gift første gang i 1785 med Berit Andersdatter' (døde barnløs i 1787). 'Ola gifta seg andre gang med Karen Hansdatter fra Grande. De fikk fem barn.' Ola Larsen døde i 1825. Han drukna sammen med Jakob Abrahamsen og Hans Tøkersen. Sønnen Lars, født 26.3.1794, ble neste bruker. Lars Olsen ble gift første gang med Kristianne Hansdatter født 1787 som datter av Hans Pedersen på Opphaug. De fikk fem barn. Deres 5. barn var Jakob, født 1.2.1828 - han ble neste bruker. Jakob Larsen ble første sjøleieren. Gift i 1852 med Anne Katrine Hallsteinsdatter født 16.3.1831 som datter av Hallstein Larsen på Hoøya. De fikk 5 barn; Martin var deres 3. barn. Broren Lorents Henrik, f. 1.5.1856, ble neste bruker. Martin; født 10.7.1858 (2).mvh Aud Marion

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk igjen for enda mer info om denne slekta.Ja, det hadde gjort seg med litt lokalkunnskap, jeg er overhodet ikke kjent der oppe.Mathias Evensen har vært en vidløftig kar, det ser absolutt ut for at det var samme karen fra Hedmark.Min svoger sier de hadde slekt som kom fra Smøla, så denne Lisabeth du har funnet er nok sikkert Oles mor ettersom han ble konfirmert der.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Marion Røen

Nå er saken på Smøla/Kristiansund i de beste hender; Jeg la inn spørsmål på DIS`s slektsforum under Smøla. Er det noen som er god på Kristiansund så er det Tore Kristiansen !mvh Aud Marion

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Aud Marion, ser du har fått svar på DIS, men jeg har ikke koden min her i Norge så jeg kommer ikke inn. Men dette er nok rett person som Ottar Sletnes nevner for Ole Mathiasen/Mathisen var enkemann da han giftet seg med Anne Katrine Martinsdtr. Min svogers tante (en av tvillingene) husket at han hadde 4 barn i 1. ekteskap og deriblant en sønn Karl. De andre var hun ikke sikker på, muligens en Johan. LenkeAnne Katrine hadde og ett barn og så fikk de 4 sammen: 2 døtre først og så tvillinger (gutt og jente). Datter nummer to (Marie) er død.Barna av første ekteskap var jo ca 20 år eldre og de hadde liten eller ingen kontakt med dem.Min svoger er som sagt barnebarnet til Ola etter 2. ekteskap, det vil si at han må være 1/2 søskenbarn til Ottars svigerinne.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers fant jeg en Mathias Evensen som flytter fra Hedmark i 1861, han var da 19 år, men da var han bosatt på Hoel: LenkeKanskje en mulig kandidat til Oles far.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.