Gå til innhold
Arkivverket

[#48550] Ane Katrine Martinsdtr Ustrand f. 1888 på Ørlandet

Gjest Kjellaug Robberstad Petit
 Del

Recommended Posts

På Fs finner jeg en Mathias Evensen f. 13 august 1842 med foreldre Even Carlsen og Johanne Eriksdtr. LenkeDen Mathias som drog til Hammerfest hadde jo barn ved navn Karl og Johanne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Marion Røen

Hei Da er vi vel kommet så langt vi kan komme med Oles mor Lisabeth Olsd. (se svar fra Tore K).2 barn i Trøndelag, en sønn i Kristiansund - og 7 barn i ekteskapet; Mathias må ha vært en mann med dametekke !mvh Aud Marion

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjertelig takk for all hjelp.Eneste jeg synest er rart er at Ole står som født i Kristiansund ved konfirmasjonen, men nå ser det ut for at han er født på Kinn.Men det er vel slik det skal være, da er det vel og muligheter til å finne mer om Mathias Evensen.En fin helg til deg og-:)mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha lest siste innlegg på DIS, har jeg leita etter Husby i forskjelige variasjoner i ft 1865. På Næsset i M&R finner jeg en Evensdtr som tjenestepike på Husby der, kanhende en søster? [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=12&filnamn=f61543&gardpostnr=453&personpostnr=2585#nedre>LenkeI Sør Trøndelag er det og Husby i Børsens prestegjeld, flere Evensen her: Lenke Her er det en Evensdtr og faren er Even Jonsen og disse kan og være gode kandidater som slekt til Mathias:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Marion Røen

Hei Det blir nok helt nødvendig med bygdebøker skal vi komme videre; om ikke det finnes noen som alle rede har bøkene tilgjengelig og kan bidra her ? (for egen del har jeg stor tro på at slekta finnes på Møre, men jeg har jo tatt feil før !)mvh Aud Marion

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det har du sikkert rett i.Har lest siste nyheter på DIS, så det ser ut for at Lisabeth Olsdtr er funnet og det var kjempebra.Har ellers prøvd å finne Mathias Evensen i globalsøk 1865, alle mulige varianter av fornavnet og også etternavnet, men finner ingen som kan passe i M&R. Merkelige greier, han må da eksistere.Vi får vente å se om noen har bygde bøker, håper at det kan bli en løsning her og.Ha en fin helgmvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Fredly

Hei! Ole Mathisen står omtalt i bind 9, s. 190 av Smølaboka, og i bind 7, s. 395. Hans mor Elisabeth Olsdatter Hanaseth f. 1843 i Øre av foreldre Ole Thronsen Hanaseth, født i Nesset og kona Lisabeth Johnsdatter f. Heggem 1817, se Gjemnesboka bind 1, s. 651. Elisabeth flytte sammen med sine foreldre og søsken i 1870 til Hals på Tustna, men i Tustnaboka står de ikke nevnt. Elisabeth giftet seg i 1870 med Karl Oluf Olaussen Levanger f. 1851 fra Brustuå på Veiholmen. De hadde ingen barn, men Elisabeth hadde altså sønnen Ole Mathisen (Mathiassen) f. 1867 på Kinn i Øre. Som far står Mathias Evensen Husby. Ole ble gift første gangen med Ingeborg Nikoline Johansdatter Brattvær f. 1867 fra Kruken bnr. 19 på Brattværet, Smøla. De har fremdeles etterslket her ute (Brun).Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Fredly

Kan forresten opplyse at Karl Oluf og Elisabeth reiste til USA og bosatte seg i Elk Rapids i Michigan. De tok til seg en jente, Eline (Ellen) Marie Paulsdatter f. 1871 i Strandebarm, som ble gift i USA. Om barna hennes, se Smølaboka bind 9, s. 190. På side 189 i samme boka er det et bilde fra Elk Rapids, der Karl og Elisabeth trolig er med. Jeg viste dette bildet til et barnebarn av Ole, og hun var helt sikker på at dette var hennes oldemor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for det, denne Elisabeth er og oldemor til min svoger via hennes sønn Ole så det hadde vært interessant å få dette bildet.Er det mulig å skanne det? Jeg bor ikke selv i Norge så lån av bygdebøker kommer nok ikke på tale.Mathias Evensen som var Oles far ser det litt værre ut med, vi var nok på feilspor med han fra Hedemark. Men det var jo litt av et sammentreff at to med samme navn skulle begge være skomakere.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Marion Røen

Jeg har også lett etter Mathias Evensen - uten å finne ham. Jeg har bestilt bygdebøker fra biblioteket, men det jo merkelig at det er umulig å finne ham i FT 1865 ?mvh Aud Marion

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint &at du kan kikke i bygdebökene!Det rare er jo og at min svoger har hôrt fra sin familie at denne karen skulle komme 'austanfrå' - men nå får vi vente og se hva dukker opp.Jeg har prövd med globalsök av alle varianter og finner heller ingen andre.mvh Kjellaug (tilbake i Frankrike i dag)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aud Marion, jeg håper du ser dette da jeg ikke finner igjen innlegget på DIS hvor du skriver om Ole Timansson Halle og Ingri Olsdtr Öye foreldra til Daniel Olsson Hals.På Halle i Stangvik (M&R) finner jeg en Timand Mariusson som kan være far til Ole T.: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=7&filnamn=f11564&gardpostnr=31&personpostnr=701#nedre>LenkeFinner og et ekteskap for Ole Timandsson og Ingri Olsdtr i Stangvik i 1805:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Marion Røen

Hei Jo da, jeg er innom her også. Det var nok ikke jeg som la inn opplysningene du ikke finner. Du kan se på Slektsforum under Smøla eller Kristiansund. Stangvikbøkene har jeg ikke; bare kopier av noen sider som angår mi slekt.mvh Aud Marion

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.