Gå til innhold
Arkivverket

[#48606] Lars Ellingsen Røttingen, Os pr.gj. f. ca 1795-1797

Gjest Ann Kristin Sandholt
 Del

Recommended Posts

Lurer på om det finnes noen som kan hjelpe meg med å finne ut hvem Lars var gift med, hvor og når de giftet seg. Vet at de har i hvertfall 3 barn født fra ca 1825 til 1832. De heter Johannes, Elling og Anne. Alle barna skal være født på gården Røttingen. Vet også at Lars levde, og bodde på gården Røttingen ved 1865-folketellingen.Skulle noen ha opplysninger om hans aner, ut over det jeg har spurt om, vil jeg bli kjempeglad.Ann Kristin Sandholt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

Iflg. FS hadde Lars Ellingsen og Brite Larsdtr. 3 barn: Johannes d.28-5-1826, Elling d.16-11-1828 og Anna d.24-4-1831. Vielsen her:Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Haaland

Du finner også å lese om Lars Ellingson Røttingen og Brita Larsdtr. indre Haugland i Os-soga II og III av Nils Tveit :-) mvh Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til både Carsten og Arne for nyttig info. Skal forsøke å få tak i Os-soga som du henviser til, Arne. Skulle det være noen som har ytteligere info om aner, vil jeg være takknemlig for det!Ann Kristin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...
Gjest Terje Hatvik

Fiskar og gardbrukar Lars Ellingson Røttingen i Os (1797 - 1877) vart gift i 1824 med Brita Larsdtr. indre Haugland (1792 - 1864).Born: Johannes Larsson (1826 - 1882), fiskar, overtok gardsbruket e. faren, g.1855 Guro Andersdtr. Halhjem (1822 - 1895). Tre døtre vaks opp: Brita (1847 - 1928), Inger/Ingeborg (1855 - 1943) og Larsina (1858 - 1933).Elling Larsson (1828 - 1906), fiskar g.1876 Gurina Jensdtr. Røttingen (1851 - 1936), b. Bjørnarøy under Lepsøy i Os. Fire søner: Lars f. 1877, Jens f. 1881, Johannes f. 1884 og Elling f.1890.Anna (1831 - 1910) døydde ugift i 1910. Ho budde då hjå niesa Inger Johannesdtr. og mannen Lars Nilsson på Røttingen. Inger og Lars vart gift i 1883.Lars Ellingson Røttingen sine foreldre var fiskar Elling Johannesson Røttingen (1768 - 1832) og kona Helga Larsdtr. indre Haugland (1773 - 1836). Elling J. sine foreldre var fiskar Johannes Johannesson Spansteigen (Heggeland) (1730 - 1807) og kona Magdela Olsdtr. Røttingen (1735 - 1810/12).Helga L. sine foreldre var gardbrukar Lars Olson indre Haugland (1738 - 1796) og kona Brita Hansdtr. Ferstad (1742 - 1810).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Terje. takker for interessen du har vist for mitt innlegg. Jeg hadde allerede fått tak i alle opplysninger som du ga meg, beklager at jeg ikke hadde notert dette i innlegget. Jeg holder på å nøste opp denne famillien for min svigerinne, og lurer derfor på om du er en av etterkommerenne etter noen av de nevnte personene. Jeg forsøker også å finne alle etterkommere etter nevnet Lars Ellingsen Røttingen, men kan ikke se at jeg har deg med. Noe som kan ha sin helt naturlige foklaring i at det er utrolig mange selvfølgelig, og ikke lett å finne alle.ha en fortsatt fin dag!Ann Kristin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Hatvik

Hei du. Nei då, eg er ingen etterkomar av Lars Ellingson Røttingen, men det er det mange andre som er ;)No går ikkje gards- og ættesoga i bygdebøkene i Os lenger fram enn til om lag 1937 for den søre, ytre delen av Os, medrekna Øyane; dvs. den grenda som utgjer Røttingen, Bruarøy, Vedholmen, Sundøy, Lepsøy, Bjørnarøy og Brattholmen - og fram til 1940/41 for resten av bygda/kommunen. Du finn (og har vel funne) ein masse etterkomarar i bygdesoga fram til dette. I tillegg bør du leita vidare i databasen 'Døde i Os 1885 - 1973' her på Digitalarkivet. Og om du til dømes kjem over ein Elling Røttingen eller ein Elling Lund ved å google desse namna, så har du ein nolevande slektning.Eg ser at eg skreiv litt feil i innlegg (7): Elling Johanneson Røttingen og kona Gurina Jensdtr. hadde fem born. Den eldste var Marta, f.1876, d.1894. Broren Lars var fødd i 1879, ikkje i 1877.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for superrask tilbakemelding. ser ut til at jeg må lete videre i digitalarkivet eller nettet forøverig, i tilegg til den familien jeg allerede har tilgang til. Men takk enda en gang for din interesse.Ann Kristin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...

Hei, min svigerinne, som jeg gjør denne jobben for er tipp-tipp-oldebarn til Lars. Her kan det hende vi kan hjelpe hverandre videre.?Takker for at du har lagt inn et innlegg her, og håper vi kan holde kontakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mona Nygaard

Hei Ann Kristin :)Min mormor het Jenny Røttingen, hennes foreldre var Johannes Bertin Jonson Røttingen og Anna Pernille Marie Knutsdatter Salbutræ. Johannes foreldre var Brita Johannesdatter Røttingen og Jon Nilsson (Ytre Moberg) Røttingen mvh Mona

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, da har jeg funnet alle dine navn i mine papirer! kan du sende en mail til min mailadresse, så kan vi fortsette å utveksle opplysninger, vi kommer vel inn på noen nålevende personer etterhvert.Min mail er annkristin.sandholt@hotmail.commvh Ann Kristin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.