Gå til innhold
Arkivverket

[#48650] Walstad/Hvalstad

Gjest Wenche Waler
 Del

Recommended Posts

Gjest Wenche Waler

Hei!Går Walstad under Asker? Har tidligere etterlyst opplysninger om Even Ingebretsen f. ca 1771 som i 1800 gifter seg i Frogner kirke med Martha Olsdatter fra Drammen.Eneste opplysning om Even er at han bor på Walstad. Jeg har funnet en Christen Ingebretsen som også bor på Walstad. Kan disse være brødre? Christen kjøper gården Vestre Hennum av Borger Olsen,som er en av forloverne til Even Ingebretsen.Utdrag fra Vestre Hennum gård:Det var skifte etter Ingeborg Hansdtr. i 1806. Da opplyses det at sønnen Borger hadde vert hjemme og tjent moren i 9 år. Samme året ble det utstedt kongeskjøte for 800 dlr. til XV) Christen Ingebretsen, f.ca. 1769, d. 1855, g.m. Kristine Hansdtr., f.ca. 1783, d. 1857. Barn: Maren, Gunhild, Kari, Ingebret, Ragnhild (?), Ellen (se nedenfor), Helle (g.m. Anders Knutsen Opsal), Anne Marie (g.m. Nils Jensen Opsal). I 1854 solgte han for 900 spd. og livøre til svigersønnen XVI) Narve Trulsen Solberg, f. 1813, d. 1857 (hengte seg), g.m. Ellen Christensdtr. Hennum, f. 1820. Barn: Christian, Truls.Kan ikke finne Christen eller Even Ingebretsen på 1801 tellingene. De er av en eller annen grunn ikke kommet med?Wenche Waler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Kan det tenkes at dette er den Even Ingebretsen ( Engebretsen) som du leter etter i 1801? LenkeIkke så alt for langt unna Walstad, Asker:Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Her er det vel snakk om Hvalstad i Sylling i Lier og ikke i Asker.Her er vielsen 5/2 1800 hvor han står oppført som Even Embretsen Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

De 3 andre barna som jeg fant på FS var Marie f. 27/9 1807 på Kroft/Kraft eie, Ole f. 12/8? (dpt.9/8?) på Hennum eie og Hans f. 24/12 1815 på Tranby eie, husfolk.(Disse 3 er sjekket mot kirkebok.Jeg hadde håpet at navnene til barna kunne fortelle noe om navnene til deres foreldre. Mulig det finnes flere barn mellom Marie i 1807 og Ole og Hans.Det er langt mellom barna, og det er ingen Embrets../Ingebrets.. blant fadderne. Griserud gård er et navn som har gått igjen.Ellers finnes det også noen andre Embretsen'er som også får barn i tiden rundt 1800: Anders (1804), Svend (1798), Ole (1801) og Knud (1802).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Gård Dokka som er nevnt i innlegg 7 finner du litt om under Hårberg i bygdeboka ( slutten av kapitlet. Dokka : 1844 1889 Ole Evensen f. 1812 Hennum eie.Her er ellers mye interessant lesestoff i bygdeboka. God fornøyelse!Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Deet blir født en Even Engebretsen i Asker 20/11 dpt. 26/11 1775, Engebret Torstad og Mari Pedersdt. En Engebret Olsen Tostad 57 år ble begravet 16/10 1781 i Asker.Jeg vet ikke om Even levde opp, men jeg finner han ikke i Asker i 1801.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Waler

Hei Berit og Gunn!Takk for opplysningene og hjelpen.Etter det jeg kan se er ikke Even eller Christen født i Lier, men de begge bodde på Hvalstad da de giftet seg.Visste ikke at det var noe som het Hvalstad i Sylling.Ser at det er kommet noen kirkebøker defra,men i nyere tid. Regner med at Sylling tidligere gikk under Lier? Even giftet seg som tidligere sagt i Frogner kirke i 1800 og barna er født i Lier fra 1800 og fremover.Rart at de er falt ut av tellingen for 1801. Legger ved utskrift fra tellingen i 1815 fra Lier hvor en finner fam. Sønnen Hans som er født i 1815 er ikke med der,men han var født sent på året.Har funnet noen barn i mellom der som døde tidlig og en som døde uten navn. Ser at det er vanskelig å tyde noe ut i fra fadderne,da det ikke finnes noen Ingebretsen der. Merkelig at heller ikke Christian Ingebretsen er med på 1801 tellingen. Dette er blitt litt av en nøtt for meg.Folketeljing for Lier 1815 Sokn Matr.nr. Stand Førenamn Etternamn Fam. stilling 2546 Trandbye Annex 128 gårdbrukere Helle Torstensdr. kone 2547 Trandbye Annex 128 gårdbrukere Torsten Amunds. sønn 2548 Trandbye Annex 128 gårdbrukere Gulbrand Amunds. sønn 2549 Trandbye Annex 128 husmenn Andrias Ols. 2550 Trandbye Annex 128 husmenn Anne Andersd. 2551 Trandbye Annex 128 husmenn Even Embrets. 2552 Trandbye Annex 128 husmenn Marte Olsdr. 2553 Trandbye Annex 128 husmenn Ole Evens. sønn 2554 Trandbye Annex 128 husmenn Mari Evensda. datter 2555 Trandbye Annex 128 tjenestefolk og dagleiere Lage Pedersen Wenche Waler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

hei, jovisst er det gård(er) i Sylling som heter Valstad (riktignok uten H). Du finner mange opplysninger hvis du går inn på hjemmesidene til Lier Historielag: www.lier.historielag.org.Går du til 'slektsforskning', finner du døpte i Lier, vielser, døde i Lier, konfirmerte m.m. I tillegg er det lagt en lenke til 'Liers historie', jfr. innlegg 8. Bare søk på Valstad. De er lagt ut et par skannede kirkebøker for Sylling, starter i 1883, hvis jeg ikke husker feil. Før det er 'Lier' de rette bøkene.vennlig hilsen Astrid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Waler

Hei ! Har funnet en Ingebret Halvorsen som bor på Valstad gård i Sylling,Lier, så han skulle være en god kandidat?Han får barna: Halvor f. 20.1-1766Anders f. jan-1768Hans og Mari f.1911-1770Halvor og Hans f.3.11-1773Svend f. 10.2-1777Even som jeg søker er født ca 1771 og kan da komme mellom her? Det samme med Christen. Kan de av en eller annen grunn ikke ha kommet med i kirkebøkene?Ble ekstra ivrig når jeg så at det var tvillinger i fam. noe jeg har funnet i alle ledd fra datter til Ole Evensen, Ellen ( min manns oldemor)og frem til i dag. Vår yngste datter fikk tvillinger i des. ei jente og en gutt, toeggede som jeg har hørt er arvelig?Legger ved utskrift av gårdshistorie hvor en finner barn av Ingebret Halvorsen.DRAG Gården var blitt overtatt av VIII) Anders Ingebretsen Engereie (sønn av Ingebret Halvorsen og Oline Olsdtr. Svangstrand), døpt 1768, d. 1841, g.m. Kirsti Vernsdtr. Toverud, f. ca. 1764, d. 1840. Barn: Oline (g.m. Hans Olsen Torsrud), Ingebret, Vern, Berte (g.m. Anders Knutsen Bakkerud, Tveiten), Sven (til Steglehaugen, bnr. 4), Kristine (g.m. Hans Svensen Røyne), Ole, Ingeborg (g.m. Lars Andersen Myrbråtan, Holmen), Peder (d. ung), Elling (sinnsyk). Han lånte 271 dlr. i 1800. I 1829 kjøpte han til et skogstykke av Røyne (gnr. 183, bnr. 1) for 400 spd. av Erik Håkensen Hennum, og tok da pantelån for hele kjøpesummen hos selgeren. Gården ble delt i to like store bruk i 1836, da sønnene Vern og Ole fikk kongeskjøte på hver sin halvpart. Foreldrene og den sinnsyke broren Elling fikk 1ivøre, som ble anslått til 100 spd. årlig. Husmenn.Fra 1797 nevnes bondens bror Hans Ingebretsen, f. 1773 på Svangstrand, d. 1812, g.m. Astrid Olsdtr., f. ca. 1771. Barn: Ingebret, Ole, Oline, Birte, Herman. I 1799 fikk han beskjed av sin bror at han måtte flytte innen første faredag i 1800. Noen grunn til utsigelsen blir ikke oppgitt. Det opplyses at Han brukte Løkka og Nordjordet. Men han fortsatte å bo på Drag til han døde. Hans kalles husmann med jord i 1801. Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

alt er nok mulig, Wenche, også dåpsbarn vi ikke finner. Det pussige er, at jeg, og flere med meg, har leita etter dåpen til Kirsti Vernsdatter Toverud, hun som giftet seg med Anders Ingebretsen Drag. Det hersker ingen særlig tvil om at hun er datter av Werner Toverud, men dåpsinnføringen finner vi ikke. Både mannen min og jeg har hennes farmor blant våre aner. Antar du har fått det med deg, men også Anders og Kirsti fikk tvillinger, Ole og Ingeborg i 1805, og da står hun i kirkeboka med feil patronymikon: Berntsdatter. Det er ingen tvil om at hennes far het Vern/Wern/WærnVerner/Werner (ja, du skjønner hva jeg mener),så de som førte kirkebøkene gjorde selvsagt feil noen ganger.Jeg tenkte et øyeblikk på likheten mellom EVEN og SVEND, men i kirkeboka står det helt klart en S. Dessuten kan Ingebret staves på mange måter (jfr. Wern), Engebret, Ingelbrigt, Embret m.m., så her er det mange muligheter. Jeg har dessuten ofte opplevd at oppført alder er feil, både med 5 og 10 år + at foreldrene kan ha bodd en kort periode et annet sted. I ditt tilfelle Hole, Drammen eller en annen 'nabokommune' og evt. barn har blitt døpt der. Har du funnet Even eller Christen blant de konfirmerte? Jeg fant Kristi 6. mai 1781, 16,5 år (men ingen dåp..).Lykke til videre, hilsen Astrid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Waler

Hei !Takk for hjelpen Astrid.Nei,det er ikke lett når en ikke finner vedkommende i kirkebøkene. Her er en kandidat til Christen Ingebretsen, men faren heter Johannes Engebretsen. Engebret Halvorsen kone,Oline er en av fadderne,så det må være en forbindelse her.Døypte i Lier 1764-1777 Prot. ref. Side Døypt År Sokn/Kyrkje Ekte/uekte Merknad 412 Lier Mini 5 84 13.03. 1768 1768 Sylling E K: Konen introd: 17 April af Jr: Grønbek. K: Døpt av: Jr: Grønbek Sylling. K: Således anmeldt af Peter Henriksen. Rolle Still./sivilst. Førenamn Etternamn Bustad Kjønn Fødd 2121 Barn Christen M 10.03. 1768 2122 Far Johannes Engebretsen Enger Eje 2123 Fadder Engebret Halvorsen Svangstrands hustru Oline K 2124 Fadder Kari Rolfsd Skiæret K 2125 Fadder Hans Stensen Svangstrand M 2126 Fadder Ole Gulbrandsen Enger Eje MWenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Waler

Hei igjen!Her har jeg funnet en Christen Engebretsen til. Han er født i jan.1768,men jeg klarer ikke å tyde hvem hans foreldre er.Noen som kan hjelpe? Ser at noen av fadderne heter Ingebretsen.LenkeWenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Hvor står den dåpen? Alt jeg kan finne er en Engebret Hansen Svangstrand som 6/1 døper sønnen Anders f. 1/1 (s.80) og en Christen Engebretsen som 31/1 dåper datteren Aase f. 22/1.(s.82)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Waler

Hei Berit!Du har rett,beklager! Er litt vanskelig å lese kirkebøkene.Noen ganger står navnet på barnet først og som i dette tilfelle navnet på faren først.Når det gjelder Christen Ingebretsen som er født 10.3-1768 og døpt 15.3-1768 heter faren Johannes Engebretsen. Han har da ikke tatt farens fornavn. Regner med at Christen Ingebretsen som blir komfirmert i 1789 17 1/2 år gammel er samme person.Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Waler

Hei !Ibid hva betyr det? Er det et sted/gård? Kan ikke finne det noe sted. Dette står bak navnet til flere personer jeg har søkt. Se vedlegg på Embret, sønn av Even EmbretsenLenkeWenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

I innlegg (10) kom jeg med et forslag. Jeg har ikke funnet denne Even død i Asker og finner han heller ikke i 1801. Asker og Lier ligger inntil hverandre og det var mye trafikk mellom disse 2 stedene. Derfor er muligheten der for at Even i Asker kan være den som ble gift i Lier i 1800.Men man bør vel først finne dødsfallet til Even i Lier for å finne en ca. alder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

Det dør en Even Ingebretsen Hårbergeie i januar 1845, 74 år gammel. Det kan muligens være han? Alderen stemmer iallefall bra,hilsen Astrid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

Marte Olsdatter dør 90 år gammel i oktober 1869, også hun på Hårbergeie, jfr. innlegg/lenke 7 og 9. Så det er trolig rett mann i 1845,Astrid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche  Waler

Hei !Takk for svar.Da har jeg fått oppklart hva ibid stod for. Legger ved lenke til Even Ingebretsens død. Det er sparsommelig med data. Det står ingen ting om hvor han var født,men han må ha noe med de andre Ingebretsen(Embretsen å gjøre. Det er for mange sammentreff. Håper på å få løst denne gåten,men det ser mørkt ut. LenkeWenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.