Gå til innhold
Arkivverket

[#48656] John Hanssen Glenne (?) i Frogn, Akershus

Gjest Erik Jørgensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Espen Tjernshaugen

Til Eva ( 24 ), datoen du oppgir på Hans Halvorsen stemmer nok, men jeg er ikke kar om å finne den i de scannede kirkebøkene eller i de digitaliserte kirkebøkene på Digitalarkivet.Jeg finner faren Halvor Greesen / Gregersen som far to ganger, og som fadder flere ganger, men ikke sønnen Hans sin dåp.Kan du hjelpe meg ?Espen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva McKenna

Send meg en mail så skal jeg sende deg det jeg har på Halvor Gregersen, for han hører vel ikke hjemme her. emckenna at online.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Espen Tjernshaugen

Til Eva i ( 22 ), Hans Halvorsen ( Vold )gifter seg i 1815 med enka på Fuglesang. Frogn Gårdshistorie konkludere med at det er samme person som Hans Halvorsen fra Eikeberg i Lier. Han var ganske aktiv i området nordre Frogn, bl.a. på Kai, Slottet, Sønstedalsbråten og Fuglesang.Da han gifter seg 1815 blir han titulert som dimitert jeger og ungkar, 37 år gammel. Alderen tilsier at han er født rundt 1778. Da var han ca. 16 år i 1794, og kan da ha blitt far. Men dette vet jeg ingenting sikkert om, men muligheten der. Her er vielsen oppført som nr. 45 LenkeEspen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Espen Tjernshaugen

Til ( 10 ) og ( 21 ), Frogn gårdshistorie nevner at Hans Jonsen og Abigael Jonsdatter også hadde sønnen Baltzer i tillegg til de andre søsknene.Når han samtidig nevner sønnen Johan, og ikke en datter Johanne, kan det tyde på at Johan kan være rett da forfatteren må ha hentet opplysninger fra andre steder enn 1801 tellinga om barna, for der er ikke sønnen Baltzer med.Men ikke vet jeg om det er rett.Espen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Aasmundrud

Søket etter søket etter foreldrene til Erk Jørgensens tippoldefar, John Hanssen Glendeplads blir stadig mere spennende. Hans Michelsen Bech (innlegg 22) er vel også en 'kandidat'. Hans sønn Johan ble døpt i 1795 (nr. 64)i Ås. Faddere var: Jon Jonsen Fron, ?? ?? Husbye, ?? Nathansdatter Flespield ?, Marthe Christiansdatter Schiellerud, Marthe Nilsdatter Fuglesang. Hans Michelsen Dahl og Johanne Christensdatter Tomter ble viet i 1783 i Frogn (nr. 28),og ved ft. 1801 er Hans bonde og selveier på Bech i Nordby. Hans Michelsen Solien u. Sundbye dør i 1807 (nr. 49) 48 år gml.Jeg finner ingen John Hansen (f. i perioden 1792-1796)konfirmert i Ås, men en Johan Hansen Høsemark, 16 år, konf. i 1810 og to Johanne Hansdatter den ene fra Kain, 15 år, i 1808 og den andre fra ?? stad, 16 år, i 1809.Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Jørgensen

Tusen takk for en overveldene respons på mitt debattinnlegg. Jeg har fått mange fine innspill som jeg kan bygge videre på.Med vennlig hilsen Erik Jørgensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Espen Tjernshaugen

Sporet om Hans Halvorsen har jeg fått god hjelp av Eva Mckenna til å se på, Det har da vist seg at mange kilder gir totalt forskjellig opplysninger om denne person. Det vil ikke nytte å plassere han som en eventuell far til Johan Hansen før hendelsene i livet til Hans Halvorsen er utredet på nytt.Som det blir sagt i ( 30 ) er sporet rundt Hans Mikkelsen Bekk spennende.I Frogn Gårdshistorie sier forfatteren at Hans Mikkelsen visstnok kom i fra Mellom-Dal i Frogn,En annen bygdebok som blir kalt for Frognboka ( har kun kopi av noen løse sider ), mener forfatteren at Hans Mikkelsen kom i fra Dal i Oppegård ( dengang anneksprestegjeld u Nesodden.)Frogn gårdshistorie om Fuglesang:'ca. 1790 giftet enken Maria seg igjen med Ole Mikkelsen som visstnok var fra Mellom-Dal. barn: Maren Abigael, Hans, Mikael. Ole ble den første selveier her. I 1802 anga han at han to-tre år tidligere hadde kjøpt Fuglesang for 550 rd, og at han ventet på kongeskjøtet fra København med det første. Han fikk det i 1804, kjøpesummen var da steget til 600 rd. Etter Maria Hansdatters død giftet Ole seg med Maria Kristiansdatter Mellom-Dal, og fikk sønnene Ole og Kristian. Ole Mikkelsen døde 1814, og Maria Kristiansen giftet seg igjen ( 1815 ) med Hans Halvorsen Vold.'Frognboka om Bekk:'Hans Mikkelsen eide Bekk 1794-1802. Han var født 1757 og var sønn av Mikkel Hansen Dal i Oppegård. Broren Ole satt med Fuglesang i Frogn. Hans ble gift 1783 med Johanne f. 1757, datter av Kristen Karlsen Tomter ( fra Støkken V.) Barn: Mikal f. 1787, Kistine f. 1791, Johan f. 1794, Kristian f. 1798, Maren f. 1801. Hans og Johanne hadde før bodd i Bekkensten under farens gård Tomter. I 1802 flyttet de til Drøbak og solgte Bekk til Johannes Kristensen.'Espen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrin Jegersberg

Hvis en går ut i fra kirkebøkene, så er dåpen til Hans Mikkelsen i kirkeboken på Nesodden, 22/5, dette kan tyde på at han kommer fra Oppegård. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7543&idx_id=7543&uid=ny&idx_side=-23>Lenke , vielsen til Hans og Johanne i Ås 28/9 Permanent sidelenke: Lenke og familien i 1801

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Aasmundrud

Til (32): Det er ganske sannsynlig at Hans Michelsen Bech kom fra Dahl i Oppegård. Som et mal á propos til din gjengivelse fra Frogn gårdshistorie om Fuglesang: Frogn gårdshistorie er belemret med en del 'unøyaktigheter', f.eks.: den enken som Ole Mickelsen giftet seg med i 1789 het Maria Hansdatter Flespield og ikke Maria Kristiansen.Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.