Gå til innhold
Arkivverket

[#48678] Knud Øy's Arvinger Vågå

Gjest Siv Storø Nesse
 Del

Recommended Posts

Gjest Siv Storø Nesse

I registeret til Opplands lagmanns dombøker 1748-1783 Har jeg funnet: LenkeVet noen noe mere om arvingene og hvem var Knud Øy og hans forfedre? Vet noen om hans kone Rønnaug Olsdatter? Var Knud Øy Knud Pouvelsen Øy? Vet en del om etterslekten til hans sønn Christen Knudsen øy.På forhånd takk.mvh Siv Storø Nesse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brage H. Pedersen

Hei Siv! Jeg vet nok dessverre ingenting om hans arvinger, men jeg kjenner navnet Knut Øy fra Årbok for Gudbrandsdalen 1964, en historie som i alle fall er interessant nok i seg selv. Personen i domboken er vel samme Knut Øy som kastet ut husmannen Bersvein Hansson (1728-1800) fra Bersveinplassen under Snerle etter at den ble lagt under Holungsøy søndre (Øy), noe som førte til en langvarig prosess som til slutt endte i høyesterett i København, der Bersvein fikk medhold og tillatelse til å flytte tilbake på plassen. Bersvein Hansson var min 5. tippoldefar.Jeg vil råde deg til å sjekke i Årbok for Gudbrandsdalen 1964 og se om det står noe mere om Knut der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Siv Storø Nesse

Joda Brage, det er samme Knud. Jeg har samme forfedre som deg, Bersvein er en av mine forfedre og det er også Knud Øy.Jeg har desverre ikke tilgang til denne årboken, vet noen om hvor den eventuellt kan skaffes? Eller kan noen hjelpe meg videre her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brage H. Pedersen

Jeg regner med at du kan bestille boka fra bibliotekene på Lillehammer eller i Gausdal (som jeg vet har hele samlingen), og sikkert andre biblioteker i Gudbrandsdalen. Kan jo ta litt tid, men det tror jeg er den eneste måten å få tak i den på, hvis du da ikke kjenner noen som eier den. Kan selvfølgelig skaffe en avskrift for deg av det angjeldende kapittelet, men det vil også ta litt tid. Når du nå nevner det så mener jeg å huske navnet ditt i forbindelse med Preststulen-slekta. Er det sånn at det er mulig å koble etterslekta til Knut Øy til Preststulen, eller er det på en annen side? Kunne vært interessant å vite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Siv Storø Nesse

Det er ingen koblinger mellom disse to slektene som jeg vet om. Det dreier seg om en annen gren Det morsomme er at Knud Øy er en av min morfars forfedre og Bersvein Hansson en av min mormors.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brage H. Pedersen

Prøvde å legge inn et innlegg nettopp, men det ser ut som om det ikke kom fram. Vil bare foreslå Bygdebok for Vågå og Sel i tillegg til årboken, for stoff om Øy og kanskje også Knut. Vet ikke om du kanskje har sett der allerede. Hvis du er interessert i informasjon om Bersveinstugu- og Preststulen-siden, har jeg masse liggende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Siv Storø Nesse

Det har jeg allerede fått, av din far tror jeg det var.Men er det noe nytt er jeg svært interresert!!Tror faktisk jeg var en av bidragsyterne tilPreststulen i Vågå: Slektshistorie og ættetavler;-)Meget bra arbeid du gjorde der!!!E mailen min er Siv.nesse@lyse.net

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brage H. Pedersen

Det var nok min farfar, Frode. Han er sterkt interessert i slektsforskning. Ellers så må jeg bare takke for at du synes det var en god oversikt =) Det kommer hele tiden ny informasjon, så man blir vel aldri helt 'ferdig', særlig mht. de yngste generasjonene, som ofte er vanskelige å spore. Hvis du skulle komme over noe nytt stoff på den siden, er det bare å sende. Adressen min er brage_hp@hotmail.com Lykke til med undersøkelsende omkring Knut Øy!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Jeg regner med at dere har utvekslet svaret på innledningsspørsmålet? Ellers har jeg en del opplysninger. Knut Øy er bror til en av mine forfedre. Vi har ellers flere etterkommere her i bygda. Og av Taulstadslekta er det arvinger nedover hele Gudbrandsdalen, både 'ekte' og 'uekte'. Det er ellers slekt både nede på Hedemarken og bort til til Hadeland. Kanskje burde vi sammenlikne det vi har og utveksle?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Dess mere jeg ser på dette debatt-temaet, så blir jeg usikker. Her må det være flere Knut Øy? Den som var gardbruker på Øy er f p Taulstad (Tolstad) og gift til Øy. Da blir det ei anna kone. Disse Taulstad-folka hadde muligens en iboende lidenskap for å bryte ekteskapet. Kan dette være nok en Taulstadættling født utenfor ekteskap? Den Knut som var på Øy, hadde ingen sønn med navnet Kristen med sin kone Rønnaug Iversdatter Øy, født på Øy. Han kunne selvsagt vært gift to ganger. Jeg har ikke ført inn når Rønnaug døde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai M Kveum

Til innlegg 1. Ætta hans Knut Øy av M Høgåsen, Årbok for Gudbrandsdalen 1964, s.220: Enn han Knut Øy da, som finn-tøkja spådde om? 'Ætta hans skulle ikkje sitja lenge på Øy'. Om han Knut Øi veit tingbøkene å melde at han låg i retten jamt med saker, og at han tapte meir enn ei sak. Han var ' ein tingstut' som dei sa, dei gamle. Han var f.1697 og døydde 1760. Kona hans, Rønnaug Iversdotter Ner-Øy f.1706 var gardjente, og ho vart tvinga til å ta han Knut, enda ho sperra lenge mot. Ho fekk ikkje ein glad dag i lag med husbonden sin, er det sagt. Dei hadde mange born, men ætta kom bort frå garden heller snøgt. Borna var: 1. Ivar f.1728 2. Pål f.1729. Kom åt Glimsdal, Lom. 3. Hans fekk skjøte av mor si 1770 for 3400 rd. Men berre 5 år etter sat han så trongt i det at han laut selja til Sigurd Sve. 4. Ola f.1739-96 kom åt Ner-Bråtå g.m. Anne Olsdtr. Har ei stor ætt etter seg i Sjårdalen og vidt i kring. 5. Anne vart gm Kristen Ellingsbø 6. Marit gm Ola Åseng, sidan med Syver Eiriksson. 7. Kari gm Ivar Sandbu. 8. Anne f.1746, g 1776 med Hans Eiriksson Sandbu. Etter at dette er skrive, finn eg at Sjugurd Sve sat med garden berre nokre få år. Alt 2. mars 1778 selde han til Pål Knutsson (f.1729) 4 huder for 1956 rd.I Slekter i Vågå og Lom av Pål Øystein Kvarberg, Vågå 1997 er det på s.175 ( første utgaven)oppgitt hvor Rønnaug er fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Kai M. Kveum: Kunne du da vennligst presisere hvem Rønnaug Knut var gift med i og med at Pål Ø. Kvarberg har sagt noe om det for å få min påstand i innlegg 11 bekreftet eller avkreftet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Den omtalte Knut Øy var opprinnelig fra Tolstad; Knut Paulsen Tolstad (1697-1760) gift med Rønnaug Iversdtr. Øy (1706-1773).Knut var sønn til Paul Hansen Tolstad (1652-1739) og kona Anne Olsdtr. (1678-1732) fra Rusnes.Rønnaug var datter til Iver Larsen Øy nedre (?-1714) og kona Marit Svendsdtr. (?-?) fra Mo.Skifte etter Knut på Ner-Øy den 31. oktober 1760 viser at kona Rønnaug Iversdtr. levde enda, og disse to hadde barna: 1. Iver myndig, 2. Paul myndig, 3. Hans myndig, 4. Ole 21 år, 5. Anne gm Christen Ellingsbø, 6. Marit 17 år og 7. Anne d.y. 14 år.Den Christen nevnt i innlegg (1) er åpenbart ikke sønn av Knut Paulsen Tolstad/Øy og Rønnaug Iversdtr. Øy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Siv Storø Nesse

Dette er opplysninger jeg har,Sønnen til Knut het Christen Knudsen Øy, og var husmann uten jord, født på Øy i Vågå i 1773. Kona hans var Guri Pedersdatter, født i 1775. Øy er sannsynligvis den gården som senere er kalt Holungsøien Søndre.Er Øy den plassen som senere ble kalt Brænde Plads?Tydeligvis må den Knut jeg leter etter være av Øys eie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brage H. Pedersen

Christen Knudsen f. 1773 er helt tydelig ikke sønn av den Knut Øy som levde 1697-1760, men kanskje er en sønnesønn (mul. oldebarn)? Legg merke til navna på ungene, Knut og Rønnog (Rønnaug). Kan kanskje være lurt å sjekke om noen av barna til 'gamle Knut' giftet seg med en Christensen eller Christensdatter? Det dreier seg i alle fall ganske sikkert om samme gård som 'gamle Knut' bodde på, nemlig Holungsøy søndre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Siv Storø Nesse

Når jeg går inn på arkivnettet for Oppland finner jeg dåpen til Christen Olsen Øiseje Det er barnebarnet til nevnte Christen i mitt forige innlegg.Fadderne som står oppført er Ole Poulsen, Iver Amundsen, Ole Olsen, Rønnog(Gjordemoder) og Mali Olsdatter.Foreldrene er Ole Christensen Øiseje og Kari Pedersdatter Øiseje.Alle faddere ovenfor utenom Rønnog står oppført som bosted Øiseje.Det var vel vanligt at det var familiemedlemmer som sto som faddere? Kansje jeg må sjekke opp disse nermere. Mali tror jeg er en av halvsøstrene til Christen hans far fikk barn med 3 forskjellige som vi har funnet ut av. Nemlig Anne Olsdatter Skotlien, Anne Eriksdatter Hågenstad og Kari Pedersdatter Han skal også ha en bror som het Ole Olsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Siv Storø Nesse

Dåpen fant sted 20.09.1829 Han ble født 12.09.1829 Jeg kan jo legge til søsknene hans også og det som er funnet der: Per Olsen Sandbakken Ole Olsen sandbakken Marit Olsdatter og Rønnaug Olsdatter.Navnene til Christen Knudsens barn er Rønnog Christensdatter(f.1797), Knud Christensen(f.1798)og Ole Christensen Sandbakken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Jeg regner med at det er denne Christensen Olsen det dreier seg om:[url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=4&filnamn=f61744&gardpostnr=210&personpostnr=1400&merk=1400#ovre>LenkeJeg har funnet skifte etter hans mor Kari Pedersdtr. som døde på Sandbakken 22. november 1857, 54 år gammel ifølge kirkeboka.Foruten ektemannen Ole står følgende barn oppført: 1. Christen 30 år, 2. Peder 26 år, 3. Ole 16 år, 4. Marit 14 år og 5. Rønnaug 10 år gammel. Det opplyses at de tre eldste var fraværende ved skiftet som er datert både 18/6-1860, 2/8 og 19/10-1861 og 10/4-1862.Enkemannen Ole Christensen Sandbakken giftet seg på nytt den 30. okt. 1860 med pike Anne Eriksdtr. Ødegården (41) fra Lesja, hennes far; Erik Eriksen Randen.Ole Christensen Sandbakken fikk med Anne Eriksdtr. barna Mari f. 1861 og John f. 1865 Denne familien finnes på Sandbakken i 1865:LenkeOle Christensen Sandbakken døde 6. mars 1877 i en alder av 69 år ifølge kirkeboka, og det ble holdt skifte etter ham den 3/11-1884.Foruten hans gjenlevende kone nr. 2, Anne Eriksdatter, står følgende arvinger oppført:1. Peder død, etterlater en datter Kari Grut 17 år, Meldal, bosatt hos sin mor Jøda Grut, 2. Kristen Storøen, Overhalla, 3. Ole, skomakermester i Kristiania, 4. Rønnaug Regstad, enke, Meldalen, 5. Marit Regstad, myndig, Meldalen 6. Mari Olsdtr. myndig, bosatt Kristiania og 7. John Olsen 20 år.Den avdøde Ole Christensen er uten tvil identisk med Christen Olsen Sandbakkens drengebarn Ole f. 1/1-1808 og døpt i Vågå 17/1-1808.Hans foreldre, Christen Olsen og Marit Syversdtr. giftet seg 7. april 1806 med Johannes Lundeløkken og Syver Knutsen som kausjonister.De fikk først sønnen Ole f. 10/8-1806, død 9 uker gammel og gravlagt nov. 1806. Deretter Ole f. 1808, Syver f. 1812, tvillingene Knut og Syver f. 1816 og en ny Knut f. 1826 - som jeg har funnet så langt.Christen Olsen Sandbakken døde 12. april 1834, 59 år gammel ifølge kirkeboka. Ut ifra alder ved død, var han født ca. 1775.Den nærmeste jeg finner da, er Ole Knutsens drengebarn Christen døpt 1. advent 1776, med fadderene John Skomaker, Johannes Johnsen, Cornelia ..?.. og Marit Ødegård.I 1801 er det bare denne Christen Olsen som passer i alder:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Ser at jeg glemte og ta med fadderene til de to første Ole'ne, sønner av Christen Olsen og Marit syversdtr. Sandbakken.Ole f. 1806, faddere: Iver Øvre og kvinne, Johannes Hagen, Rønnaug og Guri Lunde.Ole f. 1808, faddere: Erland Olsen, Ellev Jacobsen, Iver Runningen, Ingeborg Øygarden og Ragnhild Syversdtr.De neste barna jeg har listet opp, er å finne på Arkivnett Oppland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Siv Storø Nesse

Ja det er riktig christen Olsen. Kan jo føye til at han fikk et barn til med Anne Olsdatter skotlien, Ragnhild Olsdatter Skotlien f.15.11.1838. Fadderne var : Marit Bergum,.Ane H. Fillensøe, Arne H. Fillensøe og Hans Stenen Hun var oppført som uekte.Tusen takk for opplysninger, jeg ser jeg må jobbe enda litt til med denne grenen da jeg har hatt ukorrekt utgangspunkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Hallvard Sundseth

Hei Siv.Mulig du har det meste av dette fra før, men jeg tar det likevel:Som det går fram av innlegg 21, hadde Ole Christensen og Kari Pedersdatter 5 barn. Peder dro til Kristiania hvor han begynte som skomaker, mens de 4 andre dro nordover til Meldal.Rønnaug var nettopp konfirmert da ho kom til Meldal. Fikk først teneste på Gorset, siden på Jerpstad og Nordgard Stene. Vart gift med Erik Rikstadgjerdet der ho budde til sin død. Hadde tvillingene Johanna og Olava.Søstera Marit var ugift, men ble værende hos søstera Rønnaug på Rikstad all sin dag.Peder giftet seg med Jådda Nilsdatter Stene, og budde i ei stue på en plass kalt Snipen ved Grut i Meldal. (Per Olsen Snipen) De hadde døtrene Kari og Berit.Christen tok tjeneste på Foss i Meldal. I 1851 er han tjenestedreng på Foss i Meldal. Da er han skrevet som far til Ragnhild Olsdtr Hoelsrabben sin sønn Ole Kristensen. I 1854 blir han skrevet som far til Marit Eriksdatter Foss sin sønn John Kristensen. Da er han husmann på Fosshagen under Foss i Meldal. Deretter drar Christen videre nordover til Namsos og Overhalla, der han tar teneste som gardskar på Halvarmo. Her blir han gift med tenestejenta Johanne Halvarmo 17. juni 1860, og blir far til første barnet samme året. De slår seg ned på heimplassen til Johanne, Madsmoen, og får i alt 6 barn. I tillegg blir Johanne mor til et barn Christen ikke tar ansvar for farskap til, Jens Adolf Gulbrandsen (1872). (Jens Adolf utvandrer til Amerika i 1892.)Fint å få oppklart opphavet til Ole Christensen, Aud. Her var jeg nok litt på jordet.Ellers er det jo morsomt å registrere at i folketellinga i 1875 har Madsmoen i Overhalla skiftet navn til Sandbakken.Hilsen Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 måneder senere...
Gjest Kai M Kveum

Sitter og leser litt om Sjugard i Lom og finner der: Knut Eiriksen f.1691. Han ble gift med Anne Jakobsdtr Øy og kom til Øy i Vågå. Ved skjøte av 23/9-1720, tgl. 28/2-1721, overdrar Hans Jakobsen Øy til sin søster Anne Jakobsdtr, gift med Knut Eriksen, odels- og åsetesretten til ' deres påboende gård Øy av skyld 1 1/2 hud med bygsel og landskyld for 20 rd'. Kilde: Olav Bræk, Lom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.