Gå til innhold
Arkivverket

[#48735] Tre stykker Hans Hansen Sund, Røros.

Gjest Astrid Ryen
 Del

Recommended Posts

Gjest Astrid Ryen

Hans Hansen Sund – temmelig forvirrende, for det finnes minst tre ved dette navn på Røros i første halvdel av 1700-tallet.Hans Hansen Sund 18 år i manntallet 1701, ble begravet 13/12-1761 79 år. Alder ved død passer perfekt til alder i manntallet. Han var sønn av Hans Hansen Sund (død før 1701) og Anne Nilsdatter. Søsken: Jon, Nils, Randi.30/4-1726 er det skifte etter Hans Hansen Sunds kone Elen Jonsdatter. Det nevnes en sønn Hans Hansen som da var 17 år. Han er kanskje den Hans Hansen Sund som ble begravet 10/3-1737 28 år, i hvert fall ikke gift etter 1727. Det var også en datter Ellen, 9 år ved skiftet, som ble gift med Ingebrigt Ellendsen Vold og døde bare 25 år gammel.Fra kirkeboka har jeg en Hans Hansen Sund som i 1726 ble gift med Kirsten Olsdatter, vel den samme som var gift med Elen Jonsdatter? Hans Hansen Sund står som far til Elen f. 19/7-1733 og Ingeborg f. 14/10-1735. Jeg tror fortsatt det er den samme Hans Hansen Sund, for blant fadderene på disse to jentene er hans brødre Jon Hansen Sund og Niels Hansen Sund og Hans Hansen Sund som må være sønnen av første ekteskap?Kirsten Olsdatter var 67 år da hun døde i 1749. Alder ved død må være for høy.Den tredje Hans Hansen Sund ble ble gift 8/6-1738 med Malene Jonsdatter (Prytz). HVEM ER HAN? Eldste datter var Agnes (oppkalt etter hennes mor), den neste Randi (etter hans mor?). Denne Hans Hansen Sund får flere barn, faddere bl a Ole Hansen Sund og Johannes Hansen Sund.Ifølge manntall over Verkets folk 1705 var det en Hans Hansen Sund som hadde sin mor å forsørge og en Hans Andersen Sund,også med en mor å forsørge. Begge ugift. Er det noen som vet noen om Hans Andersen Sund? Hadde han etterkommere? Det finnes også en Jacob Andersen Sund som var gift med Gunhild Jørgensdatter Valset. Om Hans A og Jacob A var brødre, så det en enke etter Anders Sivertsen i 1701 med to sønner Hans og Jacob.Min noe svevende teori er at Hans Hansen Sund gift med Malene Jonsdatter, kunne være etterkommer etter Hans Andersen!Håper på en givende diskusjon etter en varm og sommerlig dag.Mvh Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Hei Astri. Er ikke helt sikker hvor jeg har notert det fra, mest sansynlig Rørosboka. Hus 329 : Hans Hansen Sund f 1682 d 1761 g.1. 1726 m Kirsten Olsdatter barn: Ole og Ingeborg. Ingeborg g m Henning Henningsen (Elven G96 br.1) f. 1711 d 1783. G 2 1738 m Malene Jonsdatter (Prytz?). barn: Hans, Jon, Knud, Ingeborg og Agnes f.1733 d.1733 (100 år) 5 barn. Denne Hans Hansen Sund må ant ha ei søster Randi Hansdatter Sund f.1683 d.1767 med tilkn til hus 313 (gård 133 bruk 5), g m Svend Larsen Riise,Røragen. Muligens en bror av disse er vel Johannes Hansen Sund (Røragen) f 1716 d 1791 Hus 318 se og Ingebrigts ett eller annet. g m Karen Bentsdatter Bentgård g.2 m Marit Pedersdatter Dille f 1722. Ser og at Jacob Andersen Sund g Gunhild Jørgensdatter Walset eiet Hus nr 41.Men dette hadde vel du. Mvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Hei Terje.Takk for tilbakemelding, og ikke minst for henvisningene til Rørosboka. Jeg visste at jeg hadde lest et sted at Hans Hans. S var gift med Kirsten Olsdatter og Malene Jonsd, altså hus 329, men det kan umulig stemme. Kirsten Olsdatter død i 1749 som Hans Hansen Sunds hustru, og Hans Hansen Sund som giftet seg 1738 med Malene Jonsdatter må være en annen. Jeg ser det er skifte etter Kirsten Olsdatter, som jeg skal se på i løpet av denne uka.Det stemmer at Randi Hansdatter gift med Svend Larsen Rise var en søster av Hans Hans S født ca 1682, utenom det hadde han en bror Jon Hansen Sund g. 1731 med Karen Hansdatter (bodde på Nyplassen) og en bror Nils som muligens var ugift.Jeg tror det dreier seg om to ulike Sundslekter. Den ene har sitt utspring i Hans Hansen Sund som det var skifte etter i 1694: Enken Anne Nilsdatter og barna Hans 11, Nils 7, Jon 3,5 og Randi 9.Den andre kjenner jeg ikke opphavet til. Til denne slekten hører etter navn på faddere og oppkalling Johannes Hansen Sund som bodde i Røragen (begravet 26/6-1790 75 år), gift 10/7 - 1740 med Karen Bentsdatter. Videre Ole Hansen Sund, gift 24/7- 1735 med Maria Jensdatter (Skanke) (død 1776 65 år. Disse bodde i hus 150. Videre Hans Hansen Sund gift 1738 med Malene Jonsdatter Prytz. Alle disse tre har døtre ved navn Randi/Ragnhild.Det er også en tydelig forbindelse fra disse tre til Jacob Andersen Sund. Jeg har idag sett på fadderne hans sønner Anders Jacobsen Sund og Jørgen J Sund, og det viser sammenheng og slektskap.Det er derfor jeg lurer på den Hans Andersen Sund som finnes i 1705, om han hadde etterkommere. Jacob kunne være hans bror, og Johannes, Ole og Hans hans sønner.Jeg vil ikke hevde påstå at mine funderinger er den absolutte sannhet, dertil er dette for dårlig fundert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jacob Andersen Sund døde i 1744 61 år og her er min 'kandidat' i manntallet 1701 Lenke Er det noen som vet noe om denne familien?Så en rettelse til mitt forrige innlegg 3. avsnitt nedenfra: Jeg har idag sett på fadderne PÅ BARNA TIL hans sønner etc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Hei igjen.Jeg har notert følgende: Jacob Andersen Sund f.ca 1682 d.1744 begr 19/1-1744 g. ca 1720 m Gundell Jørgensdatter Valset f ca 1690. MULIG 7 Barn:1:Anders Jacobsen Sund f ca 1720 g 5/11-1741 Anne Knudsdatter Skomager. Barn:Gunnild f 21/1-1742 og Jacob f febr 1746. 2:Hans Jacobsen Sund f jan 1722 d 12/5-1723. faddere: Mad Sr Jenns Finnis,Siri Laursdat,Sr Jens Finne,Jochum Fridrich Møller og Henning Walset.3:Iflg kirkeboka jan 1725 er fruen igjen introdusert, men har ikke funnet hvilket barn eller om dette er rett.4:Jacob Jacobsen Sund f sept 1726 d 1789 g Anne Joensdatter Ryen f.5/4-1734 Ryen d 1810 Røros ?. 5 barn notert (dette er min gren) faddere til Jacob: Malene Brun,Anne Larsdat Walset,Hr Directeur Bredal,Mons Svend Brun,Mentz Gundelach.5:Anne Jacobsdatter Sund f 2/10-1727 . faddere: M.Barbro Davidsdat,Birte Olsdat,Lucia Svendsdat,Anders Davidsen, Henrich Walnum.6:dødfødt datter f des 1729 begr 11/12-17297:Gunnild Jacobsdatter Sund f 14/10-1730 faddere: Anne Mølman, Karen Henningsdat,Maritte Olsdat Jampt, Henrich Walnum, Lars LarsenFlere barn har jeg ikke notert etter disse. Ser at jeg og har notert Ole Hansen Sund g Marie Jensdat Schanche f.1716. med hus nr 73 b. ? Jon Hansen Sund f 1753 d 1834 g m Malene Andersdat Selboe f 1754 d 1818 med hus nr 105, og et NB slektsnavn Tolgen endret til Selboe. Vet ikke om dette hjelper deg men jeg hadde det på 'blokka'. Mvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Hei. Jeg er en etterkommer av Gunhilds bror Henning Valset så dette var nyttig for meg. Takk for det.Jeg har ingen direkte aner i slekten(e?) Sund, men de er tydelivis i slekt med eller har kanskje det samme opphavssted som slekten Smed eller Sevat(dal). Det er der primært min interesse ligger. Hans/Jon Hansen Sund og Hans/Jon Hansen Smed. er for eksempel faddere på hverandres barn. Jeg hadde en drøm om å kunne avdekke denne forbindelsen, men vet ikke om det lykkes. Det kan kanskje være informasjon i et eller annet skifte, så vi får se videre fremover.Mvh Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei !Kan hende jeg har noe å bidra med når det gjelder Hans Hansen Sund, om det skulle være av interresse ? Men det må jeg komme tilbake til når det er i orden med Embla 2007. Feil i Embla 2007 og det skal komme en oppdatering på feilen.Det jeg husker er Hans Hansen Sund far til Ingeborg Hansdtr Sund f 1746 Røros som gifter seg med Falch ( Kristiansund og Smøla ). Her skal jeg ha en del rundt Hans Hansen og forfedre.Marie Stephensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jo, Marie, det kunne være nyttig å få vite hva du har på den Hans Hansen Sund som var far til din Ingeborg. Mora var vel Malene Jonsdatter Prytz, det stemmer med hva du har lagt inn på Dis-treff. Malene Jonsdatter ble i hvert fall begravet 17/4-1778 som Hans Hansen Sunds hustru, 64 år gammel. Ham fant jeg ikke blant døde i skannede kirkebøker til og med 1797.Mvh Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Hos Jan Erik Aas fant jeg følgende skifter:Skifte 20/11-1751 etter Nils Hansen Sund:Søsken:Hans Hansen SundJon Hansen SkredderKaren Hansdatter Sund, død, gift med bortdøde Halvor Jonsen Herdal. (Søsteren het altså Karen og IKKE Randi)Skifte 11/5 - 1715:Malmknekt Ole Andersen Sund, g. m. Karen OlsdatterAnders Olsen 6,5 årBror: Hans Andersen Sund(Anders Olsen Sund gift 1727 med Beritte Johannesdatter, A O S døde 1758 50 år)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei !Det jeg har er :Hans Hansen Sund gift Anne Nilsdtr:Barn :1. Hans f.1682 2. Hansdtr f. 1685 3. Nils f. 1687 4. Jon f. 1691 Hans Hansen Sund f 1682 gift Kirsten Olsdtr.Barn :1. Jon f.1702 gift Karen Hansdtr. 2. Hans f. 1713 gift Maren Johnsdtr Prytz. 3. Ole f. 1708 gift Marie Jensdtr. Skanche.Problemet er at jeg finner ikke igjen kildehenvisningen i programmet etter feil jeg hadde, men er ganske sikker på at FT, kirkebøker div er sett i. Mente det også var mer, men jeg må bruke mer tid på eventuelle sikkerhetskopier. Så skulle jeg finne det tilbake, så legger jeg det inn her. Men uansett så kan du bruke dette til å finne ut riktigheten.Håper dette var noe til hjelp.Marie Stephensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jeg fant idag skiftet etter Kirsten Olsdatter, Hans Hansen Sunds salige hustru, som ble avholdt 8/11 - 1749. Hun hadde fra et tidligere ekteskap datteren Karen Bergesdatter, som var gift med Peder Knudsen Skanke. Denne datteren og enkemannen var hennes arvinger. Enkemannens bror Jon Hansen Sund var nærværende ved skiftet, og det må her dreie seg om Hans Hansen Sund som var 18 år i 1701.Kirsten Olsdatters tidligere ektemann må ha vært Berge Pedersen, som i sitt første ekteskap var gift med Karen Olsdatter Kurås. Skifte etter henne var i 1716. Jeg visste Berge Pedersen hadde en datter Karen i sitt andre ekteskap, men visste ikke hva kona het før nå idag.Karen Bergesdatter og Peder Knudsens Skanke ble gift i 1743, og blant deres barn ser jeg Kirsten oppkalt, pluss at faddere er Karens stefar Hans Hansen Sund og Peder Bergesen, hennes halvbror, samt hans kone Maren Evensdatter.Kirsten Olsdatters trolovelse med Hans Hansen Sund fant jeg i kirkebok for Røros 1726 for en god stund siden. Dette har jeg visst sagt også lenger oppe.Om Kirsten Olsdatter og Hans Hansen Sund hadde barn sammen, fikk jeg ikke med meg ved å lese på skjermen i dag, men jeg fikk med meg en kopi av den siden det gjaldt. Skal se på dette i morgen. (Med barn mener jeg da Ellen og Ingeborg født 1733 og 1735).Dette skifte snudde vel opp ned på mye for mange!Mvh Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Skankeätten side 167: Peder Knudsen Skancke gift 24/2-1743 med Karen Bergesdtr, f. i R 1718, d. där 1796, begr 6/3, 78 år gammal, dotter av gruvsmed Berge Pedersen (1664-1723) i hans 2:a gifte med Kirsten Olsdtr (16**-1749).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Ingeborg Hansd. Sund født 1735 levde som enke i 1801, og jeg antar det er henne som gifter seg 1764 med Peder Knudsen Rytter. Deres eldste datter KIRSTEN født 1764 Lenke Fadder er Elen Hansd., kanskje søster til Ingeborg født 1733. Kanskje Kirsten Olsdatters alder ved død er for høy? Fikk hun barn med Hans Hansen Sund?Se for øvrig mitt første innlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 år senere...
Gjest Astrid Ryen

Jeg er endelig tilbake med lenker til skiftene etter Hans Hansen Sunds to koner Elen Joensdatter og Kirsten Olsdatter.Jeg har som sagt ikke funnet Elen Joensdatter død, hun kunne sikkert være død før 1720. Skiftet etter Eelen Joensdatter ble påbegynt 30/3-1726:Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Røros bergrett, Skifteprotokoll 3A 04 , 1722-1742, oppb: Statsarkivet i Trondheim.Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/24717/104>http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/24717/104Ifølge skiftet var det to barn: Hans Hansen Sund 17 år og Eelen Hansdatter 9 år, født henholdsvis ca 1709 og ca 1717.Hans Hansen Sund ble gift andre gang 14/4-1726 med Kirsten Olsdatter, som før hadde vært gift med Berge Pedersen, grubesmed på Nyplassen (skifte etter ham 19/6-1723). Ifølge skiftet etter Berge Pedersen var det en datter i hans andre ekteskap med Kirsten Olsdatter: Karen Bergesdatter 5 år.Kirsten Olsdatter døde i 1749 67 år gammel, det er ingen grunn til å tro at hennes alder er feil! Det var skifte etter henne 8/11-1749:Permanent sidelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

De to siste linjene virker noe løsrevet fra det foregående. Hans Hansen Sund må naturligvis være han som ble født ca 1682 og døde i 1761 79 år gammel, den samme som omtales i forrige innlegg.Hans Andersen Sund var ifølge skifte etter Ole Andersen Sund 12/1-1715 avdødes bror. Ole Andersen etterlot seg enken Karen Olsdatter (gift andre gang med Lars Michelsen Grind) og sønnen Anders Olsen 6,5 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Det som står om Hans Hansen Sund (1682-1761) i Rørosboka 4 side 459 (hus 329) må åpenbart være feil. Det som står i Marie Stephensens innlegg 11 om hans foreldre og søsken, er derimot korrekt. Søsteren som ikke er navngitt i skiftet etter faren Hans Hansen Sund i skiftet 30/6-1694, er i skiftet etter Nils Hansen Sund 29/11-1751 nevnt som avdøde Karen Hansdatter, hadde vært gift med Halvor Jonsen Herdal, etterlot seg tre sønner. (Noen søster Randi finnes altså ikke).Jeg trekker frem tre andre Hanssønner Sund, som er vanskelig å finne opprinnelsen til av mangel på kilder:Johannes Hansen Sund, død 1791 75 år, født ca 1716, gift 1740 med Karen Bentsdatter, gift 2 1760, med Marit Pedersdatter Dille. Johannes døper i 1744 en datter RANDI. Ifølge Rørosboka 3 under Røragen ble det i 1747 utstedt et bygselsbrev på plassen fra enken etter Svend Larsen Rise, Randi Hansdatter Sund, til hennes stesønn Lars Svendsen og til Johannes Sund, hennes rette sønn med forrige mann. Hvem var Randi Hansdatter Sunds første ektemann?Hans Hansen Sund, begravet Alle Helgensdag 1798 84 1/2 år, født ca 1714, gift 1738 med Malene Jonsdatter (Prytz). 8 barn døpt, datter nr 2 døpt RANDI.Ole Hansen Sund, født ?, død ?, gift 1734 med Marie Jensdatter (Skanke). 10 barn døpt, de to eldste døtrene er døpt Guren og Ragnhild.Er det noen der ute som har gjort seg tanker om en mulig slektssammenheng mellom de tre siste?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stefan Jansson

HejJag menar att den enda rimliga tolkningen att såväl Ola Hansen Sund (1708-1771), Anders Hansen Sund (1712-1728), Hans Hansen Sund (1714-1798), Johannes Hansen Sund (1716-1791) var barn till Hans Anderson Sund och Randi Hansdatter (1683-1767), som senare blev gift med Sven Larsen Rise i Röragen.Hans Anderson Sund (1679-aft 1716) måste ha varit bror till Ola Anderson Sund (ca 1680-1714) och Jakob Anderson Sund (1684-1744), och barn till Anders Sivertsen Nordfjord (död mellan 1693 och 1701) och hans änka, som Hans hade att försörja i 1705. Hans, Jakob och änkan finns i Mantalet 1701 som Astrid länkar till i inlegg 4. En eventuell koppling till Hans Hansen Sund som dör 1694 (och hans barn Hans, Karen, Nils och Jon) skulle kunna vara att Anders Sivertsens änka var syster med HHS och den som därmed förde in Sund-namnet i släkten. Det kan inte ha varit Randi Hansdatter som har släkt med denna HHS då hon dels är för ung, dels vore det osannolikt att också hennes mans syskon också skulle ha tagit Sund-namnet.Såvitt jag förstår stämmer det överens med alla primäruppgifter, samt namnskick (Randi etc.). Det som också talar till fördel för denna tolkning är at Petronille Jonsdatter Sund (Hans Hansen Sunds 1714-1798s sondotter) enligt Engerdalsboken var av samma Sundsläkt som de som bodde på S. Båtstö i Elgå (nämligen Jakob Jakobsson Sund).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Hei Stefan.Du har kommet til omtrent samme konklusjon som meg når det gjelder de Sund som jeg anser som etterkommere etter Anders Sivertsen og hans enke NN. Det er her naturligvis snakk om en mulig tolkning, disse slektssammenhenger kan ikke kildebelegges i skifter etc, så langt jeg har sett. Alt beror på oppkalling og gjensidig fadderskap, samt et felles slektnavn.I slekten Sund som utgår fra Hans Hansen Sund død 1694 er derimot slektsforbindelsene klargjort gjennom flere skifter. Det er denne slekten som interesserte meg primært, for jeg å se gjennom fadderskap at det må være en slektsforbindelse mellom disse Sund og grubesmeden Hans Jonsen som er 36 år i 1701, gift med Anne Sevatsdatter, deres barn: Hans Hansen Smed (min ane),Jon Hansen Smed og Anne Hansdatter. Slektskapet er fremdeles etter mange år på tenkestadiet.Det du antyder som en mulig kobbling mellom Anders Sivertsens enke og Hans Hansen Sund er interessant.Det var veldig hyggelig å få en tilbakemelding.Mvh Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.