Gå til innhold
Arkivverket

[#48753] Colubus - Norske aner?

Gjest Terje Aarland
 Del

Recommended Posts

Gjest Terje Aarland

For ein del år tilbake var der ein debatt i ei av lokalavisene i Sogn og Fjordane, om at Colubus hadde norske aner.Er det mulig at det var noko i dette eller er det bare einskilde som meiner at det kan vere gode grunnar for å meine noko slikt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai M Kveum

. NST: Innhold bind XXXI - T[orolf], (1945–). Fleip om Columbus.' Melding av Tor Borch Sannes: Christopher Columbus – en europeer fra Norge? Oslo 1991, 236 s., ill., pris NOK 248,–. NST 33 (1991): 230

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jo Rune Ugulen

Det er sjølvsagt berre tull alt saman. Boka vart forøvrig meldt i Norsk slektshistorisk tidsskrift i si tid.Cappelen, Hans. «Fleip om Columbus.» Melding av Tor Borch Sannes: Christopher Columbus – en europeer fra Norge? Oslo 1991, 236 s., ill., pris NOK 248,–. Norsk slektshistorisk tidsskrift 33 (1991): 230–232.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag T. Hoelseth

Jeg tror nok at Colombus' opphav er godt nok dokumentert, men det skal være skrevet en bok med påstand om at Colombus' aner kom fra Norge og at de tilhørte Bonde-slekten (Colombus er vel latin for 'Bonde' - hans egentlige navn var vel Christobal Colon).Det er mulig det er denne boken det dreier seg om, men jeg er ikke 100% sikker:LenkeHvis du googler med begrepene 'Colombus Bonde' så vil du finne diverse nettsteder som skriver om emnet. Underholdende tema, men lite substans.DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Her er noe, trolig fra en omtale av boken:'Tenk om - Christopher Columbus' opphav er norsk.I Tor Borch Sannes bok fra 1991, «Christopher Columbus - en europeer fra Norge?» utgitt på Norsk Maritimt Forlag, sies slekten på farssiden å stamme fra den gamle norske kongeslekten. Via Mørejalsætten overlevde den i linjen Bonde. Fra Hyen, innerst i en trang arm av Vestlandets Nordefjord nedstammet Bonde-ætten. Etter at kong Karl Knutsson Bonde tapte striden om makten i Norge i årene 1448-50, ble familien politiske flyktninger og fikk eksil i Genova i Italia. Columbus far, Dominicus, er dessuten trolig identisk med Pavens generalkollektor i Norden. Han ble beskyldt for underslag. Et ledd av slekta, benevnt Colon, skal ha vært i embete i Romerriket også før denne tid, inntil ca. år 50 e Kr.Årlig hylles Columbus i USA, ironisk ikke bare for den resterende urbefolkning og slavenes etterkommere. Ved kaia i Hyen står Columbus på sin nye sokkel, som aktør i en gudsjammerlig komedie. Han skuer utover fjorden og slutter en imaginær sirkel i voldsspiralen.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løberg

ArnfridKan du ikke være snill å trekke tilbake innlegget ditt? Ingen, ikke minst Tor Borch Sannes, er tjent med at dette trekkes frem igjen. Hypotesen er spinnvill, og det er et under at boka i det hele tatt kom ut. Ta det som den fleipen det er, men hold det borte fra alt som har med slektshistorie å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Kjaære Vene Lars,ved søk på 'Tor Borch Sannes columbus' på Google får jeg 153 treff, så dette er vel ikke noe som bør hemmeligholdes. Og for all del, jeg har ikke sagt at jeg tror på denne hypotesen. Dessuten var det Terje som startet tråden, ikke jeg.Arnfrid M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jo Rune Ugulen

Er det naudsynt å gje dei merksemd? Det kryr av folk som trur på mykje rart, men ikkje noko av det har noko her å gjera.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Det er forøvrig ikke T B Sannes som skal ha æren for åpenbaringen om at Columbus kom fra Nordfjord - det rette opphavsmannen til dette var Svein Grodys.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Denne debatten var ganske oppklarende. Jeg forstår dem som sier at det bare er noe tull, men jeg forstår også dem som hevder noe helt annet. Så får vi tenke det vi vil, interessant var det i alle fall. Takk for alle gode innlegg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

I Columbus-året utkom det en historisk-genealogisk avhandling i Italia (Genova) forfattet av genoveranske historikere som påviste Columbus' aner fra Genova. Boka ble anmeldt kort tid etter, jeg tror jeg leste anmeldelsen i (dansk) Historisk Tidsskrift (ca 1993).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

(9) - det er ingen grunn til å tru at desse hyarane er spesielt lettlurte. Columbus turistsenter fekk namnet sitt akkurat i den tida då debatten om Grodys-teorien var på sitt heitaste, og statuen i Hyen står der nok minst like mykje til minne om diskusjonen som om Christobal sjølv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kåre Petter Hansen

Jeg har hørt at man en gang skal ha vurdert sannsynligheten for at Colón hadde norsk aner. Konklusjonen ble at det var likeså sannsynlig som om at Jesus var fra Namsos;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Cappelen

Var det en het debatt om Columbus' påståtte norske forfedre ? Jeg kan ikke på sparket huske at noen gikk ut og forsvarte boka etter at jeg hadde skrevet min knusende anmeldelse i Aftenposten og No Slektshist Tidss.Forfatteren av boka som ikke var slektsgransker, var selv svært flau. Skylden for bokutgivelsen hviler på de som ukritisk godtok teoriene fra Grodys, uten å sjekke med slektshistoriske fagmiljøer. Bokutgivelsen er i seg selv en merkelig historie, med diverse rare innslag. Grodys hadde allerede før dette gjort seg negativt kjent med sine ufunderte og spekulative teorier om at diverse berømte utlendinger hadde norsk opphav. Under pressekonferansen da boka ble presentert var Grodys tilstede og skal selv på slutten av presentasjonen ha uttalt at han også kunne påvise at Magellan og Vasco da Gama hadde norske farsslekter. Noen av de personer som var der, sa senere til meg at de først da skjønte at det her var ugler i mosen. Men da var det jo for sent å trekke boka tilbake.Statuen av Columbus ble likevel reist med fynd og klem etter at anmeldelsene var trykt, såvidt jeg kjenner til.Hilsen Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Det var skipsreder Knut Utstein Kloster jr som sto ansvarlig for kjøpet av Grodys' manuskript, og som deretter ga oppdraget (via forlaget) til T B Sannes om utgivelse av boka. Sannes står selvsagt ansvarlig for innholdet, - han kan ikke fri seg fra dette ansvaret selv om en annen person var opphavspersonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Sannes fikk dessuten et helt årsverk i lønn for bearbeidelsen av Grodys' manuskript. (Mye mere enn hva Grodys selv fikk ut av arbeidet sitt.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.