Gå til innhold
Arkivverket

[#48758] Aner til Anne Jonsdatter Kuraas 1836-? død i Ålen ?

Gjest Rolf Magne Kirkbakk
 Del

Recommended Posts

Søker anene til Anne Jonsdatter Kuraas f 19 jun 1836 født på Glåmos. Gift med Ole Rasmussen Kirkbak 1837- ? ant død i Ålen.Gift i 1859. Disse tok Rønning som slektsnavn. Ant gården Rønningen gnr 18/1 i Ålen. Barn av disse: Rasmus Rønning 1859-1937 Anders Rønning 1872-1961 Ingeborg Rønning 1879-1963Kommer sikkert fra en av gårdene i Kuråsen på Glåmos.Jeg Har desverre ikke Rb.Så da må jeg be om hjelp til å finne ut av det. RMK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Stolpnessæter

Hei!Anne Jonsdatter Kurås var datter av Jon Olsen Kurås f. ca 1798 d. 1875 og Beret Andersdatter Haugen f. 1809 d. 1887. Dette er Kurås, gnr 19, bnr 6.Jon Olsen Kurås var sønn av Ole Jonsen Kurås f. ca. 1772 d. 1829 og Ingeborg Hansdatter Koch f. ca 1760.Beret Andersdatter Haugen var datter av Anders Andersen Haugen f. 1783 og Beret Sofie Evensdatter Brynildsvold f. ca 1781 d. 1875.Mvh Jon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem er Foreldre til Ingeborg Hansdatter Koch f 1760.Jeg tror jeg muligens kanskje har Foreldrene til Ingeborg , men jeg er ikke sikker på det.Så på FS at Ingeborg hvar gift med en som het Krogen. Kan jeg få vite hvem hun har som søsken. RMK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Stolpnessæter

Hei igjen.Giftemålet mellom Anne Jonsdatter Kurås og Ole Rasmussen Kirkbak er jo beskrevet både i bygdebøkene for Røros og Ålen. Noe er imidlertid litt pussig, for det som står i bygdebøkene harmonerer ikke med kirkebøkene.Ole Rasmussen Kirkbak bodde på Jensvold da han giftet seg i 1859. Giftemålet finnes som nr 9 her: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2399&idx_id=2399&uid=ny&idx_side=-278>Lenke Det som er litt merkelig er at han i følge kirkebøkene slett ikke gifter seg med Anne Johnsdatter Kurås, men Anne Johnsdatter HALDEN. Far er oppgitt til John Olsen Halden. Han ble i 1838 gift med Berit Olsdatter Jensvold, i følge Rørosboka b 4 s. 616. De bodde på Øra, og finnes igjen her i folketellingen 1865: LenkeI 1851 konfirmeres Anne Johnsdatter Valset. Fødselsdato er oppgitt til 04.10.1835, og foreldre er John Olsen Halden og Lucia Andersdatter Hougen. Nr 13 her: LenkeMulig John Olsen hadde et sidesprang med Lucia Andersdatter, eller at de var gift og Lucia døde. Fødsel/dåp finner jeg også bekreftet på Familysearch, med oppgitte foreldre John Olsen og Lucia Andersdatter.Tilbake til Ole Rasmussen. Hans første sønn, Rasmus, blir født i 1859. Dåpen nr 45 her:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Hei Jon.Det er vel ingen annen forklaring enn det foreligger en feilkilde som så er blitt videreført ved avskrift.Feilen stammer kanskje fra den gamle Ålenboka av Reitan, hvor det står at Ole Rasmussen ble gift med Anne Kurås?Ole og Annes datter Ingeborg Lucie døpt i Ålen 16/11-1879 LenkeMvh Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forklaring til Jon Jeg har opplysningen fra Slektsgren etter Christopher Møller 1655-1708 ( Den grønne boka)forfatter Kåre Møller. På side 287 Står det slik: Ole Rasmussen (Kirkbak)Rønning gift 1859 med Anne Jonsdatter Kuraas fra Glåmos ved Røros født 19.6-1836.De tok Rønning som slektsnavn etter gården. Barn. Rasmus f 1859 Anders f 1872 Ingeborg f 1879 Bosatt på Rønningen gnr 18/1 i Ålen Da er det sikkert som Astrid sier RMK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf  Magne Kirkbakk

På side 286 i den grønne boka til Kåre Møller står det. Rasmus Olsen Kirkbak f 1810-1880 gm Ingeborg Ellingsdatter Rønningen fra Ålen født 1816 død 1881 Barn Ole f 1837 (som nemt før) Marie f 22.10.1843 Elling f 18.1.1853 Disse er bosatt på Jensvoll gnr 17 brnr 12 på Glåmos ved RørosDet er vel gården Jensvoll som er tatt som etternavn til Ole f 1837

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Stolpnessæter

Hei Astrid og Rolf!Takk for utfyllende opplysninger. Anne Johnsdatter er min tipp-oldemor. Har snakket med min mor, hun har jo også drevet med noe slektsforskning, og akkurat denne linjen er hun 110% sikker på - Anne Johnsdatter var fra Kurås og intet annet. Mammas farfar - Anders f. 1872 - var jo også veldig klar på dette mens han levde og hadde mye kontakt med 'de på Kuråsen', og han kjente jo såklart sin egen mor.Så det er litt innfløkt - mulig hun da var oppfostret på Kuråsen - i følge Rørosboka tok Jon Olsen Kurås og Beret Andersdatter Haugen til seg Ole Olsen Ryen som 'sytning' fordi de ikke hadde noen sønner selv. Kanskje de ikke hadde noen døtre heller....?Og som du sier Astrid - det er jo kuriøst og kanskje en bekreftelse også - når Ingeborg er oppkalt etter begge sine bestemødre!Men uansett Rolf - så kan jeg ikke lenger gå god for det som står i innlegg 2 - og må kanskje skrive om store deler av slektstreet mitt....:-OMvh Jon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle årstall på barna til Ole Rasmussen (kirkbak)Rønning og Jensvoll ser jo ut til å stemme med resten. Da er det vel feil kone som er oppgitt.ekteskapet inngått også i 1859.Her må det vel til med et nytt oppsett på aner bakover på Anne Johnsdatter Halden.Her trengs det en opprenskning kort sagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Stolpnessæter

Skal sjekke om jeg finner noen Anne Johnsdatter Kurås født i 19.06.1836 - men det blir ikke før kirkebøkene for perioden blir lagt ut her. Hvis jeg finner ut noe mer skal jeg holde deg underrettet :-)Mvh Jon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har vel mailadressen min.Eller du bruker dette temaet.Har du fått et privat spm av meg på din mail ? Mvh Rolf Magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Dåp og vigsel Røros 1829-59 er å finne på VRI, og jeg kan ikke se at Jon Olsen Kurås og Berit Andersdatter Haugen har noen barn døpt i denne perioden.Allerede for lenge siden har jeg satt spørsmålstegn ved deres 'datter' nr. 2 Kirsten Jonsdatter og skrevet i margen at hun var datter av Jon Mathiassen Kuråsen. Hun fikk ifølge RB to uekte barn, Lisbet 1861 med Jørgen Pedersen Wehn og 1869 Berit med Peder Einarsen Rønning.Elisabet Jørgensdatter 4 år bor i 1865 (HUS 248) som pleiebarn hos Tron Pedersen Vigen 56 og hans kone Maria Jonsdatter 37 som jeg tror er Kirstens søster.Kirsten ble født 30/8 - 1834 og foreldrene står på VRI oppført som Jon Mathiassen og Berit Andersdatter. Sistnevnte skal ifølge RB IV være en Haugen, så her er det vel sammenblandingen har skjedd. To Berit Andersd. Haugen, gift med hver sin Jon fra Kuråsen.Deres datter Maria ble født i 1830, hun som er pleiemor for sin søsters uekte barn. Det er slik jeg tror det henger sammen.Mvh Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Stolpnessæter

Lucia Andersdatter Haugen fra innlegg 5 giftet seg 1841 med Kristen Olsen Kurås f. 1796. Anne fulgte da antakelig med til Kuråsen og vokste opp der. Reitan i bygdeboka for Ålen benevner henne bare som 'Anne Kurås', og det var jo sikkert det de kalte henne. Så har Rørosbokforfatterne fablet litt på egen hånd, og endt opp med feil foreldre, som igjen har forplantet seg videre.Forøvrig var farmor til Annes far Jon Olsen Halden, også fra Kurås (Siri Andersdatter f. 1748).Mvh Jon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Hei Jon!Jon Olsen Halden (Hallen) er såvidt nevnt under hus 132 (b. 4 side 198). Faren Ole Jensen Hallen dro nordover, kanskje til Skjervøy i Troms? Flere Hallen finnes der i 1865 og 1875. Du har kanskje aner i denne slekten fra før?Mvh Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Stolpnessæter

Hei Astrid!Nei, har ikke hatt noe befatning med denne slekten fra før. Har nå nøstet meg tilbake til Jens Pedersen Hallen f. 1660 og Marit Larsdatter f. 1658.Jeg så det var nevnt at Ole Jensen Halden dro nordover ja, og kanskje det er slektninger av han vi finner på Skjervøy. Anne M. Hallen (f. Holmboe) i folketellingen 1865 fikk datteren Ovedia med Jens Hallen i 1839 (Lenke). Dette kan jo være sønnen til Ole Jensen Hallen.Det er et skifte etter Ole Hallen Havnes i 1830 i Skjervøy. Kanskje er det Ole Jensen Hallen.Men hvor kommer navnet Halden/Hallen fra? Har også sett navnet Hallum på Røros. Har det noen sammenheng mon tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Hallen er nok, som også Roger de Robelin påpeker i Skankeätten, en slekt med opprinnelse i Jämtland. Det er f. eks. et sted Hallen ved Storsjön ikke langt fra Østersund. Jeg har aner i denne slekta gjennom Øllegård Pedersdatter Halden, datter av Peder (Jensen) Halden og Anne Kirstine Christensdatter, datter av Christen Axelsen og Karen Olsdatter.(Rørosboka har feil foreldre på Anne Kirstine). Karen Olsdatter har jeg ikke klart å finnet opphavet til, men Christen Axelsen var sønn av Axel Skredder og Kirsten Svendsdatter (datter av Svend Smelter og Sophia Christensdatter. Jeg skal vise deg til de hus på Røros hvor disse bodde. Kommer tilbake.Mvh Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

For etterkommerne etter Svend Smelter: se tema 42096, innlegg 11.Axel Olsen Skredder og Kirsten Svendsdatter bodde i hus 52, RB 4 side 27.Christen Axelsen og Karen Olsdatter bodde i hus 107, RB 4 side 111.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på om Anne Jonsdatter Kuraas f 1836 i det hele tatt eksisterer.Har snakket med min kilde angående denne Anne og hvor han hadde informasjonen fra.Er fra den gamle Ålbygg boka. Er det noen som kan sette opp hvem som hører til hvem her. Kan hende at Anne Jonsdatter Hallen er født 19 jun 1836 men at det har blitt brukt feil etternavn her på ekteskapet i 1859 i den gamle Ålbyggboka.Jeg vet som sagt ikke hva som står der. Kan noen sette foreldre/besteforeldre til Anne Johnsdatter Hallen med litt data hvis mulig.Hvem kan så evt være foreldre til denne Anne Jonsdatter f 1836 hvis hun i det hele tatt eksisterer.ER Det enklest å slette den Anne Jonsdatter med foreldre Jon Olsen Kurås og Beret Andersdatter Haugen? RMK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Anne Jonsdatter født 4/10-1835:Individual Record FamilySearch™ Vital Records Index Norway-------------------------------------------------------------------------------- Anne Sex: F--------------------------------------------------------------------------------Event(s): Birth: 04 Oct 1835 Place: Christening: 06 Dec 1835 Place: Roros, Sor-Trondelag, Norway--------------------------------------------------------------------------------Parents: Father: Jon OLSEN Mother: Lucia ANDERSDR--------------------------------------------------------------------------------Source Information: Batch Number: C426433 Source Dates: 1829 - 1844 Film or Fiche Number: 126756 Collection Details: Roros; Den Norske KirkeSe ellers Jons innlegg 5.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Anne Jonsdatters mor Lucia (Løssi) Andersdatter gift med Christen Olsen Kurås i 1865:LenkeAnne Jonsdatters halvbror Anders Christensen Kurås var fadder på Rasmus født 1859 (lenke til hans dåp i innlegg 5)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.