Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#48784] Peder Torstensen og Barbro Amundsdatter, Tolga.

Recommended Posts

Gjest Marie Tollan

Hei!Dette var en nøtt! Jeg har to Peder To®stensen fra Smedgarden på 1700-tallet. Den ene, 1701-1774, er gm Kari Amundsdt Døl 1707-1777. Om henne har jeg notert Caren/Karen/Barbro, sikkert navn jeg har støtt på i ulike kilder. Men ingen aktuelle kandidater har jeg klart å spore opp i den nye Vingelsboka, og noe annet opphav til henne har jeg heller ikke.Den andre Peder Torstensen ca1762-1810 er g1796m Marit Andersdt Stenkloppen ca 1766-1840, så denne er det neppe.Under Prestegarden (Semundsa) i Vingelen finnes Barbro Amundsdt Viksmo 1755-1814 gm Peder Mortensen fra Østermoen i Vingelen. Faren hennes er fra Semundsa, men overtar vel Viksmo på Tolga.Noe lenger kommer jeg ikke i denne omgang. Men jeg har tilgang til en del kirkebøker for Tolga, så er de noe jeg kan bidra med, så si fra.Mvh Marie

Gjest Arve Rye

Odd Tjade Så vidt jeg kan se er etterkommer etter Peder Torstensen, Amund Pedersen fra Smedgården/ Torstensgården på Tolga. Amund var født 1738, død 1824. Tolga-boka s.420. Amund var gift med Kirsti knutsdatter fra Broen, Tolga. Disse ble brukere på Amundsgarden/Ryalen i Hodalen. mvh Arve

Gjest Marie Tollan

Arve! Ja, det kom ei ny bygdebok for Vingelen i fjor, utgitt av Vingelen bygdeboknemnd, red. Anne Berit Nordvang. Etter mitt ringe skjønn er den veldig bra. Det eneste jeg så langt har savnet, er et større alfabetisk personregister med alle brukere oppigjennom...Tror mitt eksemplar ble kjøpt i Vingelen, men regner med bokhandelen på Tynset fører den.

Gjest Odd Tjade

Da har vi rekka bakover: Amund Pedersen Smed/Ryalen, døpt 17.07.1739, g. 19.04.1769 med Kirsten Knutsd. fra Breen.Amund er sønn av Peder Torstensen Smed, f. 1701, begravet 17.06.1774, smed ved Tolga smeltehytte, og røstvender, eide Smedgården, gm Kari Amundsd. Døl, f. 1707, begravet 12.01.1777, datter av Amund Semundssen Døl og Berit Estensdatter.Peder er sønn av Torsten Jonsen Smed, hytteknekt ved Tolga smeltehytte 1681, hyttesmed 1690-1724, eide Smedgården, kalles Torsten Jonsen Dølle i bergverksregnskaper 1681, gm Ingeborg Jensd., f. 1660, begravet 24.06.1733, datter av Jens Jonsen Riise.Torsten er sønn av Jon Hansen Smed, nevnt 1678, og bror til Anders Jonsen røstvender, d. 1698, og Anders Jonsen Bakken. Mvh Odd Tjade

Gjest Marie Tollan

Odd Tjade.1) Her er det noe som ikke stemmer (hos meg?). Foreldrene du oppgir til Kari Amundsdt Døl 1707-1777, Berit Estensdt (Hodal) har jeg født 1706 og død 1733 27 år og Amund Semundsen 1698-1750 52 år. (Tror Robelin er min kilde her.) Har du en forklaring?2) Kirsten Knudsdt 1750-1833 tror jeg ikke kommer fra Breen (som er i Dalsbygda), men fra Broen som ligger i Tolga. Foreldre Knut Iversen Broen og Marit Larsdt Ryalen iflg. mine registreringer, - som ikke nødvendigvis er riktige.3) Kan Anders Jonsen Bakken og Anders Jonsen Røstvender være samme person? Begge er visstnok gm ei Anne Ingebrigtsdt. Ellers har vi i tilnærmet samme periode Anders Jonsen Tolgen og Anders Jonsen Herdal, så her er mulighetene for sammenblanding mange.Takknemlig for innspill.Mvh Marie T.

Gjest Odd Tjade

Takk for korreksjoner og gode spørsmål Marie! Manuset til Robelin er også min kilde.1) Du påpeker en selvmotsigelse i manuset. Tidsmessig kan ikke Kari Amundsd., f. 1707, være datter av Amund Semundsen Døl, f. 1698, og Berit Estensd. Hodal, f. 1706. Dertil nevner ikke skiftet etter Amund Semundsen (1750-51) noen Kari.2) Du har helt rett. Det skal være Broen, en rettelse fra Breen gjort i manuset.3) Det stemmer. En og bare en Anders Jonsen Backen er nevnt i manuset, og det er han som var røstvender og gift med Anne Ingebrigtsd.Mvh Odd Tjade

• 1 år senere...
Gjest Stefan Jansson

Odd (och andre)! Jag antar att det findes godt belegg (i regenskaperne?) for at Torsten Smed hette Jonsen, och var søn til Jon Hansen Smed. I Vingelenboken angis - utan kjeldehenvisning - att Torstens far var Jakob Torstensen på Jordet men det kan ju godt vare feil (endast to av hans barn nemns der).

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.