Gå til innhold
Arkivverket

[#48788] Truls Olsen Narverud født ca. 1720 i Gransherad-Jondalen i Telemark.

Gjest Guro Reinhart
 Del

Recommended Posts

Gjest Guro Reinhart

Har lett etter Truls Olsens dåp i skannede kib, men finner ham ikke.Truls giftet seg 13 sep 1739 i Kongsberg med Gunnor Knutsdatter Nattestad (ref. innlegg 44107).Kjenner noen til hans opphav eller om det finnes bygdebøker som omtalen gården Narverud?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Gransherad-soga (1977), s. 652:'Narverud var frå gammalt plass under Rønningsdalen. Plassen vart rudd og bygd av eon som hette Narve. Narve var f. på Tinn først på 1600-talet, d. på Narverud i 1690. Ein veit ikkje kva kona til Narve heitte, men han hadde ein son etter seg som heitte Ola.Ola var f. 1672, d. 1735. Ola var gift og hadde etter seg sonen Truls, f. 1715, d. 1795.Truls var gift 2 gonger. Første kona heitte Gunvor Knutsdtr. og andre kona var Mari Olsdtr., f. 1730, d. etter 1827.'Det synes å være rom for supplerende forskning!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guro Reinhart

Tusen takk for hjelpen!I dette geografiske området føler jeg meg på noe 'tynn is'.I den anledning lurer jeg på om du vet hvorfor alle barna til Truls og Gunvor - fra 1749 til 1763 er døpt i Kongsberg? Ved datteren Dortes dåp 26 feb 1752 står det i kib at hun er født i Hjartdal men tillates døpt i Kongsberg, det står det ikke ved de andre barnas dåp. Kan det bety at de ikke bodde på Narverud i denne perioden?Hilsen Guro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Det var kanskje enklest å komme seg til Kongsberg, spesielt på vinterstid. Familien leverte kanskje varer til Kongsberg. Jeg vet ikke. At det er spesielt anmerket ved den ene anledningen at barnet var tillatt døpt i Kongsberg, tyder på at familien egentlig sognet til en annen kirke, så de bodde nok på Narverud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Jondalen hørte til flere steder på 1700-tallet. Man må sjekke kirkebøkene både for Kongsberg, Gransherad (dvs. Hjartdal prestegjeld), Flesberg - og til dels Sandsvær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Siste grenseregulering foregikk 1. januar 1964, da 132 beboere i Øvre Jondalen ble overført fra Gransherad kommune (resten av kommunen gikk samtidig inn i Notodden kommune) til Kongsberg kommune. Narverud fulgte med her.Nedre del av Jondalen har derimot fra gammelt sognet til Numedal-kanten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.