Gå til innhold
Arkivverket

[#48797] Barry Nelson - Robert Haakon Nielsen/Nielson


Gjest Dag T. Hoelseth
 Del

Recommended Posts

Gjest Dag T. Hoelseth

Den første skuespilleren som spilte rollen som James Bond, Barry Nelson, født Robert Haakon Nielsen (eller Nielson), døde nylig. Han skal være av skandinavisk herkomst, og navnet tyder vel på at anene var norske. Jeg har trålet igjennom en haug med nekrologer uten å finne mer informasjon om hvem som var foreldrene.[url="http://www.nytimes.com/2007/04/14/obituaries/14nelson.html?ex=1334203200&en=1f304b228bbf47d5&ei=5088&partner=rssnyt&emc=rss>LenkeLenkeLenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag T. Hoelseth

Kort rettelse - Barry Nelson var født i San Francisco, men familien flyttet senere over bukta til Oakland.DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag T. Hoelseth

Nå har jeg ikke tenkt å svare på mine egne innlegg i det uendelige, men jeg skylder vel å følge opp tråden med mer informasjon. Jeg har fått assistanse fra en slektsforsker på Rootsweb for Alameda county, California, og kan allerede nå fastslå at begge foreldrene til Robert Haakon Nielsen (navnet skrives også Haakon Robert Nielsen...) er født i Norge ca. 1893. En Haakon R. Nielsen er født i Alameda county, CA, 16. april 1917 (nekrologene har variert mellom 1917 og 1920, men førstnevnte er altså korrekt), jf. California Birth Index, 1905-1995. WWII draft information bekrefter fødselsåret.Familien befinner seg i Brooklyn, Alemeda, CA, både i ft 1920 og ft 1930. Begge foreldrene var født ca. 1893 i Norge og kom til USA ca. 1913.I 1930 er Robert oppgitt med navnet Haakon - farens navn Leif***, morens navn Betsy. Faren er indeksert som 'Leiffue Nelson' på ancestry.comI 1930 er Robert oppgitt med navnet Robert, farens navn er nå Ted, morens Betsy.Jeg har fått følgende informasjon fra CA Death Index vedrørende moren Betsy:'The CA Death Index entry below is probably for Robert NIELSEN's mother. (Notice her mother's maiden name--this may be a misreading of a handwritten record, and her mother's maiden name may be HAAKON.)California Death Index, 1940-1997 Name: Betsy C Nielsen Social Security #: 551266912 Sex: FEMALE Birth Date: 2 Feb 1892 Birthplace: Other Country Death Date: 2 Feb 1982 Death Place: Alameda Mother's Maiden Name: Holan Father's Surname: Christopherson 'SSDI på Rootsweb oppgir (selvsagt) det meste av ovennevnte. Jeg har ikke funnet noen Leif Nielsen som helt passer, men en Leif Nielsen f. 1. april 1895, d. januar 1963, siste bopel California, SSN 561-03-4820, er en mulig kandidat.DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Dag T. Hoelseth

Faren min er medlem av en lokal James Bond-klubb i Sandefjord og er svært interessert i å finne ut hvor Barry Nelsons foreldre kom fra i Norge. Kanskje dette kan bli et nytt dugnadsprosjekt før julen ringes inn?DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

Det er vel ingen tvil om at Carsten Schanche har funnet riktig Betzy - både fødselsdato 2.februar 1892 og farens patronym Kristoffersen stemmer. Morens tredjenavn Haugland kan godt bli til Holen i amerikanske ører. Her er Betzys dåpsinnførsel: Lenke (Bergen fylke, Korskirken, Ministerialbok nr. B 8 (1889-1899), Fødte og døpte 1892, side 75).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Betzy i 1900 LenkeI 1891 bor foreldrene i Ladegårdsgaten 14 og Ladegårdsgaten 17, begge i tjeneste.Mor er fra Kvinnherad og far fra Davik. Skal se etter dem der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Annes foreldre i 1865 [url="http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=40&filnamn=f61224&gardpostnr=617&personpostnr=3823&merk=3823#ovre>LenkeAnne var ikke så lett, men hun blir faktisk f 1867 Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: LenkeDet var konf i 1882 som viste Haugland Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Det kan se ut for at Kristoffer Kristoffersen (Aase) også er uekte født. Finner bare en kandidat i Davik, med far fra Kroken Hafslo, men dette er da svært usikkert. Aase er ikke nevnt verken ved dåp eller konfirmasjon. Får se litt mer på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag T. Hoelseth

Takk til alle så langt. Nåpr det gjelder Leif Nielsen, så ser jeg at Wikipedia nå oppgir navnet Trygve Nielsen i stedet. Det er jo litt merkelig ift. ft 1920 og 1930... Kanskje han het Leif Trygve eller Trygve Leif og ble kalt for Ted...DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Da kan vi sette opp noen aner på Robert Nelsons morsside:Betzy KristoffersdatterFar: Kristoffer Kristoffersen f i Davik 1868Mor: Anne Johannesdatter f i Kvinnherad 1867Farfar: Kristoffer Olsen f i Luster 1847Farmor: Ingeborg Antonsdatter f i Gloppen 1832 [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11429&idx_id=11429&uid=ny&idx_side=-74>LenkeMorfar: Johannes Tomassen f i Kvinnherad ca 1820 LenkeMormor: Alis Johannesdatter f i Kvinnherad 1829

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Pussig nok finnner jeg en 28 år gml sjømann med omtrent dette navnet i 1819. Det står dessverre ikke om han er gift, men han er norsk. Ellers emigrerer det flere Trygve Nilsen i riktig alder fra 1900 til 1917. Kilde: Ellis Island.De kan vi kanskje finne igjen i Emigrantlistene her på DA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

Jeg har sett på originalen fra tellingen i 1920 (ref. innlegg 21), og det ser ut til at det kan stå ''Triggue''. Jeg kan forstå at det kan leses som både Trijzue og Leiffue, men jeg har sammenlignet med håndskriften i andre navn og kommet til at telleren har ment å skrive Triggue. Det opplyses at han har fylt 27 år, er født i Norge av norske foreldre, at han immigrerte i 1913 og at han ble ''naturalisert' i 1919.Om konen Betsy gis de samme opplysninger når det gjelder alder, fødeland og årstall for immigrasjon og ''naturalization''.Sønnen Hawken eller Hawkon er to år og ti måneder, og han er født i California.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.