Gå til innhold
Arkivverket

[#48809] Ane Marie Hansdtr. g. men Ole Halvorsen Qvamme i Alta ca. 1795-hvor kom hun fra

Gjest Stein Ole Kjær
 Del

Recommended Posts

Gjest Stein Ole Kjær

Noen som kan hjelpe med denne? I en annen tråd er også dette et av spørsmålene (48519). De får datteren Birthe Marie Olsdtr. født/døpt 10. juni 1795 i Alta.Stein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stein Ole Kjær

Takk Gunn, men disse opplysningene er kjent. Problemet (den virkelige nøtten) er hvor Ane marie kom fra, hvem er hennes foreldre. Noen har foreslått Skjervøy, men hverken jeg eller andre har kommet noe lenger. Jeg har drevet på lenge og løst nøtter for meg selv og andre - dette er sålangt den jeg har slitt mest med.Stein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gry Axelsen

Da er jeg tilbake fra fjellet. Hvis jeg skulle følge min inutisjon, ville jeg tippet at Hans Olsen Finsjaa er faren. Finsjaa og Qvamme får så tette relasjoner etterhvert, at en skulle tru de hadde en eller annen slektsforbindelse.i 1801-tellingen står det at Hans Olsen Finsjaa er gift for andre gang.Lenke Peder Andreassen Qvamme er tjenestegutt hos Hans Olsen Finsjaa i denne tellingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stein Ole Kjær

Hmm, denne er jeg mer usikker på. Selv og denne Hans er gift for andre gang, så synes jeg det er rart at han isåfall gir nok en datter navnet Ane. Dessuten så har jeg som sagt en eller annen gang blitt 'geleidet' i retning Skjervøy, uten at jeg husker av hvem. Får nok lete gjennom gamle notater for å se om jeg har dette nedskrevet.Stein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gry Axelsen

Det er ikke uvanlig at to barn av samme foreldre har samme navn. Hvis begge bestemødrene het Ane ville to av døtrene kalles opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stein Ole Kjær

OK - men alderen kan vel umulig stemme på denne Hans Olsen!!! Vi får vel vente til KB'ene er scannet for denne perioden. Da vil vi vel kunne finne evt. hans første kone og evt. dåp for Ane Marie.Stein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Villy Ovesen

Anne Marie Hansdatter sies å være født i 1763, lurte litt på hvilke kilder en har til dette, er det kun FT-1801 hvor alderen hennes oppgis til 38 år.Finner henne i sjeleregister fra 1794, der er alderen hennes oppgitt til 39 år (altså født ca 1755): [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=4336&idx_id=4336&uid=ny&idx_side=-98>Lenke Har ellers kikket gjennom konfirmerte i Skjervøy fra 1772 til 1786, uten å finne noen som passer særlig bra (det nærmeste var Anne Hansdatter, 18 år fra Søerkjos, som ble konfirmert i 1784.Hans Knudsen som det er referert til, bor sammen med sin kone Maria Johannesdatter i Talvik ved FT-1801 (barna Trine, Clemet og Søren er født i Skjervøy):

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stein Ole Kjær

Hvis den Hans Knudsen som det re. til i (10) med lenke er den samme som opptrer som fadder for Susanne, så kan han ihvertfall ikke være Ane Maries far ettersom han da vil være for ung til det. Dessuten - hvilke kilde har du brukt for å plassere barna Trine, Clemet og Søren er født i Skjervøy?Stein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gry Axelsen

Jeg holder på å gå igjennom kirkebøkene for Skjervøy. Utfra navnetradisjon må det være slekt til Knut Clemmetsen Odd Villy refererer til. Den finner jeg på Skjervøy fra 1756. I 1801 bor han i Alta.1801-tellingen, Knut Clemmensen og Trine Hansdatter. Foreldre til Peder og Andreas Nørager:LenkeSkjervøy kirkebok:1756 ligeledes2. døbt et uægte barn hvis fader angaves at være Knud Clemetsøn, Nom: Anne. Test: Anna Maria Meldal, Karen Hansd:, Kirsten Ericsd:, Henric Jensøn, Hans Nielsøn.1758: ) introduceret Knud Clementsøn kone: Trine Hansd: hvis barn blev døbt: Clement Test: Magrethe Gamst. Maren Baarlum. Jens Christian Stabrun. Ole Michelsøn, Rasmus Clementsøn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stein Ole Kjær

OK - men vi er vel egentlig ikke kommet spesielt lengre i leten etter Ane Maries foreldre hvis ikke Gry har rett i (4).Stein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gry Axelsen

Knut Clemetsøn er sannsynligvis fra Danmark:1748 Johan Sørensøns barn af Aarvig Ved Nafn Søren, faddere Vare:Knud Clemmetsøn Oderup Rotsund, Rasmus Clemmetsøn Oderup, Ibid. Greggus Larsøn Uløe. Margrete Jacobsdatter Ibid. Sidsel Arild. Schierføen. Barnets Moder indleed. 34 personer betiente med Absolution og Communion.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gry Axelsen

Nå har jeg trålt gjennom kirkebøkene for Skjervøy og Lyngen fra 1748 til 1767 uten å finne Ane Marie Hansdatter født der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Villy Ovesen

Innlegg (11): Kilden for barnas fødsel er kirkebøker for Skjervøy 1780-1817:(1787) 5de November Mandagen Com: 36.? Døbt uægte Barn Moderen Maria Joensdr. Orvig. Der udlagte til Barnets fader Hans Knudsen Rotsund,Same barn var fød 3de Augusti. Barnets navn er Trine.(1789) Den 8de November Døbt Hans Knudsen og Marria Joensdr. Orvig. Deres Andet Barn fød 12te October Kaldet Klemit.(1792) Den 30 Septbr: døbt Hans Knutsen og Maria Johanisd: Rotsund. deres 3 Barn fød 1 Septbr. Kaldet Søren.Tok med dette nettopp for å utelukke Hans Knudsen som mulig far til Anne Marie Hansdatter, det er vel i det hele tatt lite som tyder på at hun er født i Skjervøy.Odd Villy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gry Axelsen

Knud Clemmetsøn Oderup og Trine Hansdatter er foreldre til Hans Knutsen.1758: Pridie Dom: Jud: faste prædicken. Introduceret Knud Clementsons Rotsunds kone Trine Hansdatter hvis barn var døbt hjemme og i kjerken fremstillet N: Hans Test: Hans Henric Gamst, Søren T: Gamst, Johannes Dalh. Maren Baarlum Anne Buchert, Confit: 16. Siden holdt een ligtale over Klocker Torben Hansen og hands kone Aleth Larsd:Gry

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas Friis Konst

Ja, Stein, det er nok flere som har blitt 'geleidet' i retning Skjervöy (se innlegg nr. 5) når det det gjelder 'Fru QVamme', Anne Marie Hansdatter.Dessuten giftet to av hennes barn seg i Skjervöy, nemlig Birgitte Cathrine f. ca. 1800 og Anders f. ca. 1799. Deres bror, Andreas f. ca. 1803, var i fölge ulike kilder gift i Karlsöy men 'også' bosatt i Skjervöy.Hva angår Anne Maries mulige foreldre fra Skjervöy undrer jeg om en kan komme naermere en lösning via Hans Olsen KURAAS f. ca. 1746 på Röros, og senere bosatt i Skjervöy! Dette avhengig av Anne Maries födselsår etc.Skal titte nok en gang på dette, - men kanskje har Odd Villy OVESEN interessante data her. I debatten om KURAAS på DIS-Norge i 2005 var jo hans bidrag meget utslagsgivende.Til Gry's innlegg nr. 18 - fadderskapene gir også ledetråder mot Skjervöy via BRUN, ANGEL og NÖRAGER. Dessuten samtidig mot Tröndelag. MvhThomas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stein Ole Kjær

Iflg. 1801 tellinga så skal Ane Marie være født ca. 1763. Da er vel konfirmasjonsåret 1769 litt tidlig?Stein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gry Axelsen

Hvis du ser på innlegg nr. 10 skrevet av Odd Villy Ovesen, så har han lagt en lenke til sjeleregisteret 1794, hvor det står at hun må være født i 1755. Ole Halvorsen Qvamme sies å være født i 1748, så hun kan være født rundt det tidspunktet + -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stein Ole Kjær

Ups - den hadde jeg oversett Gry - ja da stemmer det bedre med den konfirmasjonen i Tromsø. Har du forresten sett KB for Alta i det aktuelle tidsrommet? Vet f.eks. om det var vanlig med farens navn evt. fødested osv?Stein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gry Axelsen

Kirkebøkene over døpte i Alta for den aktuelle perioden ligger på nett, Registreringssentralen.Jeg fant ikke denne Anne Marie født i Tromsø, og jeg ser at en Anne Marie Hansdatter er registrert som rømt fange i Lenvik, født i Kragerø, Telemark fylke.[url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=58&filnamn=tglenvik&gardpostnr=2983&merk=2983#ovre>Lenke Og jeg finner ei Anne Marie Hansdatter født 1754 i Kragerø. Far Hans Larsen. Faddere Peder Nielsens kone Inger Bachens, Jacob Bachsen, og Icaak Hansen. Lenke 3 kolonne nr. 8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.