Gå til innhold
Arkivverket

[#48809] Ane Marie Hansdtr. g. men Ole Halvorsen Qvamme i Alta ca. 1795-hvor kom hun fra

Gjest Stein Ole Kjær
 Del

Recommended Posts

• 11 måneder senere...
Gjest Gry Axelsen

Hei Stein,Jeg har funnet at Susanne Olsdatter Qvamme giftet seg i Molde med Skipskaptein Christopher Olsen i 1821, og 2 år etter blir hun enke.I innflyttingslistene for Tønsberg flytter deres datter til Hans Olsen Framer i 1841:[url="http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20051017040256.jpg>LenkeHer flytter Susanne til Hans Olsen Framer i Tønsberg noen år etter datteren:LenkeSe også et tidligere innlegg:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gry Axelsen

Hans Olsen Framer står forlover for Tjøstel Amundsen, fra Gudbrandsdalen i 1837. Jeg greier ikke å tyde hvor i Gudbrandsdalen. Jeg tror det står Hjulmager som yrke på Framer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Villy Ovesen

Permanent sidelenke: LenkeJeg tolker vel teksten omtrent slik:Ungkarl, Agerdyrkningsseminarist Tjøstel Amundsen og Pige Frederica Maria KnudsenBrudgommen er født paa Gaarden Øyum i Froens Præstegjeld i Guldbranddalen, og opholder sig der. Bruden er født paa Gjeløen ved Moss.Forlovere: Br??udens Stedfader Seilmager Hans ?? Framer og ?? ?? Peter Ely be??gge boende i Tønsberg.Mvh Odd Villy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...
Gjest Gry Axelsen

Hei igjen,Utfra alder ved begravelsen til Ane Maria Hansdatter er hun født rund 1762. Jeg fant ut at jeg skulle se på Vang ennå en gang. Der fant jeg en mulig kandidat Ana Maria, datter av Malene Dragvold fra Ullernsaker:[url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9047&idx_id=9047&uid=ny&idx_side=-123>Lenke Begravelsen i Talvik 26 april 1812: Anna Maria HansdatterSide 2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gry Axelsen

Beklager!!! Det er visst leggetid. Så først nu at det står et kors ved siden av innførselen av Ane Maria, dermed er hun ute av bilde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gry Axelsen

Kan dette være Anna Maria Hansdatter? Foreldre: Hans Berg og Anne Kirstine Holst. Døpt 02 JUL 1764, Halden, Østfold.Datteren Ane Marie Elisabeth gifter seg jo med Johannes Jeremias BergSide 2 nr. 4 Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stein Ole Kjær

Alle Ane Marie Hansdatter som en ikke finner gift med andre er potensielle hustruer for Ole Halvorsen Qvamme. Men vet du om det er noe naturlig forbindelse mellom Halden og Finnmark? Og evt. har du sett om det er andre i kretsen som kan lenkes til Halden?Stein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gry Axelsen

Jeg holder på å gå igjennom kirkeboka for Halden. Et navn du finner både i Alta og Loppa er Walman. Lensmann på Loppa. Finner en Henrich Olsen Walman, constabel i Halden. Walman er jo ikke et vanlig navn i Norge:0)Vi får se hva jeg finner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gry Axelsen

Jeg vet ikke om det har betydning, men jeg finner en Sander Lom, også skrevet Lomb. Jeg legger ut lenke. Den første står han fadder, andre faddere her er Hegelund og Møller. Disse navnene finner vi jo både i Talvik og på Skjervøy. Og jeg har en mistanke om at Serianne Christianne Sigbjørnsdatter, gift med sønnen til Anna Maria på Skjervøy, er den du finner i Bergen, gift med Tønnes Olsen, 1801, da skrevet som Christianne Hegelund.Hans Berg og Anne Kirstine Holst får et barn de kaller Ole Tørresen i 1767. Faddere: Maria Johansdatter, konen til Olaus Vogtour (som er en gård i Lom), neste fadder greier jeg ikke tyde Hosler?, Anne Maria Rach,ugift, Christen Heyberg, Anders Bartzsesen, Daniel Holberg for skredder Magnus.Nr. 2 første side [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7415&idx_id=7415&uid=ny&idx_side=-51>LenkeØstfold fylke, Halden, Ministerialbok nr. I 1 (1758-1791), Fødte og døpte 1766, side 86-87. Side 2 nr. 5 LenkeSander Lom og Chatrine Ditlefsdatter døper et barn Ditlef, barnet blir døpt av Peder Bredahl, og Bredahl er også et navn i Talvik, som kom før 1800, fra Hedemark.LenkeHer blir ei Anne Chatrine født, faren er Christopher Brynhildsen Lomb og mor Inger Olsdatter. Maria Johansdatter Sander står fadder:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gry Axelsen

Det er ikke spesielt viktig for meg å finne Anna Maria eller Gjert, de er ikke av min gren. Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stein Ole Kjær

Hei Gry, lurer på hvor du kommer inn på Mathias Gjertsen. Gjert som var gift med Birthe Marie Qvamme kom fra Lofoten. Han var i 1801 registrert som Giert Mathiassen og bor på gården Olderfjord på Gimsø. Her bor han sammen med sin første kone Elen Olsdatter og sønnen Hartvig. Såvidt jeg har funnet ut het Gjerts far Mathias Olsen. Derfor lurer jeg på hvem denne Mathisa Gjertsen er.Stein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gry Axelsen

Hei, det er en skrivefeil, beklager. Skulle stå Gjert Mathisen, og jeg har ingen relasjoner til disse så vidt jeg vet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stein Ole Kjær

Du nevner en mulig tilknytning til Lom og en gård er nevnt - Vogtour. Kan det være en annen skrivemåte på dette gårdsnavnet. Jeg har de fire Lom-bøkene som er utgitt, men finner ikke dette gårdsnavnet.Stein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gry Axelsen

Vaagesar er gården.Disse Brynhildsen Lomb jobber som tobakkspinder i Halden.LenkeHar du sett disse om Elen, Gjerts kone, fra Hasselberg sin interaktive side?Ellen Olsdtr Klepstad Forhør 16/12-1809 på Lyngvær i Vågan av bl.a.Elen Olsdtr Klepstad for tyveri. Hun sier seg over 50 år gl og født i Hemne prestegjeld i Storfosens fogderi av Ole & Berethe på gården Sæther. Hun ble konfirmert i sitt 16.år. Henimot 30 år gl kom hun til Nordlandene og tjente hist og her til hun ble gift med Andreas Iversen på Horn i Valberg (+ 4 år senere), satt enke i 1 år og ble så gift med Gjert Mathisen på Klepstad i Gimsøy fjerding.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stein Ole Kjær

Jeg har ikke sett dette før. Hvor kan jeg lese dette?Vedr. Vågåsarøygarden: ca. 1749-ca. 1759 Ola Persson gift 1749 med Marit Jonsdotter f. ca 1704 på Nordgard Kvamme, d. 1777. Dei tok truleg over drifta her da dei gifta seg. Marit er nemnd Øygardden da ho slede sin del i heimgarden 1749. Ola fekk med Gunnhild Syversdaooter f. Borgi dottera: 1. Torø f. 1762 Ola ogt Marit hadde ikke barn. I 1759 fekk Ola innløyst odelsretten sin og gav truleg frå seg til broren samstundes. Det er uvisst kvar dei bodde seinarem men eitter kvart kom dei nok attende til heimplassen hennar, Nordgaed Kvamme. Marit døydde på Kvamme 1777. Ola avtalte fletføring med brukarane på Kvamme i 1778 og er nemd i 1779 da han selde unna skog frå garden i lag med broren Rolv. (Dette er fra bok 3 s. 388)Vet ikke om dette kan være av betydning.Stein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gry Axelsen

De måtte ha innkomme for å leve, og i Halden var det både fabrikk og militær base, så her fikk vel nyvervede soldater opplæring tenker jeg, uten å vite det sikkert.Og fattigfolk arbeid i trange tider.Har du sett denne: Peder Holst 14 år, fostergutt hos Johannes Berg i Astaford 1801.[url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=4&filnamn=f11917&gardpostnr=71&personpostnr=1634&merk=1634#ovre>LenkeOg denne: Jens Holmboe, 1801 på Trondenæs. Han blir født i Halden, er gift med Anna Margrethe Irgens. Jeg har ikke sjekket om det er hennes bror som er lensmann i Lebesby. Maren Berg er tjenestejente på Trondenes. Og ei Barbro Tønnesdatter. I Alta er Johannes Jonsen Strande (som er min slekt) fra Ringebu tjenestegutt hos Andreas Nørager og Helene Irgens. Broren Peder Strande er lensmann i Alta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gry Axelsen

Jeg ser av slektsoversikten av Jens Holmboere som er nevnt, at denne ikke er med:Østfold fylke, Halden, Ministerialbok nr. I 1 (1758-1791), Fødte og døpte 1761, side 26-27. Side 2, nr. 1 LenkeForeldrene er Guldbrant Hammer og Frue Sara Opdal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gry Axelsen

Her blir Elen Olsdatter Klepstads foreldre viet: Sør-Trøndelag fylke, Hemne, Ministerialbok nr. 630A01 (1717-1756), Kronologisk liste 1756, side 262-263.Ole Jonsen Sætter, Sæteren og Berit Jonsdatter Dalem. Vitner: Nils Dalem og Nils Rusken.1. side nr. 1 [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16145&idx_id=16145&uid=ny&idx_side=-139>LenkeCorpulerende: Ole Jonsen HoldenSætter, Sæteren og Berit Jonsdatter Dalem 2 side nr. 1LenkeBarn 1:1758 Marit Faddere: Jon Dalem, Lars og Torgeir Moe, Guru Sæteren, Guru Hagen, Gunild Dalem.Det rare er at den eneste ELEN som blir født på Hemne i perioden 1753 til 1768 er datter av Halvor og Elen Bernhols. Hvis hun er datter av disse, hvorfor skulle hun lyve om at hun var datter av Ole Jonsen Sæter?Faddere på dette barnet er Eric Brechan, Johan Fielsæt, Lars Hauevik, Alet Grønsæt, Marit Korøy Sør-Trøndelag fylke, Hemne, Ministerialbok nr. 630A02 (1757-1794), Kronologisk liste 1768, side 128-129. Første side, nest sist 1768:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heilegger inn de to første generasjonene fra Ole Qvamme her, Har sent en til deg Stein Ole. Som en vil se har tre av barna en Andersdtr til mor. ca tallet er bare for å ha et tall. Har pussig nok ikke funnet hans ekteskap RHD avskriften av kirkeboken i Alta.1. Generasjon1. Ole Halvorsen Qvamme, f. 1753, d. i Alta, FI, yrke Tømmermand, snedker. Tømmermand, snedker, har jordplads. (1) Han giftet seg med Ane Andersdtr, d. ca 1788 i Alta, FI. (2) Han giftet seg med Ane Marie Hansdtr, f. ca 1758, d. i Kvamme, Alta, FI. Barn med Ane Andersdtr: i. Halvor Olsen Qvamme, f. 1784 i Kvamme, Alta, FI. [url="http://www.rhd.uit.no/kirkebok/kbliste.aspx?kb=d&RR=141954>Lenke. ii. Signhild Marie Olsdtr Qvamme, f. 1785 i Kvamme, Alta, FI. Lenke Faddere Bødker David Blom Peder Olss. Jomfr. Bøe Oliva Michelsd. Ingeborg Guttormsd. Hjemmedåp ved Marith, Iver Postmands Kone Introduksjonsopplysninger Moderen indledet Merknad Dom. 22. p. Trin. Conf. iii. Anders Olsen Qvamme, f. 1786 i Kvamme, Alta, FI. Faddere Kammer-Raad Sommerfeldt, C. Sorenskriver Koldrup, Assistent Nørager, Frue Sommerfeldt, Madme. Gade. Hjemmedøbt Merknad 1. Juledag conf. Lenke faren kalles da Ole Halvarssen Qvame. Barn med Ane Marie Hansdtr: iv. Ane Marie Elisabeth Olsdtr Qvamme, f. 1789 i Alta, FI. v. Hans Christian Olsen Qvamme, f. 1791 i Alta, FI. Lenke. vi. Andreas Bernhoft Olsen Qvamme, f. 1792 i Alta, FI. Lenke. vii. Hartvik Olsen Qvamme, f. 12 mar 1794 i Alta, FI.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.