Gå til innhold
Arkivverket

[#48809] Ane Marie Hansdtr. g. men Ole Halvorsen Qvamme i Alta ca. 1795-hvor kom hun fra

Gjest Stein Ole Kjær
 Del

Recommended Posts

• 2 uker senere...
Gjest Gry Axelsen

Hei igjen.Dette er bare løse tråder, men kan kanskje føre fram:I Kongsberg finner du Hans Berg og Anne Kirstine Holst. Jeg nevnte også Christen Gjertsen i Kongsberg. Nå har jeg funnet noe av interesse tror jeg.Gjennom Anna Marias barnebarn Anne Birgithe Berg, gift og skilt i Kristiansund med blikkenslager Claus Clausen Engelschøn fra Skien havnet jeg i skifteregisteret der.1738 Arving sønn Hans Hansen Berg, og legg merke til at også her er navnet Brynild med. Bryngild var et faddernavn på Anna Maria.[url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=93&filnamn=sk08061666&gardpostnr=923&personpostnr=5537&merk=5537#ovre>LenkeDe samme navnene går igjen, og med hensyn til navnetradisjon kan det jo tenkes det er samme familie: Blant annet navnekombinasjonen Hans Christian blir bruk av Gjertsen og Qvamme, og her knyttes navnet Gjertsen til Holst gjennom den ene sønnen sitt navn, Jørgen Holst Gjertsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 6 måneder senere...
Gjest Gry Axelsen

Hei, og godt nytt år.Nå trur jeg at jeg har funnet en kandidat som kan være Ane Marie Hansdatter. Foreldrene heter Hans Poulsen og Marthe Christensdatter Hougnes. Faddere: Elias Jacobsen, Hans Christensen av Hougnes, min moder Marichen Paasche, min kone, og Karen Achildsdatter.Nordland fylke, Andenes, Ministerialbok nr. 899A02 (1758-1789), Kronologisk liste 1766, uten sidenr.Side 2: LenkeMor til Ane Maria heter Marte Christensdatter. Under dåpen til Andreas Bernhof står Marte Marie Christoffersdatter fadder.Jeg trur dette er rett dame.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gry Axelsen

Søsken av Ane Marie:Margrethe født 1768 Peder Petter født 1772 Ole født 1774, døde 8 år gammel av meslinger Hans Andreas 1776 Anne Susanna 1780, død 12 uker gammelHvis du ser på navnetradisjonen er dette navn Ole og Ane Maria gir videre til sine barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.