Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#48815] Mysterium fra Toten

Recommended Posts

Gjest Sigurd Ostrem

22 januar 1854 ble min tippoldemor Eline Marie Johansen født i Østre Toten. Hun ble døpt 26 mars samme år, og foreldrene var Johan Johannessen og Anne Margrete Jacobsen Faarlundseie. Fadderne står oppført som Christian, Even, Eline og Christine Marie Faarlundseie. Johan Johannesen Faarlundseie og Anne Margrete Jacobsdatter Smedbye ble gift i Østre Toten 12 august 1853. Han var da 22 år, hun 24, og deres fedre var Johannes Johnsen og Jacob Christiansen. Her slutte imidlertid alle sikre spor etter denne familien, inntil Eline Marie dukker opp i Christiania i 1875. Det jeg lurer på er hva som hendte med hennes foreldre.Om Elines mor sier familietradisjonen følgende: 'Ble skilt. Reiste til Amerika med alle ungene og giftet seg igjen der. Det var henne de fleste i familien besøkte når de var i Amerika.' I FT 1865 bor en Anne Margrete Jacobsen på Bækkelund i Østre Toten, og var gift med en Taale Andersen. Fra tidligere ekteskap har hun datteren 'Helene Marie Johansen', og disse to er i omtrent riktig alder til å være mine forfedre. Jeg vet ikke når Anne og Taale (/Tollef) ble gift, men de fikk iallfall to barn, Haagen (1863) og Theodor Hagbart (1865).Det går tydelig fram av min familiehistorie at den Anne jeg er på jakt etter dro til USA, men det kan jo hende at hun ble gift i Norge først med Taale, og at de dro sammen, eller at han døde eller skilte seg fra henne og at hun dro til USA 'med alle ungene' som historien sier. Slike familiehistorier bør vel tas med en klype salt.Jeg har ikke funnet Eline Maries konfirmasjon i Toten så det kan jo tyde på at familien hadde reist til USA innen den tid (ca 1869). Jeg vet ikke hva som skjedde med Elines far Johan Faarlundseie. Har noen der ute hørt om denne familien? Noen tips?Mvh, Sigurd

Lenke til kommentar
https://forum.arkivverket.no/topic/134257-48815-mysterium-fra-toten/
Del på andre sider

Gjest Hanne Johnsrud

HeiEn kjapp titt i FT 1875 for Østre Toten hos 'Gjøvik og Toten slektshistorielag' ga dette resultatet. Vet ikke når hun emigrerte, kanskje du finner flere opplysninger på hjemmesiden til slektshistorielaget. http://www.slektshistorielaget.no/Mvh Hanne

bilete2595.jpg

Gjest Rune Hårstadsveen

Undertegnede skrev en artikkelserie om denne familien i Vestoppland Slektshistorielags Tidsskrift i 2001-2002. Artikkelen bygger bl.a. på et manuskript av lærer Martin Kubberud (1854-1928), og i del I (VSHLT 3/4-2001) står det om denne greina av familien. Skriftene kan evt. bestilles på e-post: tidsskriftet@vshl.no.Kort kan det refereres: Anne Margrethe Jakobsdatter f. 7. desember 1829 på Dysteeie (datter av Jakob Evensen 'Juger-Jakob' Bækkelund og Oline Johannesdatter). Hun var gift tre ganger. g.1. 12. august 1853 m. Johan Johannesen Fårlundeie/Smebyeie. I dette ekteskapet var det en datter Elene Maria f. 21. januar 1854 på Fårlundeie. Konfirmert fra Bækkelund i 1868. g.2. 30. desember 1856 m. Hans Håkensen Smeby/Fagerli. En sønn Håken f. 8. september 1857 og d. 29. september 1861. g.3. 30. januar 1863 m. Tåle Andersen Bækkelund/Hårstadeie/Haugslåttsveen. I dette ekteskapet var det sju barn; Hans Anton (f. 4. august 1860), Håken (f. 25. august 1863, gift og dro til Amerika 1884), udøpt guttebarn 1865, Teodor Hagbart (f. 15. januar 1866), Anton (f. 19. juni 1868 d. 1. juni 1872), Susanna (f. 27. januar 1871) og Berte Maria (f. 5. juni 1878).Anne Margrete dro som enke, sammen med datteren Berte Maria, 22. oktober 1886 til Eau Claire i USA. Kubberud skriver forøvrig at 'hele familien (altså Anne Margretes) med undtagelse af nævnte Helene Marie (Elene Maria) reiste for ca. 5 aar siden (d.v.s. ca. 1886) til Amerika'.Håper dette var til hjelp! Mvh. Rune

Gjest Sigurd Ostrem

Her var det mange nye opplysninger! Kjempeflott. Jeg skal definitivt prøve å få tak i omtalte artikkelserie!Hos ancestry.com fant jeg en 'Taale Andrewson' som fikk land i Wisconsin, nærmere bestemt i La Cross (ikke veldig langt fra Eau Claire). Det skjedde i 1878, så det er vel kanskje ikke Anne Margrethes andre mann som er landkjøperen her, men Taale Andersen virker å ha vært et ganske uvanlig navn i USA på slutten av 1800-tallet, så kanskje..?Eline Marie dro nok ikke til USA på 1880-tallet nei. Hun ble gift i Christiania i 1875, og fikk 7 barn der mellom 1876 og 1896. Hun døde i 1910. Barna er en meget interessant gruppe mennesker som jeg har forsket endel på, og hvertfall 6 av dem dro til USA. Jeg har funnet etterkommere av disse blant annet i Las Vegas og Hawaii.Takk for hjelpen. Mvh Sigurd

Gjest Sigurd Ostrem

Hei Lisa,Takk for innleggene dine. Det var nok riktig folk du fant der i 1900 ja. Jeg har lett litt mer, og fant de samme i 1910 og trolig og i 1905 - også da i Rice Lake. Finner dem imidlertid ikke i 1920, men da ville Anne vært over 90, så hun døde antagelig før det. I 1910 var kun 2 av hennes 8 barn i live. Triste saker.Igjen takk, Sigurd

Gjest Lisa Kjønigsen

Hei!Kanskje dette er Taale som bor hos datteren Berthe Marie ('Mary') i 1930?Name: Tole AndersonHome in 1930: Crookston, Polk, MinnesotaAge: 89Estimated birth year: abt 1841Birthplace: NorwayYear of immigration: 1886 Household Members:Louis Sather 62Mary Sather 51, (immigr. 1886)Maron T Sather 29Raymond L Sather 25Helen M Sather 18Tole Anderson 89Etternavnet har blitt tolket som Sather men er litt utydelig i selve dokumentet.Vennlig hilsen, Lisa

Gjest Inger J. Kristoffersen

1 Now displaying records 1 to 4 of 4. Kan det være denne som jeg har hentet opp fra Minnesota Historical Sosiety?ANDERSON, TOLE Date of Birth: na Place of Birth: na Mother Maiden Name: nacertid# 1931-MN-011615Date of Death: 04/30/1931 County of Death: POLK

• 1 år senere...
Gjest Sigurd Ostrem

Jeg henter frem igjen denne tråden. Jeg har nå fått tak i Taales death certificate. Det var rett person Inger kom frem til. Han døde i Crookston, Polk County, Minnesota 30 april 1930. Han ble født 18 mai 1840 - på Helgøya tilhørende Nes som jeg har funnet i kirkeboken. Det var svigersønnen Louis Sather som ga informasjon om Taale da han døde - men han oppga ikke navnet på den Taale var gift med, bare at han var enkemann i 1930.Det virker som at Anne Margrethe døde mellom 1910 og 1920 i USA. Det ville vært fint å finne ut når. Hjelp til dette mottas med takk =)

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.