Gå til innhold
Arkivverket

[#48819] Else Astrup f. 1757 gift med Johan Koren Dahl f. 1742

Gjest Anders J. Moen
 Del

Recommended Posts

Gjest Carsten Schanche

Iflg. Ovenstads militærbiografier giftet Johan og Else seg 9-9-1775. Hun døde 1838 og var datter av kanseliråd Nils Astrup.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Fogden Nicolay Astrup, 1729-30 sivil betjent i Sunnmørs fogderi.Lignet 1729 til rd 9-0, 1730 8-0.(kilde: Vigerust.net)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Han var gift med Anna Elisabeth Ottesdtr Finde fra Sogn (Min slekt). Han var sønn av Niels Nielsen Astrup og Karen Schiwe i Danmark. Lurer på om de hadde en sønn, Jesper, som også dro til Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest knut fasting

Det kan da ikke stemme, Niels, g.m Anna Elisabeth Ottesdatter finde, dør da i 1743, begravet 5. febr. i Borgund.eller er jeg helt på jorde ?; o} knut f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest knut fasting

Kan Elisabeth 'Else' være datter av Hans Christian Astrup, 1721 - 1802, og Anna Cathrine Rødberg, 1735 - 1765 ?; o} knut f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Mine svar var til (2), og ikke til (1),Men det er korrekt at Else neppe kan være datter av Nicolai Astrup, kanselliråd Sunnmøre, dersom det er korrekt at han døde i 1743.På DIS-treff (P Hagerup) finner jeg det samme som du har funnet, Knut. Dernevnes hun Elsebeth, og så står det at hun ble f i 1761 i Bergen. Det står at hun også var gm Petter Christian Schrøder LAMBERG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Ja, så sannelig; der ser du. Kan ha oppstått pga de problemene Ovenstad har hatt da han laget militærbiografien; Sølvi Arntzen oppgir flg: Familieoversikt for Else Nilsdatter Alstrup. Far: Niels Griis Alstrup f.1716 Bamble, Telemark 1756 Rogne, Oppland 1756 Øystre Slidre, Oppland d.1759 København, København, Danmark Mor: Inger Worm Fürstenberg f.1724 Bergen, Hordaland f.1724 Domkirken, Hordaland 1756 Rogne, Oppland 1756 Øystre Slidre, OpplandDet er sikkert vielsen som har funnet sted i 1756 i Rogne / Øystre Slidre. Datter: Else Nilsdatter Alstrup 1778 Kvinnherad, Hordaland Gift m. Partner e.l. Johan Koren Dahl f.1743-1778 Kvinnherad, Hordaland ; Barn:Niels Griis Alstrup Dahl f.1778 Kvinnherad, Hordaland ; Mathias Dahl 1832-d.1855 Bergen, Hordaland ;

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

ja, (17) jeg ser det, men vi får jo ikke rette tellingen, da de skal være direkte avskrift av det håndskrevne. Et av barna er da også skrevet Astrup.Du kan så si (16), hun er i hvertfall jomfru i 1807, og det var jo ikke Johans enke;Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Det må vel være denne Else som ble gm Lamberg; 17 år og sikkert 'jomfru' i 1801; dtr til Krigs-commissair og gaardbeboer Henning Friman Dahl og hustru Inger Dorthea AstrupLenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

..og heller ikke Inger Dortea het Astrup, men Alstrup, og hun var søster til Else gm Johan Koren Dahl, og altså dtr av Niels Griis Alstrup og Inger Worm Fürstenberg.Oi, Oi, Oi, her var det mye blanding av Astrup og Alstrup!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest knut fasting

skal vi tippe at Elisabeth Else Astrup, f 1761, datter av Hans Christian Astrup og Anna Cathrine Røberg, var g.m. Petter Lamberg,Og Else Alstrup,f. 1757, datter av Niels Griis A./Inger Margrethe Worm Fürstenberg, var gift med Johan Koren Dahl ?Kjenner vi forresten bakgrunnen til Johan Koren Dahl ?; o} knut f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Et forslag (21):LenkeFaren antar jeg er Johan Clausen Koren, prestesønn fra Kvinnherad f 1690, prest i Etne fra 1713 og i Stord fra 1725. Om han fortsatt var gift med Drude Marie Smed i 1749, vet jeg ikke, men det elsdte barnet var f i 1716, så.... Her er et skjøte fra Kvh:'Skjøde. Morten, Johan Barth, birkedommer ved baroniet Rosendal tilstaar og hermed vitterlig giør: At have solgt og afhændet ligesom jeg herved i kraft af dette Skiødebrev sælger skiøder og afhænder til velbaarne Herr Capitaine Niels von Dahl og velbaarne Herr Capitaine Johan Koren von Dahl, gaarden Nordre Houge under Skaare tinglag i Torvestads præstegjeld og Carmsunds fierding beliggende matriculeret No.2 for 3 pund korn, der for nærværende tid bruges af leilændingerne Ole Olssøn, og Østen Østensøn, for den imellem os omforenede Kiøbe Summa 1206 Riksdaler 3 mark, og de retbemeldte kiøbere til mig har erlagt og betalt den accorderede kiøbe summa 1206 rigsdaler 3 mf., skriver tilv hundrede og sex rigsdaler 3 mark dansk courant. Saa maa velbemeldte Herr Capitaine Johan Koren von Dahl giøre sig denne gaard Nordre Houge, som i følge skiødet af 20de may 1786, tinglæst 24de may samme Aar har været min eiendom, saa nyttig og gavnlig de bedste veed og kand med odel og besiddelsesret Bygsel, landskyld, tredie aars tegl og flitning, huus og herberg, ager og eng, torvgryfter og lyngsletter, fiskevand og forgang; Huusmands, grundleier og grønne stræder, fra field til fiære, inden og uden giærder, intet i nogen maade ndtagen som til den gaard af ældgammel tid tilligget haver, og med rette tillige bør, uienkallet af mig eller mine arvinger, som her fraskrives efter den dag ingen ydermeer lod, deel, ret og rettighed til eller udi Gaarden, og alle den hærligheder at have, men sværge at følge kiøberne og deres sande arvinger til bestandig Odel og Eie hvortil ieg i Følge loven skal være Hiemmelsmand. Saavel landskylden som de andre indtægter Gaarden med ræt tilkommerhæves fra indeværende 1790 aars begyndelse af kiøberne, ligesom de af mig og min salig Fader har været modtaget ifølge den optegnelse som skal blive kiøber leveret. Om dette kiøb er ikke forhen mellem os eller af andre paa vor Vegne opprettet nogen Kiøbe Contract, skriftlige conditioner eller noget andet saadant Documente. Til stadfæstelse har ieg dette Adkomst Brev med min haand og segl bekræftet. Hesthammer den 8de september 1790. M.J. Barth'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Johan Clausen Koren var dattersønn av min tipp(5)oldefar Peter Henrichsen Arentz, og skal være død Evt. d. 4. el. 26. april 1742. Geistlig skifte Stord 1742, Sunnhordland 2, fol. 182. Han hadde minst 15 barn, hvorav bare to sønner, bl.a. Claus, hadde mannlige avkom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.