Gå til innhold
Arkivverket

[#48819] Else Astrup f. 1757 gift med Johan Koren Dahl f. 1742

Gjest Anders J. Moen
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnfrid Mæland

Prøver meg på en slektsrekke (kilde DIS):Niels Dahl, Kristiansandhadde sønnenMathias N Dahl f 1694/1695 i Krs død 1764 Kvh gmMaria Willumsdtr Frimann10 barn f i Kvh fra 1727-1747, hvoravJohan Koren Dahlvar nest yngst.Koren-navnet ser ut til å komme fra Marias mors (Maren Pedersdtr Arntz) første ektemann ; Claus Johansen Koren (1657-1696) Det står ikke hva hennes andre ektemann het, Marias far, men det må vel ha vært Willum Frimann el.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Willum Frimann ser ut for å være f i Fjellberg i 1668 og døde i Kvh i 1749, sønn av Johan Fredrik Frimann og Marie Fuiren (hun fra Kbh).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

For å gjøre det komplett mht Astrup og Alstrup, så ser det ut for at Willum Frimanns søster, Drude, var gm Otto Finde, som igjen var far til den Anna Finde gm kanselliråd Nicolai (nils) Astrup, nevnt i (6).Stadig forvirret....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Tampen brenner! Innlegg (28) stemmer, bortsett fra at Anna må være g.m. fogd på Sunnmøre 1714, s.s. du har i innlegg (4) som sivil betjent 1729-30 i Sunnmørs fogderi, Nicolai Nielsen Astrup som bodde i Spjelkavik (f. 20 mars 1681 Roager prestegård, Danmark, død 27 Jan 1743, gravlagt 5 Feb 1743, begge i Borgund). Han ble gravlagt 63 år og 4 uker gml. og var sønn av sogneprest til Broager i Ribe Stift Niels Nielsen Astrup og Karen Sørensdatter. Slekten kommer fra Astrupgaard i nærheten av Ribe, og eldste kjente stamfar er Troels Winter (ca. 1440-1510) iflg. Gyldendals leksikon, som siterer O.D. Amundsen: Slekten Astrup, 1955. (Kilde: Johan F. Lampe: Bergens Stifts biskoper og præster efter reformationen, Kri. 1895, bd.2,s.265).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Til innlegg (27). Prost i Sunnhordland 1721, jubellærer og sogneprest Kvinnherad 1710-49, pers.kap. Kvinnherad 1696-1710 skal være f. 27 aug. 1668 på Halsnøy klostergård, Fjelberg, Sunnhordland, og døde 30 des. 1749 på Malmanger prestegård, Kvinnherad, begr. 11/17 mars 1750. Han bodde allerede på Øyjord i Kvinnherad da gården ble overført fra Maren Christensdatter til hans senere svigerfar Peter Henriksøn Arentz i 1676. Willum ble 1691 ansatt som amanuensis hos biskop Randulf i Bergen, og fikk senere den benefiserte Alle Helgens kirke-gården Øvre Lunde (som arv?) etter svigerfaren. Fra han gikk den videre til hustruens sønn av 1. ekteskap, Johan Koren. Willum ble fra ca 1710 eier av Munkelivs og St.Hans kirkes gods i Bergenhus stift og amt. Til dette godset hørte bl.a. halve Kyvik på Stord. Selv bodde han bodde på Fet, og ble gravfestet i Kvinnherad hovedkirke av prost Morten Ruus, 81 år, 4 mndr. og 3 dgr. gml.Dette var litt lokalhistorie samlet over lengre tid, så nå vet du det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Siden du spør i (31), Arnfrid, P.H.A,s sønn, prost i Fosen 1718, sogneprest Stadsbygden 1696-1720, pers.kap. Bergen NK 1694-96 er min tipp(4)oldefar, hele veien videre på farssiden. Derfor har jeg tidligere også transcribert P.H.A.s kirkebok nr. A1 for Kvinnherad, med god hjelp her i DAs Digitalpensjonat: http://digitalarkivet.uib.no/DA/kb12241669.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

da har vi i hvertfall felles aner i biskop Jens og Susanna Leonardsdtr, kanskje nærmere også. Jeg har flere grener fra dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Ja, min tipp(4)oldemor Susanne Ottesdatter Schreuder (døpt 30. mai 1675 i Bergen NK, død Stadsbygden 1742) g.m. Prost Hans Petersøn Arentz i Stadsbygden var sønnesønns datterdatter av vår felles ane, biskopen, dr.med. Jens Pedersen Schjelderup d.E. Hun arvet sanns. portretter av sin far (og farfar) som hang i Stadsbygden prestegård i 1855 og senere ble hengende i Stadsbygden kirke til etter 1944 (flyttet av Riksantikvaren?). Kanskje du kjenner noe til hvor det er blitt av dette protrettet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Nei, Christian, det vet jeg nok ikke. Adriane Schelderup og Jørgen Eriksen i Stavanger var mine 9-tipper, så → Daniel → Maren gm Hans Piil → Samuel → Marie gm Endre Kristensson → så mine 4-tipper Randi gm Torgeir Lambrigtsson. Ja, det skulle bli riktig.Mvh Arnfrid x-menning

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Ja her svinger det! Våre 4-tipper Randi Endresdatter og Susanna Ottesdatter Schreuder er jo 4-menninger 1 gang forskjøvet. Deres felles forfedre er Niels Lauritzen (Larisen) og Randi Lauritzdatter Holck, Arnfrid!Og min 3-tipp Hans Hansen Arentz var svigersønn til oberst Christopher von Krogh, bror av Alida Marie g.m. Thomas Johansen Fasting res.kap. til Os -1736, hører Bergens skole ca. 1715. Samme 3-tipps svigersønn het Jens Christian Spidberg Fasting. Slekten din, Knut? Du får henge deg på hvis du klarer å vise at du er x-menning, du og!P.S Garanterer ikke at denne debatten ikke vil svinge ytterligere, dersom debatteieren ikke snart melder seg. Du har vel forlengst fått svar på spørsmålet i innlegg (1), Anders. Du får ha oss unnskyldt hvis det nå vil ta deg noe tid å finne ut DET!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Ja, selvfølgelig, Daniels hustru, Maren Nielsdtr, var jo datter av Niels L og Randi Holck.Beklager, Anders, for at vi har bedrevet privat slektsprat i tråden din!Mvh Arnfríðr paa Bierget

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders J. Moen

Takkar og bukker!For en aktivitet.Jeg har forlengst fått svar på spørsmålet. Jeg stusset over at Else Astrup ikke var nevnt i Astrup-boken. Svaret kom kjapt.Hilsen en annen all-menning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders J. Moen

La oss gjøre denne saken om til en annen diskusjon.Susanne Leonhardsdtr. Mitens født ca. 1520 i København, Danmark gift med Jens Pederson Schjelderup. Jens var professor i fysikk, biskop i Bergen 16.06.1557 -hvor i all verden kom denne damen fra? - og hvem ønsket og gi henne til denne intellektuelle typen fra Jylland?Leonhard Christopherson Mitens som er hennes far var fra hva? fra Holland? het moren hans Catharina?Her snakker vi om en del titusener mennesker som er etterkonmmere i Norge i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest knut fasting

Christian og Arnfrid: Hvordan er deres linjer fra Niels Lauridsen og Randi Lauridsdatter ?De er nemlig også mine tipper..Kan dere sende meg dette på mail ?kfasting@start.no; o} knut f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.