Gå til innhold
Arkivverket

[#48821] Sagmester Erich Lambertsen i Lier 166X.

Gjest Per Holte Rosenkilde
 Del

Recommended Posts

Jeg snublet tilfeldigvis, på leting etter en annen Erik, over en oppføring på Sagvollen i 166x-tellingen for Lier. Oppsitteren, Peder Arnessøn, var borger i Bragernes, og bosatt der og gården ble oppgitt å ligge øde mens det skjæres bord til nye bygninger. Likevel er Erik (40) oppført som husmann på gården. Det må vel bety at han lå der og sagde da tellingen ble tatt opp, ikke nødvendigvis at han hadde fast opphold der.Det opplyses dessuten at han også var soldat ved major Cadrdis kompani.Navnet og lokaliseringen i Drammensdistriktet gir meg assosiasjoner som gjør at jeg gjerne skulle høre fra folk som vet mer om sagmesteren og soldaten. Siden jeg foreløpig totalt mangler facts som kan underbygge mistanken min, holder jeg den i første omgang for meg selv.Dersom noen militærhistorikere leser dette, skulle jeg også like å vite hvem som overtok kompaniet etter majoren med det vanskelige navnet.Med vennlig hilsen Per Holte Rosenkilde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 uker senere...

Jeg tillater meg å løfte frem dette innlegget igjen.Det som fanget for min interesse Erich Lambertsen, er følgende:I 1682 kom Lambert Schrøder som korporal til Verdal som korporal med oberstløytnant Scharnhorsts eskadreryttere. Denne eskadren ble overført fra Drammensdistriktet. En mulig bror av Lambert, sersjant Hans Christian Schrøder, ble igjen i Bragernes (trolig dimmitert). Ut fra alderen ved dødstidspunktet skal Lambert være født rundt 1650, men den kan lett være litt for høy, så han kan ha vært under 12 i 1665.Lambert hadde 6 barn, hvorav den mest kjente trolig var kaptein Mads Lambertsen Schrøder.Så selv om Erich Lambertsen ikke er oppført med noe slektsnavn i 1665, er mistanken min vakt. Jeg er derfor ute etter opplysninger som kan bekrefte eller avkrefte at Erich kan ha vært Lamberts far.Mvh Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.