Gå til innhold
Arkivverket

[#48859] Hvor mange barn hadde Kirstin Benkestokk og Axel Gyntersberg.

Gjest Birger Skjønhaug
 Del

Recommended Posts

Gjest Inger Eide

Wilhelmine Brandt: Slægten Benkestok side 18ff: 'Udi Brønøe-Gield i Trondhiems Stift i Nordlandene findes i Hoved-Kirken Brønøen en Tavle 4 Al. lang og 2 Al bred'.På denne tavlen skal Axel Guntezberg være avbildet med kone og barn.'...Hos Faderen sees hans Sønner...Sønnerne ere 4re, med deris kaarder ved Siden, 2de af dem bær Navn af Trund, havende deris Hielme ved Fødderne, men hos deris Hoveder staar Mors, som tilkjendegiver, at de vare dødde. De 2de andre bær navn af Henric, havende deres Hielme hos Fødderne, og kruset linned for hænderne.Paa den venstre Side af Crusifixet findes Moderen knælende...Døttrene i tallet 6. Ved Navne: Margreta, Sophia, Magdalena, Anna, Inger, Sisele...'Som en fotnote er anført: 'I gamle Optegnelser opføres ogsaa en 7de Datter, Karen Gyntersberg, gift med Anders Mowatt til Hovland i Kvindherred'.IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Skjønhaug

Kjempegreier IngerDet stemmer veldig bra med det jeg har fra før her...Eneste som er litt uklart er noen av døtrene hans, Det er mulig navnene er skrevet litt forskjellig. kan Sisele / Sidsel / være samme person og Inger / Ingrid være samme person....og i noen sammenhenger dukker det opp ei som heter cecilie .. Gutta stemmer bra ( 2 x Henrik og 2 x Trond) Hvilke kilder brukte du?Mvh.Birger S.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Handeland

Jeg sitter med 10 barn:-Axel 1 døde som barn. -Axel 2 (nevnt.1582 Kongehyllingen) -Margrete gift: Lagmann Peder Hansson (av Fønbo Hordaland eller Fynbo Danmark ? Bodde Bertnes i Bødø.) -Sofia gift:2 Feb 1582 Piraten Magnus Henriksson (Mel) -Magdalena gift Henrik Von Ahlefeldt (Eik.Hjelmeland,) -Anna gift:24 Sep 1594 Tjøstel Bårdsson Hartgenger.(Bleken-Østby) -Inger gift Gulatingsmann Jacop Jørgensson (Voss) -Cecilie gift Jon Andersson Teiste (Yttre-Kroken) -Trond 1 døde liten -Trond 2 f:21 Feb 1572Det kan være ting som ikke stemmer her så let videre i kildene..Men nå skapte du forvirring her på slottet Kråkereiret Inger.Har du flere kilder på Anders som en Gyntelberg ættling ?Mvh Baron Von Hodekål

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Hei Birger. Som du ser er det Wilhelmine Brandts bok: 'Slægten Benkestok' som har disse opplysningene. Du kan låne boken på biblioteket.Hvor pålitelige opplysningene er, vet jeg ikke. Men det kan tenkes at Benkestok-proffene kommer på banen her utover dagen og at de har flere synspunkter på og opplysninger til spørsmålet ditt.Vennlig hilsen IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Til (3):Har tidligere erfart at Cecilie skrives på 'uendelig' mange måter; Cecilie, Zidsele, Sidsel osv.Ingrid og Inger går også ofte om en annen.- Hanne Line -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Skjønhaug

Håper det Inger, det finnes en del info der ute, ikke bestandig like lett å finne ut hva som er rett eller galt .... Takk til deg også Knut, masse nyttig info her.Gleder meg til fortsettelsen.Takk igjen.Birger S.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Skjønhaug

Prøver nå og se sammenhengen her......ikke lett men..... lurer på om hun cecilie som nevnes i noen sammenhenger kan være en tvilling med Trond1...de står oppført noen steder å være født ca 1570 begge to, men siden trond2 kom 2 år etter kan det være at trond1 gikk bort tidlig......mor Kristin gikk bort i barsel når trond2 ble født, i følge Dansk biologisk leksikon, og som Inger nevner var det ei datter nr 7 og hvis cecilie og Sisele er samme person, har de hatt 11 barn.....noen bedre ??Birger S.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

For de fleste av barna må du regne med at fødselsårene bare er anslag, til dels grove (med mindre opplysningene bygger på solide kilder).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Hansen

Hei.Birger, du har fått svar på spørsmålet allerede i innlegg 2 av Inger Eide. Det som ikke kommer frem i innlegget er at W. Brandt, med henvisning til Klevenfeldts samling, refererer en beskrivelsen av tavla. Maleri delen viser de barna som Kirstin var mor til, andre barn/døtre av Kirstin er det ikke dekning for.Karen Güntersberg er dermed ikke datter av Kirstin Trondsdatter Benkestokk.MvhKnut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Skjønhaug

Hallo folkens.Ja du har nok rett Knut. Karen er nok ikke datter av Kristin, men jeg tror Axel kan være faren. For det kan se ut for at Axel har hatt et et forhold før de 10 barna med Kristin, hvor Karen kan være i fra ( men dette blir bare antagelser...)....navnet på moren har jeg desverre ikke funnet noe sted. Men jeg har funnet et par steder på nettet hvor kun axel står oppført som foreldre til Karen.Men vi leter videre...Takk for info'n Knut Hansen Mvh. Birger S.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 måneder senere...
Gjest Siw Merethe Sværholdt

Karen og Axel er mine tipper, så det hadde vært svært interessant å få vite hvem som var mor til Karen. Jag har feilaktig ser jeg nå, ført opp Kristin som mor.Siw

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjellaug: Egentlig er det to Axel. Karens far og Karens sønn. Førstnevnte: Axel Henrichsøn Gynterberg og sistnevnte Axel Andersson Mowat. Siw

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Det er her jeg tror det er et problem, hvor har dere kilder til at Karen var datter til Axel H. Güntersberg? Eller at Anders Mowatt til Hovland gifta seg med en Karen??Axel Andersson Mowatt var - etter hva jeg har - sönn til Anders til Hovland (Mowatt)og Else Kristoffersdtr Rustung.Denne Axel Andersson Mowatt ble gift med Karen Knudsdtr Bildt og de fikk en datter, Karen Axelsdtr, som ble gift med Ludvig Rosenkrants.Axel Andersson Mowatt fikk og en sönn med Magrethe Eriksdtr til Brandvik (Anders Axelsson Helvik), men han ble ikke gift med henne.Axel Henrichson Güntersberg har ikke andre kildebelagte barn enn de som Inger nevner i innlegg nr 2.Tror det vil være en idé å lese Benkestok rapporten fra Benkestokk-seminaret 1999 og.Som Inger sier i #2, så er det en fotnote som er skrevet til siden - uten kildebevis.Anders Mowatt (til Hovland)sin förste kone skal være Ursula Tulloch og hun döde i 1580 åra. Så drog han fra Shetland til Bergen hvor han giftet seg med Else Kristoffersdtr Rustung (hennes tredje mann) og fikk sönnen Axel med henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen sikre kilder på dette. Har funnet det på en side som jeg dessverre ikke finner igjen, men her er det jeg har kopiert: Axel Henrichssøn Gyntersberg (M) f. circa 1525, d. 1588 Axel Henrichssøn Gyntersberg var Lensherre over Helgeland. Han giftet seg med Kirstin Trondsdatter Benkestokk, datter av Trond Torleifson Benkestokk og Anna Jonsdatter Haard. Axel Henrichssøn Gyntersberg ble født circa 1525. Han døde i 1588 i Torget, Helgeland.Barn av Axel Henrichssøn Gyntersberg Karen Axelsdatter Gyntersberg+Barn av Axel Henrichssøn Gyntersberg og Kirstin Trondsdatter Benkestokk Anna Axelsdatter Gyntersberg+ d. e 1608 Sofie Axelsdatter Gyntersberg+ Inger Axelsdatter Gyntersberg+ Sisele Axelsdatter Gyntersberg Margaretha Axelsdatter Gyntersberg Magdalena Axelsdatter Gyntersberg Trond Axelson Gyntersberg f. 21 feb. 1572Sisele Axelsdatter Gyntersberg (F) Anetavle Slektskap=Søskenbarn 12 ganger forskjøvet til Rigmor Schjelderup Madsen. Sisele Axelsdatter Gyntersberg er datter av Axel Henrichssøn Gyntersberg og Kirstin Trondsdatter Benkestokk.Margaretha Axelsdatter Gyntersberg (F) Anetavle Slektskap=Søskenbarn 12 ganger forskjøvet til Rigmor Schjelderup Madsen. Margaretha Axelsdatter Gyntersberg er datter av Axel Henrichssøn Gyntersberg og Kirstin Trondsdatter Benkestokk. Margaretha Axelsdatter Gyntersberg var Fogd i Salten i 1575. Hun giftet seg med Peder Hansson Schønnebøl den 15 august 1581.1 Citations 1. [s97] Kåre Hasselberg og Svein Tore Dahl, Embetsmenn i Nord-Norge i tiden 1536-1700, 11.Magdalena Axelsdatter Gyntersberg (F) Anetavle Slektskap=Søskenbarn 12 ganger forskjøvet til Rigmor Schjelderup Madsen. Magdalena Axelsdatter Gyntersberg er datter av Axel Henrichssøn Gyntersberg og Kirstin Trondsdatter Benkestokk.Karen Axelsdatter Gyntersberg (F) Anetavle Karen Axelsdatter Gyntersberg er datter av Axel Henrichssøn Gyntersberg. Karen Axelsdatter Gyntersberg giftet seg med Anders Mowat circa 1585.1Barn av Karen Axelsdatter Gyntersberg og Anders Mowat Axel Andersen Mowat+ f. 1593, d. 27 jan. 1661 Citations 1. [s34] Wilhelmine Brandt, Slægten Benkestok, 8.Karen Axelsdatter Mowat1 (F) f. circa 1630, d. 1689 Anetavle Slektskap=19-menning 10 ganger forskjøvet til Erik Berntsen. Slektskap=15-menning 12 ganger forskjøvet til Rigmor Schjelderup Madsen. Karen Axelsdatter Mowat ble født circa 1630 i Tysnes, Hordaland. Hun var datter av Axel Andersen Mowat og Karen Knutsdatter Bildt. Karen Axelsdatter Mowat giftet seg med Ludvig Holgersen Rosenkrantz, sønn av Holger Rosenkrantz og Justine Maximiliansdatter van der Lauwick, circa 1657.2 Karen Axelsdatter Mowat døde i 1689 i Oslo.Barn av Karen Axelsdatter Mowat og Ludvig Holgersen Rosenkrantz Holger Rosenkrantz f. c 1659 Fredrik Rosenkrantz f. c 1661 Riborg Rosenkrantz f. 4 sep. 1662 Christian Rosenkrantz f. c 1663 Axel Rosenkrantz f. 12 des. 1670, d. 17 nov. 1723 Charlotte Amalie Rosenkrantz f. c 1672 Maximilian Rosenkrantz f. 1672 Sophie Amalie Rosenkrantz f. c 1674 Catharina Justine Rosenkrantz f. c 1676 Citations 1. [s34] Wilhelmine Brandt, Slægten Benkestok. 2. [s34] Wilhelmine Brandt, Slægten Benkestok, 293.Anna Catharina Carlsdatter von Marquids (F) f. 4 februar 1632, d. 1723 Anna Catharina Carlsdatter von Marquids ble født den 4 februar 1632 i Bayern, Tyskland. Hun giftet seg med Anders Axelsen Mowat, sønn av Axel Andersen Mowat og Margrete Eriksdatter Dahl, circa 1650.1 Anna Catharina Carlsdatter von Marquids døde i 1723.Barn av Anna Catharina Carlsdatter von Marquids og Anders Axelsen Mowat Anna Andersdatter Mowat f. 28 feb. 1651 Else Andersdatter Mowat f. feb. 1654 Axel Andersen Mowat f. 13 jul. 1656 Ivar Andersen Mowat+ f. 28 jun. 1659, d. 1729 Fredrik Andersen Mowat f. 24 jan. 1661 Erik Andersen Mowat f. 18 jun. 1663, d. 1668 Karen Andersdatter Mowat f. 18 feb. 1665, d. 22 aug. 1666 Anders Andersen Mowat f. 31 okt. 1666 Karen Andersdatter Mowat f. 2 apr. 1668, d. 2 mai 1668 Margrethe Andersdatter Mowat f. 31 des. 1669 Carl Andersen Mowat f. 24 feb. 1673, d. mar. 1673 Citations 1. [s34] Wilhelmine Brandt, Slægten Benkestok, 290 t:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skal ikke tro alt som ligger ute på nettet, jeg har kjöpt Benkestokk-rapporten og holder meg til den da der er de mest sikre kildene (Axel Güntersberg og Kristines Trondsdatter Benkestok er mine 11 tippoldeforeldre igjennom datteren Sophia og Magnus Heinesson.Jeg ser nå at jeg har notert at Kindem og driver med en datter Karen i 'Vossaætter', men det kan ikke være mulig da ville hun ha vært med på tavla.Mine notater er at Anders Mowatt skrev brev til kongen i Skotland i 1587 for å få reise til Norge (Bergen) for å gifte seg. Noe han gjorde kort tid etter og giftet seg med Else Rustung.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt skal man ikke tro alt som ligger på nettet, men jeg kopierte dette fordi det var avskrift fra bøkene det er referert til, og jeg regnet dem som ganske 'sikre'.Har ikke lest benkestokk-rapporten, men skulle gjerne ha gjort det.Siw

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er jo ikke godt å si hva som er rett eller galt. Men det virker som om noe ikke stemmer helt her.Axel Andersson var jo eiger av gården Seim i Kvinnherad og det må være arvegods fra Else Rustung.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo jeg har og den kilden fra Dansk leksikon og tror den er blant pålitelige kilder.Annet lesestoff er Henning Sollieds artikel i NST 1941 (s. 189-190) i forbindelse med «Danmarks Adels Aarbog» for 1941.Jeg kjenner ikke til Bertnes, derimot har jeg Benkestokk rapporten fra seminaret i 1999. Den kan kjöpes ved å henvende seg til kane.benkestokk.teiste forlag (c/o Tore H Vigerust) mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Skjønhaug

Enig med deg Kjellaug..som jeg skrev i hovedinnlegget finnes det veldig mange kilder her både for barna og foreldrene til Kristin og Axel. Benkestokk er også min kones 11 tippoldeforeldre gjennom datteren Anna og Tjøstel Bardsson Rosensverd, om Tjøstel finnes det masse informasjon om ute på nettet som varierer litt, men det er et annet kapittel.Birger S.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er min rekke (oppadstigende) slik jeg har notert meg.Lars Urbanus Sværholdt 1857-1931 (1.tipp) Hans mor: Rachel Christiane Hoff 1835-1884 Hennes far: Urbanus Gietzman Hoff (1807-1862) Hans far: Urbanus Gietsman Hoff (Bakke) 1756- Hans mor: Dorthea Urbanusdatter Gietzman 1728 Hennes mor: Dorothea Christiansdatter Lamberg 1697-1775. Hennes mor: Margrethe Andersdatter Mowat 1669- Hennes far: Anders Axelson Mowat (i ekteskap m Anna Catherina Carlsdatter Von Marquids) Hans far: Axel Andersson Mowat 1593- i ektesk m Margrethe Eriksdatter Dahl. Hans far: Anders Mowat i ektesk m Karen Axelsdatter Gyntersberg.Og det er vel hennes foreldre vi ikke er enige om. Jeg har notert meg Axel Henrichssøn Gyntersberg og altså Kristin Benkestokk (som nå er strøket)Siw

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.