Gå til innhold
Arkivverket

[#48859] Hvor mange barn hadde Kirstin Benkestokk og Axel Gyntersberg.

Gjest Birger Skjønhaug
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Axel Andersson Mowatt var ikke gift med Margrethe Eriksdtr Brandvik, han fikk en sönn med henne: Anders Axelsson Helvik. Hun ble siden gift til Agdestein. Anders på Helvik og familien brukte ikke navnet Mowatt ettersom han var födt utenfor ekteskap. Jeg tror det at de fleste er enige om det.Men det forandrer jo ikke anerekken din. Jeg har arbeidet en del med etterkommene etter sönnen Anders Andersson Helvik Lenke men har ellers ingen oversikt over etterkommerne til de andre barna.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Har ikke lest hele debatten, men i full fart før jeg drar til Dubrovnik:Allerede i 1941 avkrefter Erik Bakkevig at Anders var gm Karen Axelsdtr Gyntersberg, før han ble gm Else Tronds. Han henviser til Finne-Grønn og Sollied. Axel Gyntersberg hadde ingen datter ved navn Karen.Bakkevig avkrefter dessuten at Axel Mowat var gm Margrethe Eriksdatter (Dahl-slekten), men han hadde sønnen Andersf ca 1620, som vi kjenner som Anders på Helvig, med Karen.Nå vet jeg i og for seg ingen ting om Bakkevig fortsatt er gyldig på dette punktet.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Siw Merethe Sværholdt

Arnfrid: I Wilhelmine Brandts 'slægten benkestok' står ihvertfall Karen oppført som datter av Axel Gyntersberg.Som deg aner jeg heller ikke hvilke teorier som fortsatt holder mål. Håper noen som vet kan komme på banen:-)Siw

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Iflg. Tore Vigerust så var Kirstin Benkestokk gift med Axel Gyntersberg, til Snellsund og Mel. Jeg ser ikke at Vigesust har skrevet noe om hvem som var etterkommere, men bare 'etterkommere'. (Kilde: Benkestokk-seminaret, Meløy 14-15. august 1999, side 37.Jeg skulle gjerne vite hvem som var deres etterkommere. Kanskje er det mulig å få når Vigerust 'kommer på banen'?Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Beste utgangspunkt for diskusjonen om Axel og Kirstines etterkommere, er muligens Henning Sollieds artikkel i Norsk slektshistirisk tidsskrift III (1932), særlig s. 297.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Det er jo litt vanskelig for meg å kunne finne Norsk slektshistirisk tidsskrift III (1932 som kom ut før jeg ble født og selvfølgelig mange år før jeg ble medlem!Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger  Eide

Hei Birger.Norsk slektshistorisk tidsskrift (NST) finnes, rundt omkring på bibliotekene og jeg vil tro at det også er å få tak i Kristiansand. På mitt lokale bibliotek i Bærum kan det ikke lånes hjem og det er synd. Det må leses på lesesalen. Til gjengjeld er det utrolig mye å finne i disse heftene, gamle årganger er innbundet.IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(Handeland/4:) Her oppgis to sønner med navn Axel: ''Axel 1 døde som barn. - Axel 2 (nevnt 1582 Kongehyllingen)''. Tavlen i 'Hoved-Kirken Brønøen' (innlegg #2) inneholder (istedet) to sønner ved navn Henric: ''De 2de andre bær navn af Henric, havende deres Hielme hos Fødderne, og kruset linned for hænderne.''. Er 'Axel' i (#4) feilskrift for 'Henric' ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Skjønhaug

Hva er da konklusjonen for Karen Axelsdatter Gyntersberg, er hun datter av Axel ??, i så fall hvem er moren, da Kristin ikke er det...Mvh Birger S.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(38/39:) Skal tro hvordan det han ha seg at disse to (tilsynelatende eldste) Axelsønner Güntersberg i innlegg #4 (av Knut Handeland) er omtalt som 'Axel' (ist.f. Henrik) ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
  • 2 år senere...
Gjest arne kvitrud

Til (2).Wilhelmine Brandts kilde kan være Rigsarkivet i København, 860, Håndskriftssamlingen I, Terkel Klevenfeldt (1710–1777), Dokumenter vedr adelige familier, pakke 26, omslag Gyntelberg. Der er det en beskrivelse av en del av innventaret i Brønnøy kirke. Se nedenfor.Det framgår ikke når beskrivelsen er laget, men det må ha vært før 1745.

bilete7829.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest arne kvitrud

I tillegg til de bildene som står over og de to bildene som er lagt ut på tema 73171: Anetavlen i Meløy kirke fra 1572 etter Kristine Benkestokk og Aksel Gyntersberg, så inneholder Rigsarkivet i København, 860, Håndskriftssamlingen I, Terkel Klevenfeldt (1710–1777), Dokumenter vedr adelige familier, pakke 26, omslag Gyntelberg, også avskrifter av noen få andre dokumenter. Det er avskrifter av dokumenter om Axel Gyntersberg: ett fra 1553 som samsvarer med NRR 1 side 165, ett fra 1556 som samsvarer med NRR 1 side 198 og ett fra 1560 som samsvarer med NRR1 side 301-302. Videre er det en avskrift fra 'norske dombog' fra 1607 med en dom om Sofia Gyntersberg (har bare tatt bilde av den første sida). Denne regner jeg med står trykket i Norske Herredagsdombøker, men uten at jeg har sjekket.Dersom det er noen som ønsker det kan jeg legge dem ut! Men som sagt innholdet er dekket i trykte utgavene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.