Gå til innhold
Arkivverket

[#48877] Hol, Vestvågøy

Gjest Ingunn Krafft Randa
 Del

Recommended Posts

Hol krb finnes på DA for årstallet 1911-1938,der finner jeg noen konfirmasjoner for en familie med mange barn.Men hvor skal jeg lete etter fødslene. De bodde på Skaftnes og senere Taen.Jeg har lett i flere krb, men uten resultat

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per-Olav Broback Rasch

HeiAnn Britt Pilegaard-Simonsen har et innlegg på slektsforum der hun sier at tiden 1900-1911 er vanskelig å lete i for Hol. Se her LenkeHvis du oppgir hvem dette gjeller kan sikkert flere bidra til å finne dem.Hilsen Per-Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heiDette er et broket område, kirkebøker er gått med i brann og forsvunnet av andre årsaker.klippet ut fra sognehistoriken882 Hol Hol var i 1589 anneks under Buksnes, hovedsoknet i Lofoten prestegjeld. Ved kgl.res. 13.10.1933 ble det tillatt å bygge Stamsund kapell på Myklevikhaugen for befolkningen i østre del av Hol sokn. Ved kgl.res. 17.1.1969 ble Valberg sokn fradelt Borge prestegjeld for sammen med Hol sokn i Buksnes prestegjeld å danne et nytt Stamsund prestegjeld.Ministerialbøker før 1886; se 881 Buksnes. Klokkerbøker 1818-1885; se 881 Buksnes. Ministerialbøker ('MINI')882.A01 1886-1898 06 Rekonstruert etter Statistisk Sentralbyrås sedler etter at den originale kirkeboka gikk tapt ved brann i prestegården i 1899. F/K/V/D 1886-1898. F diss 1892-1897. Df 1886-1897. Klokkerbøker ('KLOK')882.C01 1911-1938 11 Dåp 1911-6.11.1932. Dødf. 1913-1919. Konf. 1911-1938. Vigsel 1911-17.11.1934. Gravl. 1911-1935. Innmeldte 1914-1947. Har du sett i Hol bygdebok? skal en tur på Biblioteket så jeg kan låne den der.Har folk fra dette området på data, kanskje jeg har noen du søker etter. steiols5 start.noSteinar Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og fremst vielsen til foreldrene Klaus Vinter Klausen Trondenes og Albertine Gerhardine Hansdatter Buksnes.Første sønnen Olvar Amandus Lind f. 14/2-1887Andre Hildor Kornelius f. 25/8-1889Neste er en datter Mally f. 1891Vilhelm Karl f. 1893Alfred f. 1895Ingerda Kamilla Asora f. 24/11-1897Klaus Henry f. 11/9-1899Astrid Gjertine f. 5/1-1901Tordis Elise Marie f. 1/4-1904Nancy Karoline f. 21/5-1905Oliva f. 1907Arnulf Karstein f. 24/10-1910 (Her har jeg funnet fødselen) På de barna der jeg har full fødselsdata, der har jeg funnet konfirmasjonene. I FT 1900, står det at barna er født i Buksnes, men jeg finner dem ikke der

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heipussig hvordan flere spør om samme familie. Har nettop sendt en fil med etterkommere på Klaus Winther Henriksen til en annen, faktisk i går.Av de barna du nevner hær, har jeg ekteskap og etterkommere på Tordis som var gift med slektningen Toralf Hansen.Så til familien, kan hende de var influert av disentersamfunn på den tiden og at de ikke døpte barna før tett før de ble konfirmert. Det var en i familien som jeg pratet med for flere år siden som antydet det.Hvordan tilknytning har du til denne familien?kan sende en fil hvis du sender meg en mail bare legg til @ i adressen nevnt i mitt forige inlegg har 14 sider med etterkommere på Klaus H.Steinar Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tom Harald Dahl

Hei Steinar. Denne Klaus Winther Henriksen: Har han noe forbindelse med Johan Winther fra Grundførfjord i Hadsel kommune? Jeg er en av etterkommere etter Johan Winther's 18 barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Arctander

Hei Ingunn. Albertine og Klaus giftet seg 20. des 1886 i Hol kirke. Han med oppholdssted Taen, født i Trondenes og hun født på Skaftnes, Hol. Han født i 1862 og hun født i 1870. Dette iflg kirkeboka.(Annar Grans avskrevede kirkebøker for Buksnes og Hol) Håper dette er til hjelp. Kirsti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Klaussen

Klaus klaussen er min farfar . Han døde i Leirvika på Ure ca 1933 av tuberkulose . Min far var da ca 6 / 7 år .Han fikk 5 barn med Olga Bjerkan ( tidligere gift Rasmussen ) av de fem barna er det bare 1 som lever idag . Klaus Klaussen var gift 2 ganger , fikk seksten barn . Et barn utenfor ekteskap , med Hilda Bjerkan .Oddvar Klaussen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

Heitil Tom Harald Dahl, tror ikke Klaus har med Wintherslekten å gjøre, hans far Henrik Hansen var f. ca 1776 i Bergen g. 1 søddag i advent 1812 med Anne Margrethe Jensdtr 1784-1812 fra Kila i Harstad, men hun er heller ike av Winther-slekt. Hun har fult av andre kjente slekter blant sine aner.de hadde riktignok en sønn som het Johan f. 1822 men han er vel ikke aktuell. Har ikke noe mer på han.Det er vel denne Johan Winther du nevner LenkeSteinar Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei hei og tusen takk alle sammen. Først til Oddvar, Klaus døde 4 Apr 1931, du finner ham på Gravminner i Norge.Til Steinar, min mann er ett oldebarn av Olvar Klausen. Jeg vil veldig gjerne ha den filen du nevnte adr. odd-els 5 online.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Kirsti, du nevnte noe om Annar Grans avskrevede kirkebøker for Buksnes og Hol. Er det mulig å få tak i dette materialet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Klaussen

Til Steinar ! Her er Winther inngift i Schjelderup slekten ( eller var det omvendt ;) Elisabeth (Lisbeth )Nielsdatter Kiær Kinnapel f. 1747, d. 1793 (F) er som jeg kan se den som tar Winthernavnet inn i Schjelderupslekta , da hun har det fra sin far Niels Winther Jacobsen Kinapell . Hun gifter seg med Niels Andersen Schjelderup f. 1746, d. 1802barn av Elisabeth og Niels ;Niels Winther Nielsen Schjelderup+ f. 1769, d. 1827 Anders Nielsen Schjelderup+ f. 1771, d. 5 sep. 1847 Kirsten Marie Nilsdatter Schjelderup+ f. 1773, d. 1803 Ane Margrethe Nielsdatter Schjelderup+ f. 1776, d. 1847 Petrikke Nielsdatter Schjelderup+ f. 1779, d. 10 jun. 1851 Jørgen Nielsen Schjelderup f. 1781, d. 1802 Rebecha Nielsdatter Schjelderup f. 1786, d. 1802mvhOddvar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Klaussen

Men jeg ser at det ikke er noe ' direkte ' forbindelse der ,,det nermeste jeg kan se , er at Klaus Winther Henriksen mormor er kusine av Niels Andersen Schelderup g.m. Elisabeth Nielsdatter Kiær Kinnapel f. 1747, d. 1793(datter av Niels Winther Jacobsen Kinapellså kilden for Winther navnet er jo noget fjernt , så her er det vel mest sannsynlig at det er oppkalling av noen faddere ...eller ' storfolk ' i bygda . Oddvar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingunn(13) Det er bare å ringe til Annar Gran i Levanger. Her er nummeret til han: 74 01 33 92. Bøkene hans dekker alle kirkebøkene for Buksnes fra 1704-1899, unntatt de som brente i 1899.Hilsen Per-Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Arctander

Hei Ingunn! Per-Olav har rett, ta kontakt med han hvis du ønsker å kjøpe, de er et fantastisk hjelpemiddel! Jeg kan også hjelpe deg med oppslag i bøkene. Kirsti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Hvordan er disse kirkebøkene? Er det kirkebøker som han har skrevet av? Er det på CD eller mikrofilm? Jeg holder jo på med andre slektsgrener enn det jeg har i Buksnes nå, men har aner fra 1780 og bakover som jeg skal jobbe med senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bøkene er i 'bokform', og er innbundet i god kvalitet vil jeg påstå. Fra før 1780 er det en del år som mangler for Buksnes (1744-1772), og de mangler da også i disse bøkene.Hilsen Per-Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Takk for opplysningene. Foreløbig skriver jeg inn debattnummeret her under en av anene jeg har i Buksnes, så jeg kan gå tilbake hit senere når jeg begynner i Buksnes. Har jo funnet noe i kirkebøkene på internett da, og Børje Jonsens hjemmeside(som jeg ikke vil skrive av ukritisk før jeg har sett nærmere på kirkebøkene).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Kirsti, da tar jeg deg på ordet. Jeg har en dame, Inger Sebine Petrikke Krantz Abrahamsdatter som er født ca 1834 Skaftnes, Buksnes.Hennes fødsel og hennes vielse ville jeg bli glad for å få. Hun giftet seg med Hans Tomassen f. 1833 Lærdal SF.De var trolig sent ute med å gifte seg. Den første sønnen Ludvig f. 1854 har jeg ikke funnet.Ved sønn nr. 2`s konf. Thomas Anton i 1872, står det at de er ugifte.Men ved fødselen til sønn nr 3 Oluf Lind 27 Jul 1861, er de gift.Hadde vært flott om du kunne sjekke opp dette for meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Arctander

Hei Ingunn! Fant dessverre ikke Inger døpt. Hun er konfirmert 7jul 1850, og da 17år. Hun giftet seg 4 jan1858 med Hans Thomasen. Tror nok det må en skrivefeil ved konf. at Hans er oppgitt som unk.Ludvig Sedenius Marstrander fant jeg født 6.aug 1857, døpt 20.jul 1858,ikke oppgitt om det var i Buksnes eller Hol kirke, men med ugifte foreldre. Du nevner tre av barna, men det er 5 flere. Vet du om de?Håper dette er nyttig. Mvh Kirsti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

En venninne har mye slekt i Buksnes, og jeg mener at Inger er søster av min venninnes ane Berit Margit Ursin Abrahamsdatter født 08.06.1840. Jeg har registrert aner på disses farside for å få lagt inn min venninne som slektning, men de felles anene er langt bak i tid.Foreldrene til Berit og Inger var Abraham Krantz Pedersen født 06.02.1800, og Maren Hansdatter født 1802 og død 1873.De ble gift i 1828. Abraham døde 03.09.1867. Her er anerekka jeg har på han, med han som nr. 1 og dobbelt bakover. Må bare si at en del av dette har min venninne funnet på internett, og lite er sjekket med kirkebøkene. En del er funnet i bygdebøker for Hol og Buksnes.1)Abraham Krantz Pedersen født 06.02.1800 i Skaftsneset i Buksnes. Foreldre:2)Peder Abrahamsen Krantz født 1770 i Sennesvig i Buksnes.3)Ingeborg Ericsdatter født 1775 Besteforeldre:4)Abraham Pedersen Krantz født 17375)Maren Pedersdatter6)Erich Pedersen født ca 1735-397)Maren Israelsdatter Oldeforeldre:10)Peder Eriksen født 171611)Margrethe Hartvigsdatter født 1716 og død 175812)Peder Eriksen født 171613)Margrethe Hartvigsdatter født 1716 og død 1758(anenr. 5 Erik Pedersen og Maren Pedersdatter var søsken, og derfor blir anene på disse de samme bakover).22 og 24)Hartvig Hartvigdsen født 166423 og 25) Berete Margaretha Jentoft født 1678Jeg følger videre nr. 24 og 25:48)Hartvig Arnesen født 1611 og død 24.05.1691. Gift 1650 med Ingeborg Hansdatter Blix49)Ingeborg Hansdatter Blix født 1632 og død 05.02.1814.96)Arne Olavsen død 1641. Har ikke kone på han97)Ukjent kone. Barn med nr. 100:a)Nils Arnesen født ca 1609 og død 1690b)Hartvik Arnesen(se anenr. 50 her).98)Hans Lauritsen født 1596, og gift 1624 med Ingeborg Svensdatter. Hans døde i 1666.99)Ingeborg Svendsdatter192)Olav Andersen født ca 1530 i Brønnøy, og han døde 06.11.1611 i Brønnøy hvor han var sogneprest fra 1562 til 1611. Det står mye om han i boka 'Geistligheten i Nord-Norge og Midt-Norge 1536-1700' av Svein Tore Dahl på side 272. Han ble sannsynligvis immatrikulert ved universitetet i Rostock i 1560.193) Berithe Hermansdatter. Gift med nr. 200. Deres barn:a)Else Olavsdatter som var gift med presten Christen Stensøn. Dette er mine aner.b)Arne Olavsen(se anenr. 100 her).Anene bakover kan en si er omdiskutert både når det gjelder anene til Olav Andersson Solle(nt. 192), og Hans Lauritsen Blix(nr. 98). Den siste kan en legge til anerekke ned til Harald Hårfagre og enda lengre tilbake om en vil(kommer også inn på mine mulige omdiskuterte aner noen generasjoner før Hans Lauritsen Blix her).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

HeiFørst Oddvar, har meget god oversikt over både Winther og Kinapel Har mange slektninger av de slektene.Har noen undersøkt far til Klaus Henriksen, Henrik Hansen som skal være født i BergenKan det være denne, Fikk ikke fram andre Lenkeså Til Hans Thomasen går ut fra at du Ingunn vet at hans sønn Thomas Anton Dahl Hansen giftet seg med Klaus Klausens søster Else Katrine i 1878Man kan jo ellers lure på hvor han KWH har slektsnavnet Norum fra (Nils Norum A. K.)Steinar Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.